AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
18.370

Felkod ang. Luftfjädring, "Niveauregl. inactiv."?

Sida 3 av 3
NeZaN
Hmm, bilen står fortfarande rakt, men ingenting mer än fyrhjulsinställningen har utförts i bakvagn så jag förmodar att det måste varit en synvilla helt enkelt. Spoilern ser inte ut att hänga heller. :) Luftbälgarna verkade iaf hårda och så enl. verkstaden.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
J.Lindström
NeZan:
Det lät ju bra...då slipper du för tillfället tänka på att byta till vanliga fjädrar och dämpare :)
J.Lindström
Bara för att lyfta tråden lite...paketet med luftfjädern från Arnott i USA kom hem till mig innan Jul och jag bytte den igår, och än så länge verkar det fungera!! det följde med en enkel beskrivning och hade det inte varit för att saker rostar fast i detta saltparadis Sverige hade det gått fort att byta det!!
lustigt med tanke att BMW sa att man inte kunde ta bort bälgen men det gick bra...passade även på att byta skrammelstagen(krängingshämmarstagen) när jag ändå var i farten så nu känns bilen kanon igen :)
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Tjena

Var inne och kolla på Arnott s grejer. Verkar ju kanon om det blir dax för byte.
Sj haft min inne för felkoder på i inactive self lever susp. ..men dom nollade bara och sen kom det inte upp mer. Och dom hade bilen några dagar för att kolla så allt funka. Och det gjorde det. Tills idag då kom det igen. Hämtade bilens i torsdags. Tänkte på att mitt batteri inte är tipptopp. Kan det vara det? Är det lugnt att bara koppla in ett nytt? Eller måste man tänka på nåt? När man kollar, är de det klassiska att ta bort plus polen i 15min??

Mvh
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Ska ju vara när man nollar! tar man bort pluspolen i 15 min då?
J.Lindström
Hehe....lite lustigt...nästan på dagen ett år efter luftfjäderbytet vänster fram så var det dax för höger fram. Beställde än en gång delar från Arnott och är mkt nöjd då kvaliten på deras grejjer känns bättre än BMW:s.
Bytet gick bra, men skillnaden denna gång var att det hjälpte inte för mig att nollställa felkoden "inactive self level susp" genom att dra säkringar att eller koppla av batteriet som förra gången utan jag hade kört för länge med felkoden så jag var tvungen att åka till BMW för nollställning.
Men nu funkar det kanon. Rekommenderar kraftigt att köpa dessa delar, både fram som bak, från Arnott då dessa är av högre kvalitet till lägre pris.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Tja!

Ja som sagt blir det att fixa nytt blir det helt klart där ifrån!
Vad köpte du exakt? Och vad hamna slut summan på hem till brevlådan?

Mvh
J.Lindström
Köpte från Ebay...förra året hamnade notan på c:a 3500 då tullen ville ha sin del, men denna gång slapp jag tullavgifter och hamnade då på 2400kr och då kom paketet hem till dörren dessutom :)
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Vad beställde du?
Ett framben åt gången då eller?
J.Lindström
Mja, det är ju bara själva luftbälgen jag beställde och en åt gången.
Men Arnott säljer ju kit med både höger och vänster, då kommer man ner i pris/st.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Bytte du sj?

Några problem med byttet?
J.Lindström
Ja, jag bytte själv och det var inga problem...å andra sidan har jag rätt hög meckvana med tanke på mitt jobb, men jag skulle lätt påstå att han hemmameck med lagom kunskap klarar av det. Det följer med en beskrivning hur man ska byta bälgen. Har man bytt vanlig stålfjäder förrut klarar man detta, då jag vill påstå att det var högst samma svårighetsgrad :)
NeZaN
Vad kul att du testat Arnotts grejer J.Lindström och att det fungerar. Jag bytte ju båda fjäderbenen fram kompletta från BMW och det blev ju ganska dyrt. Båda mina bälgar fram hade ju spruckit. Blev ju en riktig Lowrider :) fick 20% rabatt via BMWCS så slapp undan med ca. 13 000:-plus arbete kontra BMW's 32 000:- dom ville ha!

Sålde ju bilen i somras och har en uppsättning tändstift till 4.8is liggandes hemma.
Hojta till om någon vill ha dom för en billig slant! Boschstift frän Schmiedmann. Alla 8 för 400:- mot 1000:-.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
JA jag har nu fått reda på att det är någon liten läcka i framvagnen på bilen. Dom ska börja felsöka imorgon. Högersida byttes hela benet för 2 månader sedan. Hoppas det inte är något allvarligt.
Dock har bilen inte sänkt sig ner något så måste vara en minimal läcka.
Ska bli intressant att se vad dom kommer fram till på bmw imon.

NeZaN:

Jag köper gärna dina stift!
NeZaN
Precis så började det för mig. Det läckte bara efter en viss tids stillestånd och pumpades upp när bilen startades. Sen en dag sa det bara Pang så brast dom båda. Luftfjädringen är ingen bra uppfinning på dessa bilar. BMW Segeltorp sa till mig att efter denna generations bilar satsade dom på standardfjädring på samtliga bilar i fram och fortsatte med luftbälgarna bak då de håller bättre. Förmodligen mycket garantiåtgärder.

Om du är sugen pä tändstiften är det bara att mejla mig på nez@bredband.net med dina uppgifter så skickar jag iväg dom :). Skönt att ha nya stift liggandes om en kommande service är på g och man då kanske inte har så mycket stålar. Stiftbytet var ju otroligt lätt på dessa (bytte direkt när jag köpte bilen).

Mvh
Niklas
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Du har mail NeZaN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.