AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.795

Rostig E90 2009 som fortsätter rosta ännu mer, del II.

Sida 10 av 11
Letade pendlar-bil i vintras och ringde på en lokal Audi A6 -99 som såg fin ut.

Visade sej att huv,framskärmar samt förardörren bytts på garanti förra hösten av VAG Ludvika.

12års garanti mot rost tydligen så att Audi inte skulle ha rep på sånt är helt fel mr.ozz !!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Oavsett bilmärke finns det exempel på dåligt skötta serviceåtagande. Läser du det finstilta om garantierna så ska du lämna bilen hos en auktoriserad verkstad och då ska det inte vara några problem.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det är riktigt uselt att de rostar på samma ställen modell efter modell.
Men jag har lämnat in tre BMW's för garantijobb de senaste fem åren och har fått en ny eller omlackad del på 1-2 månader. Just nu är min E91 inne för bakluckan. BMW har verkligen gett mig snabb och bra service i dessa ärenden.
Roffa1
Uppföljning: Fick meddelande om att en ny baklucka äntligen kommit hem, nu återstår endast lackering. Tror det kan bli riktigt knepigt att hantera den nylackerade bakluckan, den ska ju bl,a rostskyddas efter utförd lackering. Ställer man då luckan på golvet lutandes mot en vägg så deformeras omgående belastningsytorna, lacken trycks/pressas ihop av luckans egen tyngd. det spelar ingen roll hur härdad och ugnsbakad lacken är, ställer man den på golvet så är det nog kört. Tror att proffsen hänger upp nylackerade delar som skall efterbehandlas. Undrar just om BMW gör detsamma;-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom hänger väl den på din bil innan dom rostskyddar skulle jag tro. Den ska ju ändå dit.
Roffa1
Det lär nog bli en mkt omfattande hantering innan den till slut hängs på bilen, den ska ju bl,a hämtas hos lackverkstaden samt transporteras i en skåpbil vidare till verkstaden,osv.
Jag håller tummarna för att det ej brister någonstans i hanteringen;-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag har inte haft några problem med de delar jag fått lackade och monterade. Dom är nog vana den hanteringen och jag misstänker att den åker på en madrass när den transporteras.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Snacka om typiskt, lämnat in min E91 för att fixa bakluckan och lånade en faceliftad E61 under tiden. Bakluckan på den såg ut så här :)
Länk
Länk
Roffa1
Ja, vad säger man: "ROSTHOLK"
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
När jag ser bilderna som grandy länkar till ovan börjar man allt fundera... Undrar hur andra tillverkare är gällande rost på baklucka med öppningsbar ruta, tex Peugeot 407 sw, Renault laguna, Citroen c5, finns säkert fler modeller...
Roffa1
Köper man en dyr BMW "Premiumbil" för drygt en halv miljon kronor, så har man all rätt att förvänta sig betydligt bättre kvalitet än vad som erbjuds i dagsläget.

Hur förbannat svårt är det att lackera samt rostskydda baklucka o dörrar i fabriken, kan de ej klara av den biten, så är väl frågan om de överhuvudtaget ska ägna sig åt att bygga bilar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, nån E61:a blir det nog inte. Få se vad F11 har att erbjuda. Men BMW´s touringluckor har ju av tradition alltid haft vattensamling, snö/ishylla, krånglande mikrobrytare, kärvande torkare, misserabel kabelmatta och icke UV-beständiga lyktglas (åtminstone E39) samt dåligt kitt och lack. Rätt bra att få in så många problem på en o samma lucka och dessutom föra dom vidare generation efter generation :)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Klockren summering Anders-72 :)

BMW M-POWER
J-
534
J-A
325i T -08
BMW följer inte utvecklingen vad det gäller rostskydd.
BMW leder utveckling av rostangrepp!

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@Anders-72
Fördelen är att man bara behöver byta en del på bilen när det strular eftersom ALLA fel finns på bakluckan :)
Jag hade kraftiga rostangrepp runt bakrutan på min tidigare e61 LCI.

Skräp...
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Icke UV beständiga lyktglas är min favorit. Den är verkligen Kalle Anka.
Krånglande microbrytare och icke fungerande torkare känns igen.

Bra summering Anders !
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Återkoppling:
Fick äntligen tillbaka min E91 idag. Luckan monterades ned helt och lackades både på in- och utvändigt, såg väldigt bra ut vid en snabbare titt. Blev då dessutom av med en irriterande repa mitt på luckan.

Passade samtidigt på att byta båda kofångarna pga större parkeringsskador, så nu ser bilen nästan ny ut. Alltid något :)
Roffa1
Uppföljning: Nu sitter den nya bagageluckan äntligen på plats, kan ej se minsta nyansskillnad likaså är lacken utan irriterande dammkorn, men det kanske beror på att den är mellanslipad.

All heder år BMW i Hackefors som har ombesörjt så att luckan lackades hos ett proffs, likaså trevliga glada miner från den serviceinriktade personalen. Tack för ett perfekt utfört arbete.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vad härligt att höra att det löste sig för dig, kul att jobbet blev korrekt utfört!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.