AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.767

BMW 520d -08 parkeringsvärmare

Hej,
Jag tycker att jag letar överallt som en tok, har skickat frågor via mail till höger och vänster men alla ger mig olika svar om vad som gäller. Saken är den att jag planerar att köpa mig en BMW 520d -08 och tycker att det är ganska viktigt att bilen inte nödvändigtvis är varm men i alla fall frostfri när man kommer ut till den. Vardagslyx jag vill unna mig för att orka med att gå upp till jobbet var eviga dag.

Just nu kollar jag på en som säljaren säger har dieseldriven motorvärmare och eldriven kupévärmare. Vad i praktiken menas med det?

Jag har skickat frågor till en handfull återförsäljare av Webasto, dels om det går att montera och om det går att montera någon form av komplement så jag får funktionen som från en parkeringsvärmare. En svarade att det inte går, att man bara kan använda BMWs egna och en annan sa att det gick och att det skulle kosta 12-13k vilket lät helt ok prismässigt tycker jag.

Någon som har koll på vad som går och inte går? Vad blir det enklaste och billigaste sättet? Vad finns det för alternativ?

Jag är ju som sagt ute efter att få både motorvärmare och kupévärmare utan tillgång till extern ström.

Tacksam för alla svar jag kan få
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Hej..

Detta har jag även försökt kolla upp till min 330D 05:a, verkar vara så att efter en viss årsmodell har de tagit bort diesel värmaren som underhålls värme till motor. Sitter en el värmare som underhåll istället. Och de verkar bli dyrt att efter montera diesel värmare de flesta svar jag fått ligger på mellan 20-25 tusen. För min del hade de räckt att få parkerings värme till motorn men de vekar nästan lika dyrt ändå..
Be
202
Benn
525iA M 2003
Väldigt intressant tråd då jag också håller på och köper en 520 dA i dagarna från just 08. Eventuellt hade vi ju kunnat köpa grejer tillsammans och kanske få nån krona rabatt nånstans men det är ju en senare fråga!
Det måste ju gå att göra för humana pengar!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
E60/61 har elektrisk stödvärmare och vill du ha parkeringsvärmare är det hela kittet som måste in med värmare, styrning, pumpar mm. Det går, men räkna med en 25-35 000kr om du även till få så du kan styra det med iDrive. Finns en tråd under alla modeller om just detta.
En av mina funderingar var om det fanns något konverteringskit eller liknande i de fall då bilen redan har en dieseldriven motorvärmare men att man även vill ha kupévärmare.

Står det i den tråden du pratade om? Har du en länk?
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Ja har man redan stöd värmare, så finns de uppgraderings kitt.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Länk
Där fick man svar på några frågor i alla fall men här kommer flera funderingar.

Av en Webasto återförsäljare fick jag svaret att man inte kan installera en Webastovärmare i t ex en 520d -08 utan att man behövde använda BMW's egna värmare.

Vad är det som skiljer dem åt som gör att det inte går att montera in en Webasto? Om man t ex inte har BMW's egna motorvärmare, finns det inte tillräckligt med plats eller är det tekniken som skiljer?

Igentligen är jag ju främst intresserad av att värma upp kupén. Förvärma motorn är ju bra om det går men det är främst frosten jag vill bli av med.
Den lösningen som verkar bäst för mig enl. det jag har läst är att köpa en Eberspächer Airtronic och komplettera med en easy start fjärr.

Då får jag ju i alla fall varmluft till en relativt billig peng om jag gör jobbet själv.

Kollade även lite på Webasto air top men av den informationen jag kan få fram så finns det ingen fjärr till den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.