AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.796

Rostig E90 2009 som fortsätter rosta ännu mer, del II.

Sida 1 av 11
Roffa1
Var nere i garaget under dagen för att titta till pärlan, när jag öppnar bagageluckan upptäcker jag omg flera konstiga bubblor i nederkant av luckan, flera av bubblorna sitter utanpå nerkanten och när jag studerar insidan av falskanten så ser jag direkt att det hela kommer från insidan av falsen (fullt av rostbubblor) som sakta äter sig utåt.

Bilen togs ut splitt ny i Oktober 2009, den har endast gått 350 mil (sommar mil) har aldrig varit i närheten av vägsalt eller fukt. (står i varmgarage)

Kan dessa nya rostiga E9X bilar verkligen klassas som Premiumbilar? (SKANDAL)

Tur att jag ej lackade om luckan förra gången den första rosten upptäcktes i samband med leveransen, nu lär det väl äntligen bli ny lucka eftersom det rostar under falsen. Fast för säker ska man väl ej vara BMW kanske vill måla över rosten. Det blir ju betydligt billigare.

Hade samma sak på min 325i E90 -05. Tror jag fick det -08. Dom bytte luckan o lackade. Dock håller jag med dig att det är sjukt att det händer på så dyra bilar.
Roffa1
Macckan: Hade du rost på precis samma ställe i nederkant på luckan under falsen. Vet du om nya luckan rostskyddbehandlades?
Ja precis vid valsen., ovan falsen får man väl säga.

Skrev om detta i en tråd då det var aktuellt: Länk

Läs längre ner på första sidan då jag skrivit när jag besökt på bmw.

Att bilen står i ett garage är ingen garanti mot rost. Har det börjat gro kommer det att fortsätta göra det så fort temperaturen stiger.
Du har bara ett alternativ och det är att låta BMW åtgärda problemet och hur de väljer att göra det har du dessvärre ingen möjlighet att påverka. Det sista gäller oavsett bilmärke.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det är riktigt dåligt av BMW, hittade det på min med, men på sidan av luckan. Tar upp det i denna tråd Länk
Tre bakluckor på tre bilar är jag uppe i :(

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det med rost är fruktansvärt. Har BMW slutat använda (dyrt) stål av hög kvalite för att pressa sina plåtar till nya bilar ?

Min E28 som fyllde 25 år förra året har knappt någon rost alls på bakluckan... fortfarane orginallack och ser inte ut att ha varit åtgärdad. Använder bilen som vinterbil men hoppas att den klarar sig länge till med lite extra omvårdnad, knappt någon rost alls undertill och mycket lite på karossen.

BMW 4 Life
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Inte för att det på något sätt är ok men jag reagerade också på trådskaparens uppgift om att bilen står i varmgarage som att det vore något skydd, det är det allra värsta man kan göra om vintern, ställa in bilen i varmgarage efter körning i minusgrader. Då får rosten äta gott varje gång bilen tinar.

Det bästa är carport.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Låter otroligt märkligt.

Har en 2009 (uthämtad Januari 2009) som rullat snart 9500 mil på skånska/danska nersaltade vägar. Finns inte en tillstymmelse till rost på bakluckan.
Har visserligen ingen rost på min Touring men jag har läst om ett antal liknande fall på E90. Det enda positiva i sammanhanget är att E9X än så länge verkar betydligt bättre rostskyddad än gamla E46. Närapå varenda E46 fick ju rost på motorhuvens framkant och/eller på bakluckan redan efter 2 år.

Man får hoppas att BMW sköter det lika snyggt som de gjort med E46 och E39.
Roffa1
EvergreeN: Bilen står i varmgarage från November- April, den är avställd under vinterhalvåret. Kör ej med den i vinterslasket trots detta rostar den som en Fiat från 1958.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tråkigt att höra Roffa1, hoppas det löser sig.
Finns inget värre när man verkligen tar hand om bilen.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Det låter som problemet ford hade på sina bilar för ett par år sen.

Fel sort av karosserikitt mellan falsarna blev nån kemisk reaktion (vitrost)

Åtgärdades utan problem från ford (godwill) med att dom byte ut alla dörrar bakluckor

Sen blev det för dyrt så dom tog in bilarna för slipning o omlackering.

Kanske kan vara nåt att kolla med BMW (om dom erkänner det så att säga)
Varför denna fövåning ? Faktum är att många s.k. premiumbilar haft stora rostproblem samt många japanska bilar, inte minst Toyota. Faktum är att de bilar som är bäst konstruerade för att motstå rost är de sveenska märkena samt flera franska bilar, som är ofta är avsevärt bättre än "premiummärkean" i såväl grundkonstruktionen som i efterbehandlingen. Personligen tycker jag att begreppet "premium" är lite larvigt, mest ett påhitt av biltillverkarna. Begreppet finns ju bara i betraktarens ögon. För mig är BMW en bra och ekonomisk standardbil, det är därför jag själv kör BMW. Vill jag åka "premium" skulle jag välja nå´t annat, t.ex Citroen C6, men den är för dyr att äga. I övrigt ska man naturligtvis aldrig acceptera den typen av skador som trådskaparen beskrivit. Det är skandal oavsett vad det står på bilens baklucka.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@gourmand
Jag tror inte någon är förvånad, däremot besvikna. BMW är inga lågprisbilar och skall bara inte rosta efter något år.
Jag tycker att det bara är dåligt :(

Skiter i att jämnföra mot andra märken,Bmw ska f..n inte vara sönderrostad efter 2års användning eller hur?

Sen bryr jag mej inte att andra märken rostar typ japanare etc.

Dom kostar inte som en Bmw i inköp !!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Frågan är om dett averkligen är ett allmänt problem eller ett återkommande problem för enstaka bilar? Min Saab har fått motorhuven omlackad tre gånger under fem år. Rostar på samma punkt varje år, oftast innan garantin på förra lackeringen gått ut. Att det enda sättet att få stopp på det är att byta huv har aldrig tagits upp. Dom bara gör om och gör om. Å andra sidan har jag nog en av Sveriges minst stenskottade motorhuv på en Saab som gått 15000 mil.

Mig veterligen går det inte att laga rost. Den kommer tids nog alltid tillbaka. Byta delen är det enda som gäller. Frågan är om dom gjort det i era fall? I så fall borde ju den delen återgå till "normal" kvalitetsnivå för BMW.
Roffa1,
Se till att få luckan utbytt på garantin! Rost efter två år är inte normalt, i synnerhet inte med tanke på hur väl (vad jag förstått) du sköter bilen.

Alexx84,
"Dom kostar inte som en Bmw i inköp !! "
Se här: Länk

mvh/ Anders
Roffa1
Nu finns rostskadorna dokumenterade Länk
Dubbelklicka så blir bilderna stora o tydliga. Tog förresten kontakt med BMW Group i Solna för att förvarna dem om den kommande reklamationen med min rostiga bagagelucka. Erhöll detta mkt korta och opersonliga svar? inte ens ett litet beklagande av att bilfan håller på rosta upp. Man känner sig verkligen premierad som BMW ägare. (bif mailsvar)
-----------------------------------------------------------

Bäste Rolf.

Jag tar inga bedömningar I garanti ärenden utan det är din återförsäljare som besvarar dig på garantiärenden.

Med vänlig hälsning
Jxxxxxxxxx

---------------------------------------------------------------------------
BMW Group Sweden
Jxxxxxxxxxxxxxxxxx
Warranty and Customer relations
V1-R1-SE-A
Gårdsvägen 11
Box 1525
SE - 171 29 Solna
T +46-(0)8-470-6000
F +46-(0)8-470-6093
kundrelationer@bmw.se
Länk

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Illa.

Kommer ihåg när farsan köpt en 7 serie från Tyskland hos en Bmw handlare och garanti fanns det också.

Vart något fel när han kom hem som skulle gå på garantin, Bmw vägrade.
Farsan ringde till säljaren på bmw i Tyskland som sålde honom bilen.
Han ringde bmw och vips så var det inga problem.

Grabbarna i Tyskland borde nog bli besvikna på vad som försegår i Sverige ang kundservice i många fall, man känner sig som sagt inte som "kund" utan man får skylla sig själv eller ha tur om man får bra service och hjälp.
Då har man köpt en bil för x antar hundra tusen.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Otroligt, du har lika mycket rost på din baklucka som jag har på min... skillnanden är att min är en E34 från -92 och varit vinterkörd fram till 2004...hade lite vid dränneringshållen på undersidan men det åtgärdade jag hos lackfirma relativt billigt.

Du borde stå på dig och kräva en ny lucka som förhoppningsvis är av bättre kvalite eftersom den du har kommer säkert börja rosta igen något år eller två efter omlackering om den är så dålig redan nu.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.