|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bensinare. Att montera bensinvärmare/motorvärmare är allt för dyrt tycker jag. Bilen har fördragen kabel till eldriven kupévärmare men inget eluttag i närheten som jag kan koppla en ev kupévärmare till. Desperat i denna j...vliga vintern, hittade jag detta Länk Har ngn köpt ngt liknande och i så fall, har ngn ngt att säga om dessa är ngt att ha överhuvudtaget? Hälsningar M-Power The Ultimate Driving Machine! | |
|
Hej, Den kan du glömma om du vill ha varmt i bilen, och isfria rutor. Strömförbrukningen ligger på 16A. På 2h har den förbrukat 1/3 av batteriets (90Ah) kapacitet. Mvh Håkan |
|
|
Ojdå! ok jag förstår! Hjälper den då man startat bilen och under tiden man skrapar rutan? Hinner det bli varmt i kupéen på 5min? Hälsningar M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
| Absolut inte då jag hoppades på samma sak som du,Men ikke den är kass.. | |
|
Det bästa du kan göra är att köpa en typ av filt som är gjort för att lägga på vindrutan. Du slipper då att skrapa denna. Starta bilen och sätt på värmen på bakrutan. Skrapa sidorutorna och sist bakrutan. Bilen blir snart varm när du kört lite. Värmen kommer även ganska fort i värmesitsen tycker jag. Mvh H |
|
|
Jag börjar inse att inget hjälper i denna horribla vintern! Tack för era trevliga input! Hälsningar M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
P=U*I P= Effekt (Watt) U= Spänning (Volt) I= Ström (Ampere) I Ditt fall aousio blir värme effekten (P) med denna tingest följande.. U=12 I=16 12v x 16A = 192W Dvs 192 watts uppvärmning och detta är nog lika med ett par värmeljus ;) Har själv en Calix kupévärmare med reglerbart effekt uttag 800/1200/1600W Kan säga att till en sedan ( typ 3serie - 5serie e36/46/39/60/90 ) är 800W lagom på hösten eller när tempen ligger mellan 0 och -5grader. 1200W är bra när tempen är lägre,dvs från -5 till -20. Lägre temp är det 1600W som gäller för isfria rutor samt skön komfort. Tiden är beräknat på mellan 2-3timmars uppvärmning. För kombi modeller är skillnaden mera tydlig när det gäller värmeeffekten i kupé utrymmet. Där funkar det bra med 1200W redan från 0 grader till -15 grader. Sen gäller 1600W vid lägre än -15. Då har man så gott som isfria rutor i hela bilen vid 2-3 timmars uppvärmning. Alltså. 192W kan Du använda på sommaren typ ;) |
|
|
aousio köp inte den, vi köpte den när vår kupefläkt inte fungerade, ett stearin ljus lär värma hela bilen bättre haha, trodde de va ett skämt först när vi koppla in den |
|
|
hehe! Vilken tud att jag inte köpte den =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.