|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag är ny här på autopower. Så kan ju börja med att presentera mig, Kim heter jag, Bor i "varma" norrland och allt vad det innebär, Äger just nu min första BMW. Trodde aldrig det skulle hända om jag ska vara ärlig :) Nu till saken, Jag har en 750ial utrustad med detta missöde som kallas DSP med stora OBM/radio/NAV enheten. Bra ljud i all ära, Men nu är jag less på hackande CD skivor och P3. Så min fundering är då, Om jag helt enkelt kan rycka ut huvudenheten, nav, tv modulen, och cd växlaren utan att stöta på diverse bus/elproblem? Och därefter koppla i en vanlig 1 eller 2 DIN enhet med egenkonstruerad fästanordning, och dra helt nya kablar rakt igenom, Med nya högtalare, slutsteg och allt vad det innebär.. Jag är medveten att jag förlorar allt vad den nuvarande huvudenheten har att erbjuda såsom OBC kontroller, Parkeringsventilation och den mycket användbara telefonfunktionen, en gnutta ironi där dock.. Men det går att lösas som jag förstått det genom att lägga in en MID enhet från en E38 utan NAV enheten i tex. handskfacket, och efter lite pillande med den så kallade IKE bussen. Dock klarar jag mig utan diverse OBC funktioner, så det är inte hela världen. Men kommer CODE funktionen ställa till med något om inte enheten sitter i nåmer? Tex få för sig att startspärra för mig? Några andra BUS eller elbekymmer jag har att se fram emot efter att hela rasket är urtaget? Eller kommer färddatorn helt enkelt bara inte kunna manövreras om man inte kopplar i en MID eller en originalenhet igen? Det går att leva med då jag inte allt för ofta vill titta på förbrukningsmätaren och såna saker :) Det som bekymmrar mig mest i det här fallet är just CODE funktionen, Man vill ju inte att startspärren får för sig att slå slint mitt i alltihop. Hjälp uppskattas. | |
| Det är ingen fara med code funktionen i E39 iallefall , jag har startat och kört min utan varesig navi eller mid utan problem , code funktionen bör ju såklart vara avaktiverad innan grejorna tas ur. Du får nog inte några problem med bus osv heller utan som du säger bara bortfall av en del funktioner , köp för säkerhets skull ett adapterkablage till den nya huvudenheten så får du B+ och acc ifrån rätt ställe. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.