AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.802

Rostig E90 2009 som fortsätter rosta ännu mer, del II.

Sida 3 av 11
Roffa1
ErikW: Både BMW group samt Autopartner har fått väl dokumenterade bilder på rostskadorna. Väntar svar under morgondagen på en slutlig lösning.
Skulle tro att BMW inte kommer att befatta sig med rosten eftersom dom tidigare blivit nekade att åtgärda problemet på den här bilen. ;-)
Roffa1
GE: Stämmer bra att jag tidigare frivilligt avstod från omlack eftersom den rostiga bakluckan ej byttes ut. Ett ganska så klokt val så här i efterhand. Annars hade det varit hög tid för omlackering nr 2 med allt vad detta innebär.

Återkommer snarast med BMW:s beslut.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller med om att det är illa att en 2år gammal Bmw rostar men vill ändå sätta det i proportion, vet du hur 50-60tals italienare rostade? Eller ens 0-20år gamla Mercedes osv?

Nog är det dåligt men kan inte hålla med om att en tidigare omlackerad baklucka är en så stor katastrof du vill hävda, så här är kvalitén på dagens bilar och lämnar du de "finare" märkena blir det generellt värre. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Nja, nog får vi hoppas att det inte är "så kvaliteten är på dagens bilar", generellt sett. Roffas bagagelucka får nog ses olycksfall i arbetet och knappast representativt för genomsnittet.

Jag gissar att detta är resultatet av tillverkningfel eller miss i lackeringsprocess, smuts eller liknande. Det hade nog inte sett annorlunda ut om Roffas bil istället för 350 mil hade gått 5000 mil på saltade vintervägar, skadan kommer ju under lacken. Det hade varit intressant att skrapa lite på bubblorna och se om det verkligen handlar om rost i sakens bemärkelese, eller är frågan om någon reaktion mellan galv/kitt eller liknande.

Hur som helst får vi hoppas på BMW löser detta på bästa sätt, men jag tror som tidigare nämnts i tråden knappast man har mycket att vinna på att högljutt gnälla och klaga och hota med pressen innan BMW ens har haft möjlighet att lösa situationen.

BMW CS #5139
Rost är det säkerligen inte, utan mer en reaktion mellan galv o lacken. Så var det i mitt fall. Men det återstår att se när dom skrapar bort färgen på Roffas lucka.
Läst igenom de olika inläggen nu och synat bilderna, så gott det nu går. Jag lutar nog åt att detta inte är frågan om rost, utan en miss i lackeringsprocessen/galvsläpp. Är det så, så finns det ju ingen anledning att byta hela luckan. Borde inte vara något problem att fixa detta. Lämna in bilen och ta eventuell diskussion när bilen /skadan blivit besiktigad och du får ett förslag på lösning.
Roffa1
Är det galvsläpp så kommer ju processen att fortsätta i det oändliga med omlack vart eller vartannat år. Som jag ser det är det utbyte av luckan som gäller för att komma tillrätta med problemet.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa, jättetrist det du råkar ut för men tycker du gör mycket besvärligare än det behöver vara.

Varför lägga ner så mycket energi på att bråka när de erbjuder sig att åtgärda felet, varför inte bara lämna in bilen och låta BMW lacka om luckan?
Kan du verkligen med säkerhet säga att problemen kommer tillbaka?

Det är inte primärt ditt problem, låt BMW lösa det!

OM problemen skulle återkomma ligger det nog även i BMW:s intresse att byta ut luckan då återkommande omlackeringar inte blir särskillt billigt.

Tror inte du vinner så mycket på att direkt kontakta BMW Sverige centralt för en mindre defekt som man dessutom åtagit sig att åtgärda om jag fattat det rätt. Du blir till slut bara betraktad som en riktigt besvärlig kund som aldrig blir nöjd och de kommer till slut inte anstränga sig det minst för att ha dig kvar som kund.

Visst ska man reklamera och ställa krav på att en ny dyr bil ska fungera och hålla ihop men det kan bli fel och man måste ge tillverkaren en rimlig chans att åtgärda.

Hoppas ändå det löser sig på ett smidigt sätt.
Roffa1
Björn: Jag är öppen för förslag från BMW, väntar dock fortfarande på svar.
Tycker ej heller att jag bråkar och gör det besvärligt, är det någon som bråkar och gör det besvärligt så är det väl i så fall BMW. Redan förra året undersökte de samma bagagelucka och deras egen expertis konstaterade att lacken mkt riktigt var defekt, ingen kunde dock säga exakt vad som förorsakat bubblorna på min då splitt nya bil. Det enda som erbjöds vid detta tillfälle var omlackering av luckan. I dagsläget har felaktigheterna accelererat till att bubblor nu blossar upp lite varstans på bagageluckan och detta kommer att fortsätta var så säker.

Om BMW hade ställt upp med en ny felfri bagagelucka vid det första skadetillfället så hade denna diskussion ej existerat. Och jag hade varit nöjd som kund och kunnat njuta av min dyrköpta bil.
Roffa1: Du är dessvärre en besvärlig kund, så jag förstår om återförsäljarna inte verkar så jätte intresserade av att hjälpa dig. En normalt trevlig och lätthanterlig kund hade lämnat in bilen och låtit BMW åtgärda felet på sitt sätt, sedan hade kunden lika vänligt och trevligt hämtat ut bilen efter att de lackat om bagageluckan.
Du är inte öppen för förslag då du kräver en enda sak och det är en ny fabrikslackerad bagagelucka. Det är inte vad jag kallar att vara öppen för förslag.

Du har ju visat om och om igen att ditt sätt att försöka kontrollera situationen inte fungerar, varför då inte gör det enkelt för BMW så att problemet blir löst. I dagens samhälle kommer man ingenvart genom att vara dryg, istället blir man motarbetad.
Roffa1

Chris87: Jag har varit med några år längre än dig;-) och eftersom jag till viss del har facit i hand så visste jag redan vid det första tillfället att bubblorna skulle öka i omfattning, vilket de också mkt riktigt gjorde. Så varför skulle jag i detta läge ha andra lägre krav än vid det första tillfället? Naturligtvis är det utbyte av luckan som gäller någonting annat är ej att tänka på.

Vill ej BMW ställa upp på dessa villkor så tar jag omgående ärendet vidare till ARN med intyg från ett par olika verkstäder där de intygar att man ej åtgärdar lösa karosseri delar med krypande falsrost. Dessa ersätts normalt med nya felfria delar.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Roffa , jag förstår din syn på saken helt klart och hade själv gjort samma sak.

Men jag som utstående ser båda sidor mer partiskt ,och i detta fall kan jag "förstå" bmw, när dom erbjuder dig en lösning men du tackar nej.
Oavsett om din lösning anses vara den rätta enligt dig så hade du kunnat låta dom lacka om luckan och om det sedan uppkom igen gå tillbaka och trycka upp den i deras ansikten och säga, vad var det jag sa.

Men du är inte villig att kompromissa med dom eftersom dom erbjudit dig en lösning men du tackat nej, så kommer du inte få "rätt" någonstans eftersom du inte varit särskilt medgörlig.

De måste få rätt att rätta till problemet, och deras sätt att göra det är att lacka om bakluckan, låt dom isf göra det ? Även om du får en ny lucka så kommer även den ha ny lack ( Om du nu är rädd för nyansskillnader )
Roffa1
Vore intressant med en "röstning" angående lämplig åtgärd. Vilka röstar för utbyte av den felaktiga bagageluckan och vilka vill nöja sig med att dölja bubblorna med en omlackering?

Räcker med svaret: JA eller NEJ.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Enligt vad som är funktionellt korrekt så är svaret JA

Men som sagt är det inte så enkelt, men jag önskar dig lycka till i detta och hoppas du får en ny lucka.
Roffa1: Spelar ingen roll om vi tycker att du borde få en ny omlack, en ny lucka eller rent av en ny bil.

Om du nu varit med i såpass många år borde du begripa att alla eventuella garantiåtgärder går via en fackmannamässig bedömning, de har gjort bedömningen att en omlackering är lämplig åtgärd. Sen kan vi tycka att fackmännen är inkompetenta och otrevliga men det spelar mindre roll i sammanhanget.
Du har 2 års (?) lackgaranti och 12 års garanti mot genomrost. I första hand är ditt case något som faller in under det förstnämnda och då blir det till att rätta sig efter vad experterna (fackmännen) säger och vad som är standard praxis i dessa fall.

Visst är det skit att en premiumbil har dålig lackkvalitet men varför skulle de särbehandla just din bil och inte följa praxis?
BMW är en gigantisk firma och har med största sannolikhet standard procedurer för hur garantiåtgärder skall företas, både lokalt och globalt.

Begreppet "storm i ett vattenglas" ligger dessvärre nära till hands i denna tråd.
Roffa1
Har aldrig hört talas om någon seriös firma som försöker sig på att åtgärda falsrost. BMW bekostar o byter både bakluckor samt dörrar till gamla e46:or på löpande band. Går det ej på garantin så går det istället på goodwill.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rosten i falsarna på E39/E46 börjar inte mellan plåtarna utan mellan kittet och den ogalvade plåten därunder. Min erfarenhet är att pilla bort kittet blästra och syragrunda, kitta och lacka om är en mycket mer hållbar lösning än att få en ny plåtbit med samma produktionsfel på. Min nya huv var lika bubblig som orginal 1,5 år efter byte. Titta under dörrar på E46/E39. De börjar rosta vid det bäst dränerade området, runt dräneringshålen. D.v.s. fukten kommer utifrån och in.
Det finns två stora väsentliga skillnader mellan din bil och E46. På de sistnämnda var rostskyddsgarantin endast 6 år (fram till 2004) och problemet av helt andra proportioner jmf med E90. I princip ALLA E46 och E39 drabbades.
Sedan 2004 har BMW uppdaterat sin rostskyddsprocess, med allra största sannolikhet baserat på erfarenheterna ifrån E46 och E39, och erbjuder nu 12 års rostskyddsgaranti mot genomrost. Utan att ha belägg för det kan det säkerligen vara så att deras syn på goodwill justerats tills dess resultaten av det uppdaterade skyddet i ett längre perspektiv granskats.

Roffa1
Oavsett om det handlar om E46 eller E90 så finns det ingen seriös firma som försöker dölja falsrost genom att lacka. Det kommer tillbaka på nolltid.
Det är just därför som BMW byter ut dörrar o luckor så fort falsrosten fått fäste.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.