AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
18.371

Felkod ang. Luftfjädring, "Niveauregl. inactiv."?

Sida 2 av 3
NeZaN
hah... Du ska veta att jag inte har en susning om vad jag talar om.
Jag har bara antagit att bilen fortfarande har fjädrar trots luftfjädringen. Trodde inte det endast var luftbälgarna. Jag är helt oerfaren inom detta, men om det är som du säger låter det iaf lite logiskt :)

Benzan, det är tur att jag har dig här på AP som håller styr på saker och ting.

Hur som haver. Bilen åker tyvärr inte in förrän på tisdag nästa vecka tidigast. Ringde runt lite och finns inga tidigare tider.

Ang. priser.
Bilcentralen i Nacka skulle ha cirkus 1450:- för felsökningen.
Fick en chock när jag kontaktade Bavaria Stockholm (Solna). ~2200:- för samma tjänst!!!
Det är ju skandal att det ska skilja så mycket i pris. Visst att det är två olika kedjor, men typ 800 spänn i skillnad är inte ok.
NeZaN
Ang. luftbälgarna så måste det ju isf. vara dom som knorrar och har sig. Kanske beror på felaktigt tryck eller något pga luftpumpen då?
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
Haha jag har inte häller super koll, man är ju ingen bilmekaniker direkt :) men efter 2st E53 har man ju lite koll ialla fall

det blir ju tyvärr så med priserna när vi ska betala deras feta verkstäders komplex i Glas :(
NeZaN
Ja jag blir nog minst lika nöjd med Nacka som Solna.
För de 800 kronorna kan jag nästan få en ny luftbälg om dessa skulle vara fel på :)
NeZaN
Sådär då. Fick igår hem bilen efter besök hos Bilcentralen.
Resultat: Inget fel på Luftfjädringen.
Felkoden har förmodligen uppstått pga spänningsfel vilket kan hända, särskilt på vintertid. Så det var väldigt skönt. Förhoppningsvis håller det ett tag!

Bad dom däremot att kolla upp gnisslet från bakvagnen. Var någon bussning eller upphägningsdetalj som orsakade och det var endast kosmetiskt. Bokade in byte för det på Måndag ändå. Kom billigt undan på Luftfjädringen så känns lika bra att få klart allt!

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
Det var ju goda nyheter.

är ju en tung bil så bussningarna brukar ta stryk, många som har gnissel problemet på kryss5an har jag för mig jag läst
NeZaN
Jo så är det ju självklart.
Tror allt totalt inkl. bytet och felsökning går på ca. 4000:- (minns ej exakta beloppet för bussningsbytet).
Blev kanske inte så överdrivet billigt för en felkodssläckning och ett bussningsbyte, men då vet man åtminstone att det är bra gjort, om inte så har man garanti på jobben!

När jag snackade med Mekanikern på BMW så talade han om för mig att han hade kontrollerat systemet steg för steg u.a. Skönt att veta!

/NeZaN
NeZaN
Jo så är det ju självklart.
Tror allt totalt inkl. bytet och felsökning går på ca. 4000:- (minns ej exakta beloppet för bussningsbytet).
Blev kanske inte så överdrivet billigt för en felkodssläckning och ett bussningsbyte, men då vet man åtminstone att det är bra gjort, om inte så har man garanti på jobben!

När jag snackade med Mekanikern på BMW så talade han om för mig att han hade kontrollerat systemet steg för steg u.a. Skönt att veta!

/NeZaN
Jag har samma problem på min X5:a nu, så därav trådlyftet. I mitt fall gick det inte att läsa ut felkoder, för det gick inte att komma in i boxen som sköter nivåregleringen. Det är två boxar, dels ett styrdon som finns under reservhjulet (kostar kring 1500) och dels GM3 (Grundmodul 3, kostar kring 5000).

På min bil var GM3 trasig, vilket yttrar sig i trassel med innerbelysning också, plus att den felaktigt varnar om att någon dörr skulle vara trasig.

Jag har bytt GM3, men den måste "kodas in" av BMW. Och det är tydligen en rätt tidskrävande procedur. Det kanske var därför du åkte på att betala 4000 - för att det i själva verket var mycket mer arbete än en "felkodssläckning" ?

Nyare BMW är ännu värre (t ex nya X5, 5-serien etc) - där kan du inte ens byta bilbatteriet själv utan att du måste beställa tid på BMW för att "koda in" batteriet.

Ang. nivåregleringen så är det så att alla svensk-sålda X5 har nivåreglering. Det är ett jävla skitsystem (ursäkta språket), för 99% behöver det inte. Och när det trasslar så vet inte ens BMW hur det ska fixas, de byter del för del tills det fungerar och det är du som kund som får betala kalaset. :)

I varje fall, spiralfjädrar finns bara fram. Bak sitter istället gummibälgar som pumpas upp med tryckluft från en kompressor som finns under reservhjulet. På bakaxeln finns två givare - en vid varje hjul.

Checklista till er som råkar ut för samma sak: (Self level adj inact)

1. Kolla säkringarna
2. Kolla att kompressorn går igång
3. Om säkringarna är hela och kompressorn går igång men bilen ändå inte lyfter sig, då är luftbälgarna trasiga
4. Kolla de två givarna (om det t ex går att bytlåna med en annan bil en stund)
5. Kolla styrdonet vid bakaxeln
6. Grundmodul 3

Observera att felkoderna lagras och tycks visas, även om det inte är något fel på bilen (något spänningsfall pga fukt t ex).

Vilken programvara som behövs för att läsa felkoder, respektive att koda in ny GM3 vet jag ej - men inkodningen av GM3 är det bara BMW som har utrustning för mig veterligen.

Har haft mycket trassel med nivåregleringen i min bil, och skulle hellre haft en bil med vanliga fjädrar bak eftersom jag sällan drar så extremt tungt, och eftersom nivåregleringen är en "son of a bitch" och dyrt när det väl börjar trassla.
NeZaN
Jag har inte fått ett enda meddelande sedan mitt besök hos BMW. Däremot har jag märkt att bilen lutar mer på vänster bak, alltså typ att den är några cm lägre på den sidan. Jag är rädd för att det är luftbälgen bak. Ska dock kontrollera de punkterna du beskrev ovan.

Bilen ska dock in i morgon på Storservice och byte av stabilisatorstag fram (om det är fel på dom, misstänkt iaf). Så då lär dom se vad som är felet. Men vad tror du rent spontant att det beror på?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
NeZaN
Blir det för dyrt kommer jag konvertera till riktiga dämpare och fjädrar. Kollade reservdelslistan och i mitt fall verkar jag ha dämpare med luftbälg fram också. Kostade ca. 7500:-/st plus 3500:- drygt bak per styck. Får ju ett riktigt redigt coiloverkit för det priset.

/NeZaN

NeZaN
Ska även tillägga att en fyrhjulsinställning kommer utföras också samtidigt, kan ju bero på det också men tvivelaktigt att en felinställning orsakar sån diff.

/NeZaN

J.Lindström
NeZan:
Verkar vara så om bilen "niger" åt en sida att det är bälgen som läcker....men det kan du lätt ta reda på själv....spraya bara lite såpavatten på bälgen och anslutning så ser du om det läcker (blir bubblor), gör det ganska snabbt efter bilen vart igång!! Bälgen(luftfjädern) bak är inte dyr att byta, tror att Schmiedmann tar 1900kr och kan du bara själv skruva eller du har en händig släkting/polare så är det lättare jobb än att byta en stålfjäder!!
På min bil läcker luftfjädern fram nu, tyvärr, och BMW vill ha hutlösa 8000kr för nytt fjäderben, iom att man inte kan byta bara lyftbälgen fram som BMW påstår, men bak kan man det!!
Har dock hittat ett företag i USA som jag haft mailkontakt med och dom säljer moddade luftbälgar fram så man kan byta enbart dom, vilket sparar c:a 5500kr (dom tar c:a 2500kr med frakt till Sverige)...tror nog fan att jag ska köpa det!!
NeZaN
J.Lindström

Tack för svaret! Kul med folk som verkar lite kunniga inom området (även Lasse-SL500).

Jag testade idag att höja bilen till max, men blev ingen skillnad på "nigningen" så att säga. Skumt, känns ju logiskt att den åtminstone borde vara lika hög runt om i några sekunder iaf trots ev. läckage.

Jag har visserligen ett par saker som kan orsaka en viss synvilla. Bakspoilern tycks inte riktigt sitta som den ska på ena sidan, kanske fästet som gått sönder av någon anledning, samt att nedre luckan på bagaget även den är lite dålig passform på. Förmodligen pga att tidigare ägare lastat tungt därpå. Jag vet vad han arbetade med och vad han lastat så det känns som den vettiga förklaringen på den detaljen.

Som sagt åker den in imorgon på felsökning, service, fyrhjulsinställning och byte av drivknutsdamasker fram. Så hela fram- och bakvagn kommer granskas och bör därmed få reda på hur allt står till.

Ang. kompressorn, hur kan man veta ifall den går igång som den ska? Vart sitter den och så vidare?

/NeZaN

J.Lindström
NeZan:

Man kan tycka det, men är det ett läckage så blir den inte lika hög, det krävs att det är lufttätt (rätt högt lufttryck i "fjädern") för at det ska göra det!!
Kompressorn lär nog funka som den ska iom att dom andra är bra höjd...TROR att kompressorn sitter i bagageutrymmet under golvet, nu får nån rätta mig om jag har fel men jag har aldrig haft nån anledning att kolla upp den :) !!
NeZaN
Verkstan trodde nu också att det lutar åt luftbälgen. Men de ska undersöka hela fram och bakvagnen så får man se vad det är för fel exakt. Bälgen måste jag nog isf. dessvärre avvakta med då det är ganska ekonomiskt krävande med allt på en och samma gång. Frågan är vad man kommer välja härnäst; Standarddämpare och fjädrar eller luftfjädring...?

/NeZaN

J.Lindström
NeZan:
Luftfjädring ;)
NeZaN
Är det så? Känns som att det bara strular :)

/NeZaN

J.Lindström
Tja, vet inte hur mkt din bil har gått men luftbälgarna spricker ju med åren det är tyvärr inte att göra nått åt...sen är det väl lite bättre komfort med luftfjädringen....men äsch, det avgör du själv :)
NeZaN
J.Lindström

Fick hem bilen för några timmar sedan från verkstan.
Otroligt nog så hittades inga fel på bälgarna, varken fram eller bak.
Och när den väl kom ner på backen så såg den ut att stå som den skulle.
Jag utförde ju som sagt en fyrhjulsinställning och det var felinställt med flera grader om jag förstod rätt (papper finns på mätningen). Möjligtvis att detta kan ha lurat mitt öga.

Tydligen så var det iaf inte stabilisatorstag som var paj på bilen i framvagnen utan en styrled som glappade riktigt rejält. Så nu är den bytt och allt känns top notch :) Bromsarna är även härliga nu. Tidigare upplevde jag att pedalen kunde sjunka och bilen bromsade lite självmant. Men det byttes ju bromsvätska nu och avluftades.

Ska även kika på min bakspoiler imorgon efter tvätt och se om den kanske hänger lite på ena sidan. Kan ju vara en sak som spelar ögat ett spratt.

/NeZaN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.