|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag bytte bromsskivor och -belägg häromdagen på min 520i -95a, samtidigt så bytte jag stabilisatorstagen. Anledningen var att det "flappade" lite när man bromsade ibland, kändes nästan som om ett hjul var löst. Efter bytet så blev det värre och inte bättre som jag trodde det skulle bli, och det var ju inte riktigt meningen. Igår åkte jag tillbaka och rengjorde allt mer noggrannt, och spände till div skruvar och bultar, men ändå är det inte helt ok. När man kör i stan känns det ok, för att inte säga bra. Bromsarna tar fint, och inga nämnvärda vibrationer. Men i motorvägsfart om man lägger foten mjukt på bromsen, så hoppar det bra i framhjulen, men det försvinner om man trampar hårdare. Vad tror ni? Skeva skivor eller länkarmsbussning? -- Markus | |
| Kan vara kärvande ok, glider kolvarna som de ska? När du skriver rengjorde så antar jag att du menar anläggningsyta mellan skiva och nav? Känns bilen "nervös" när du kör över typ mittlinjer od? | |
|
På ena sidan så var det inga problem att pressa in kolven i oket med min stora rörtång, och sedan passa in beläggen runt skivorna. På andra sidan fick jag nyttja milt våld för att få oket runt belägg plus skivor, men det gav med sig. Igår när jag hade av allt igen så var det inga problem att återmontera, och det ligger inte (nämnvärt) an. Och, som sagt, bromsarna verkar ta jämnt och fint. Jo, jag rengjorde mellan skiva och nav, och även centrumhålet på vinterfälgen som var lite oxiderat, samt anliggningsyta mellan skiva och fälg. Bilen känns inte nervös alls över mittlinjer. Vid den här årstiden är det rätt mycket potthål i vägen dock, och träffar man ett sånt så blir det rätt nervöst, men det fårman kanske anse som normalt.. -- Markus |
|
| Bleh, hatar vibrationer :) Har inte mer konkret att ge dig, hoppas du hittar vad det är som felar. Prova att rycka i däcken med bilen hissad, se om du känner glapp i styrleder, bänd lite i länkarmarna, leta dåliga bussningar. | |
|
Det kan inte vara så att bromsskivora har blivit/är skeva? Jag misstänker att mina frambromsar är lite lite skeva. När jag bromsar lätt till medium skakar det lite i ratten, men om jag bromsar hårdare känns det inget. Vid valig körning känns inget... |
|
|
testa att ta bort oken igen och motionera dem, tryck ut kolven en bra bit o pressa in igen. Gör detta några gånger på varje sida så att kolvarna går lätt.. Det är känsliga för om någon broms ligger mot lite, vilket även kan göra att skivorna slår sig. Har du kört in skivorna, eller har du bromsat massor direkt? skivorna kan slå sig om man inte tar det lungt med skivorna o kör in dem. |
|
|
Jag ska motionera oken lite mer, men det får nog vänta till helgen. Jag har inte bromsat några massor, utan kört lite extra lugnt nu, så om skivorna är skeva så var dom det från affär. Vilket iofs inte är omöjligt - konstigare saker har hänt. När jag snurrade på hjulet när bilen var upphissad igår, så märkte jag att det nog tog emot litegrann på ett visst ställe på varvet. Inte så det stannade alls, men ett litet anliggningsljud fanns. -- Markus |
|
| Det kan ju även vara så att dina bussningar i framvagnen är dåliga.. Casterstagen tror jag de kallas, de som sitter så att framhjulen kan röra sig bakåt, de kan göra så att bilen hoppar när man bromsar.. | |
|
Jag har bytt de bakre länkarmarna (inkl bussning), och det har blivit bättre, men inte så bra som jag vill :) Dock märkte jag att ena oket inte ser helt ok ut, gummidamasken ligger inte helt jämnt på alla ställen, och det är väldigt rostigt. Det går inte heller att trycka ihop så mycket att skivan löper helt fritt. Kanske läge att byta bromsslang och ok när man ändå är igång, så eliminerar man det felet iallafall? -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.