AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
18.372

Felkod ang. Luftfjädring, "Niveauregl. inactiv."?

Sida 1 av 3
NeZaN
Tidigare idag skulle jag åka iväg med bilen, men möttes av en felkod i instrumentet: "Niveauregl. Inactiv".
Förstår att luftftjädringgen/nivåregleringen inte fungerar, men tyckte det var lite märkligt då den fungerade igår senast. Den har dock verkat vara lite dålig då jag ibland känt att den kan vara seg och ibland inte alls göra särskilt mycket.

Tidigare på dagen hade tjejen den i varmgarage i ca. 5-6h, och därefter hem på parkeringen. Det var ca. -12grader när vi skulle åka.

Vad tror ni det kan vara? Luftbälgarna, styrdon, kompressorn, kondens kanske?

En annan sak jag har märkt är att fjädrarna knarrar lite då och då. Detta kanske är ett annat fel/kosmetiskt läte?

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
är nog bara läsa ur felkoden som gäller kan vara allt möjligt ..

har bytt kompressor + massa annat på min. var på BMW en jäkla massa gånger innan dom fick ordning på det.

NeZaN
Läste nyss här på forumet att det kunde vara någon slang också?
Det är inget mer än att byta, sånt man får räkna med när det är begagnat, men självklart tråkigt och kostsamt.

Men är även lite orolig över knorrandet från fjädrarna. Det är absolut inte så farligt, men när man kör över gupp och ibland bara står stilla hör man gnissel/knorr.

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
kan ju som sagt vara massa grejer... det är ju en tung bil så har för mig jag läst nånstans att många har problem med gnissel/knorr. min gamla kärra lät lite så

Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Nej va surt :( inte kul med strul så på en gång. Önskar dig lycka till med problemet. Man kanske ska vara glad att man inte har luftfjädring då ? Istället har alla dörrar tok frusit på min 4.6:a Fick krypa in genom bakluckan i morse :( Såg att det är -22 här nu. Så den startar väl inte i morgon.... Fick tid på torsdag på BMW där ja köpte den iallafall
NeZaN
Har ju Blocket Beg.försäkring, men den lär ju inte täcka ett smack!
Och även om den ska täcka det så ger dom väl avslag.

Aja, får kolla detta i veckan. Förhoppningsvis är det lätta saker då det fungerade nyligen.

Ha det bra Benzan, dags att sova.
Vi höres!

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Har för mig blocket. beg.försäkring tyvärr inte gäller luftfjädring. kollade upp det när jag hade strul med min.

Sovgott

/Benny

NeZaN
Enl. försäkringspapprena är bilen täckt med "Pump till luft/hydraulfjädring".
Antar att det då menas kompressorn.
1500 i självrisk+15% av överstigande belopp.

Hade isf. nästan varit nice om den blev utbytt då det är den dyraste delen.
Vi får se!

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Där ser man .. då å ju saken biff. bara byta ut.

hoppas det löser sig smärtfritt e ju inga billiga grejer det där
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Calle kula det där med frysta dörrar har man ju vart med om ... inte kul att både krypa in och ur bilen på diverse ställen :(
NeZaN
Calle kula

Nej det är rätt surt faktiskt, men har alltid fått något strul efter ett bilköp. Verkar hända grejer vid ägarbyte :) Det löser sig nog, som sagt så verkar min försäkring från Blocket täcka den dyra delen (finns annars ett styrdon som är lika dyrt som ej ingår). Men jag hoppas faktiskt att det är nåt simpelt, typ en slang eller liknande. Ska åka förbi BMW och få en diagnos. Kanske kolla allt på bilen på en gång. får se.

Tråkigt, men mina dörra på 540:n frös också. Råkade till och med dra av vajern från sprinten till dörrhandtaget så fick stå och riva hela förardörrsidan. Det ordnar sig nog.

Benzan, förhoppningsvis så löser det sig. Det är ingen prio för mig visserligen, finns andra grejer jag måste ta i första hand, men om det går på försäkringen har jag bara 350 mil kvar innan det går ut :)

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
NeZaN se till att få det fixat så fort som möjligt så att felkoden hinner komma igen om dom påstår att dom lagat den, så inte du hinner rulla över dom där 350milen å det blir strul

Det problemet hade jag att jag lämnade in bilen typ 3-4 gånger och dom sa att dom fixat felet, men sen återkom varningslampan ändå efter allt mellan en timme efter jag hämtat bilen till efter 2 veckor as jobbigt. sista gången lämnade jag in den å så behåll den tills ni vet garanterat att ni fixat det.

Så min erfarenhet av luftfjädring är att det är lite halvbökiga grejer att veta vad felet är, men jag kan ju ha haft otur också.
NeZaN
Benzan

Jag bokade tid igår. Fick tid den 8:e. Lite sent, ska försöka få en tidigare bokning. Felsökning gick iaf på 1449:-.
När dom väl hittar felet kontaktar dom Blocket beg.försäkring och ser om det täcks, om inte får jag prisuppgift, och får därefter ta beslut om vad som ska göras.

Inte alltför blodigt, eller?

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
1500:- e det väll lätt värt om blocket försäkringen täcker hela kittet.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sådär ja. Nu börjar tömningen av libran ;)

Jag råkade ut själv för sådant lite då och då men enbart på vintern så det kan mycket väl bara vara kondens. Annars kan du ju testa genom att röra på armen till nivåavkännaren.
Hör du om pumpen surrar?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

NeZaN
Benzan

Nej, jag tycker det är väldigt billigt Om jag får ut delarna via försäkring.
Om jag däremot inte får det kan det ju komma att kosta. Läste här någonstans att ett byte av pump/kompressor går på runt 10k i runda svängar.

Kävlingepågen

Exakt, det är bara stoft kvar i plånboken nu :)

Jag tror också att det är någonting med kondens eller liknande då det uppstod så plötsligt och utan någon direkt förvarning, Jag ska testa att lyssna om man kan höra pumpen tugga. Bör jag eller bör jag Inte höra den om funktionen är ur funktion? Konstig fråga, men ibland kan ju saker och ting spöka!

/NeZaN
NeZaN
Nu börjar jag få lite kläm på några av omkostnaderna.
Dels är det ju felsökningskostnaden samt bytet av ev. pump som Blocket Bör stå för, men som sagt så lär dom ju inte vilja i första taget.

Sen är det fjädrarna som knorrar och gnisslar.
Jag vet inte vad BMW tar för dessa, men hittade en sats med H&R fjädrar som sänker 30mm runt om för dryga 2000:- från Tyskland inkl. frakt till Sverige. Dessa kommer jag dock inte beställa förrän jag fått en dom av BMW. Beroende på vad originaldelarna kostar så blir det annars H&R.

Vad tycker ni om H&R's sänksatser gentemot original? Är det bra eller dåliga grejer?

/NeZaN
NeZaN
Ps: Blir nog även lite halvfett med de 20" Gunsmoke IS-orignalfälgarna, sänkningssatsen och lite smådetaljer såsom smoke- och kolfiberemblem, eller vad tycks?

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Vart hittade du H&R fjädrar till X5a med luftfjädring ?
mig veterligen måste du manipulera luftfjädringen för att sänka den.

Jag personligen tycker 20" hjul är för små för att passa med en sänkning, men det är ju min smak det. tycker bilen blir för låg och ser liten ut
NeZaN
Det finns på ebay.de. Vet inte om det inte har funnits innan men verkar finnas nu iaf om jag inte misstar mig.

Länk

Jag antar att det är runt om.
Får se hur det blir, allt beror på vad BMW kommer ta för sina fjädrar.

/NeZaN
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
skulle tippa på att det där är sänkningssatsen till E53 med nivåregleringbak.

lär ju var ett jäkla mek annars om du ska gå från luftbälgar till fjädrar om jag inte misstar mig helt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.