AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.794

Rostig E90 2009 som fortsätter rosta ännu mer, del II.

Sida 2 av 11
Roffa1
Någon som har kanske kontaktinfo till högsta hönset i Tyskland. Vore kul att höra hur Tyskarna ställer sig till BMW Sveriges trista bemötande. Dessutom har jag på känn att BMW återigen kommer att vägra utbyte av den rostiga luckan. De har ju redan tidigare vägrat detta då enbart rostblämman på ovansidan fanns vid leverans, men nu pyr det ju faktist upp rostbubblor lite varstans. Skitkul..
Roffa1
För dem som missat rosten: Länk
Om du inte får igenom ditt krav hade jag gått till pressen. Det är ju skandal att en så ny bil ska börja rosta.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Hoppas verkligen att det löser sig Roffa.
Att få luckan omlackad är inget jag skulle acceptera. Hoppa verkligen BMW tar detta på allvar om de vill behålla kunderna.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Byter dom inte ut delarna så kanske dags att ta kontakt med nån biltidning.
Roffa1: Jag förstår inte varför du är så otrevlig och håller på som du gör. Åk till din närmsta BMW åf, låt dem titta på bagageluckan och boka sedan in en tid för att åtgärda problemet. De kommer inte neka ditt garantiåberopande...

Att BMW Sverige har delat ut garantiärenden på återförsäljarna är väl inte så konstigt? Skulle de centralt hantera alla åtaganden skulle det bli sämre för alla parter.
Roffa1
Jag kan ej låta bli att undra över varför enbart bagageluckan har så omfattande rostskador t.o.m på ovansidan? visserligen finns det ingen metalliclack vid falsar och på hela insidan av luckan (den är endast dimmad svagt med m-lack) Kanske just därför som rosten fått fäste. Tycker ej det borde fuskas med lacken till en svindyr premiumbil.
Det här visar väl bara att bilar som kostar mycket att köpa inte behöver vara bättre, vare sig vad avser rost eller andra kvalitetsvariabler. Mercedes är ju t.ex ännu dyrare än BMW och värre rostburkar får man väl leta efter, dessutom med en bluffgaranti (30 år). Nu har jag inte någon som helst rost på min 318D (09:a) och inga andra problem heller och är således 100% nöjd. Än så länge. Utgår från att trådskaparen får sina problem lösta utan besvär och kostnader. Vore vara en självklarhet
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Trist att läsa om detta Roffa.
Men jag tror att BMW tar sitt fulla ansvar om du åker dit och bokar in ett möte med dom och visar upp ditt problem.
Förstår inget varför du skulle få special-service av BMW Sverige för detta. Det är verkligen jättetråkigt det som händer din bil - men ge BMW en chans att lösa det innan du öser skit över bilen.

Rostproblem / galvsläpp hittar man på dom flesta nya bilar om man kikar lite noga.
Roffa1
NiKeMaN: BMW har redan haft en chans att byta ut den rostiga luckan, men då vägrade de. Den enda lösning som erbjöds då var att lacka över rosten. Vilket jag naturligtvis avstod ifrån. Hade de tagit sitt ansvar fullt ut förra året, så hade förmodligen denna tråd ej ens existerat. Klart jag är förbannad o besviken, har fortfarande ej känt någon glädje över nybilsköpet p.g.a rostig baklucka.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Rosten lär nog inte ha med lackeringen att göra Roffa1, det är den ju för ny för. Med all sannolikhet är det fel från plåten från början; något som smitit förbi besiktningen när den tillverkades eller t o m en dålig leverans av plåtämnet som pressades till bagageluckan på din bil.

Jag skulle inte heller spekulera så mycket i hur BMW kan tänkas resonera utan åka till min ÅF och visa upp den. I ditt fall är det ju enkelt därför att du inte har hål i lacken; det måste alltså komma inifrån. Att sedan en omlackering skulle lösa problemet tror jag inte på utan det måste till ett byte av hela plåten, annars rostar den inom ett år igen.
Jag har haft samma problem med min pendlarbil en VW Golf 2003a i en fals. Första gången lacka de om den, andra gången lacka de om igen, tredje gången bytta dem ut bagageluckan + lack. Varje gång går det 6 månader och så är rosten tillbaka. Men det är så lite och syns inte om inte man kollar exakt på det lilla stället där rosten sitter. Jag bryr mig inte om det längre.
Men det går inte jämföra med din bil som ligger i en helt annan prisklass.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Vissa tycker visst att man ska acceptera detta bara för det drabbar nästan alla bilmodeller i dag.(skitsnack)

Bra Roffa1 skrik rakt ut om detta problem överallt så inte fler eventuella köpare drabbas eller åtminstone kan kolla det innan eller dom som köpt kan kolla sina bilar.

Bra att jag fick veta å vad jag ska kolla om det blir byte till en 3 serie.
Roffa1: Va spelar det för roll om de lackar om bagageluckan? Bubblorna försvinner och du kommer ändå inte se någon nyansskillnad.
Det börjar kännas som det nu enbart handlar om dra till sig uppmärksamhet och skapa rubriker än om att få felet åtgärdat.
Roffa1
Chris87: Har du lust att utveckla vad du menar med att falsrosten försvinner?
Tycker att dina sista två inlägg hör hemma någon helt annanstans..Sorry!
ha
395
haknil
330 Xi 02
Det är ju helt beklämmande att läsa detta.
Jag har en 330 Xi från 2002 som är helt rostfri, bortsätt en liten fläck på
hö. sparklåda under framdörren.Det går att hålla efter.
Men att en så ny bil som en 2009:a skall drabbas av detta är ju skandal på
en bil som kostar runt en halv mille.Garanti från BMW måste gälla för detta.
Detta är ju fuskjobb.Det är ju bara att byta hela luckan.
HN

Roffa1: Det jag menar är att de åtgärdar felet. Skulle det mot förmodan dyka upp igen ja då får du det åtgärdat igen. Det du håller på med nu löser inte dina problem och BMW bryr sig om att du "kräver" saker från dem däremot åtar de sig att åtgärda problemet på ett fackmannamässigt korrekt sätt, vilket du motsätter dig.
Jag tycker det är tramsigt, men det är ju som sagt vad jag tycker. Personligen hade jag bara lämnat in bilen fått det åtgärdat och sen inte tänkt mer på det..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förstår inte problemet, åk till din återförsäljare och visa upp bilen så får du en ny lucka.

Däremot har jag full förståelse för BMW Group Swedens svar, då du hänger ut dem (inklusive enskilda medarbetare) i flera trådar här på AutoPower - t ex Länk .

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Roffa1
Chris87: Annars är allt bra...?
Roffa1: Jag skulle göra som flera anser här inne - lämna in bilen till BMW och få en fackman att granska det hela. Det är ju dessutom precis det som BMW Solna föreslår. Välj en annan ÅF om du har strul med din lokala kontakt, du kanske kan ta det i samband med en miniferie någonstans. De kommer ta foto på skadan och därefter ta beslut om byte av luckan eller omlack.

Jag kan garantera dig att du inte kommer se någon nyanskillnad. Hade tidigare en 318 Samoablå som påminner mycket om din Bluewater och den blev perfekt efter att halva bilen repats upp. Så det skulle jag inte bekymra mig över.

Återkom sen i tråden och berätta hur det gått. Men jag tror faktiskt att det ligger en del i vad Chris87 skriver, tror inte du kommer mycket längre med ärendet innan du givit BMW en chans att rätta till det. Ser egentligen heller ingen idé att gå till pressen just nu som en del föreslår, det hade varit en annan sak om BMW vägrat göra rätt för sig men nu erbjuder de sig bevisligen att fixa det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.