AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.917

E39 525 TDS : elfel - helljus, parkeringsljus, instrumentljus, mm borta

ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Hej, halva elektroniken är borta på bilen :/ Har kollat samtliga (mätt med multimeter) säkringar vid batteriet. Har kollat/mätt de säkringar som det "rimligen" skulle kunna vara i handskfacket.

Funkar inte:
Helljus, blinkers, parkeringsljus, belysning till instrumentpanel+fläktreglagen (förutom km o trippmätare), dimljus fram o bak

Funkar:
motorstyrning, startmotor, halvljus, bakljus, bromsljus, innerbelysning, kupefläkt, radio, lcd-panel till fläkt+radio+färddator/trippmätare.

För ca en vecka sedan lät jag renovera generatorn (kopplade bort minuspolen innan jag började skruva). Efter jag monterat den så har jag använt bilen varje dag i en vecka utan problem.

Någon med erfarenhet eller ideer av vad det kan vara?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Börja med att koppla bort batteriet några minuter, om du inte redan gjort det, kan göra underverk.

BMW CS #5206
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Jag gjorde det, men då funkar ingenting x)

Nej, skämt åt sido. Jag har kopplat från batteriet och kopplat ihop plus o minus kablarna efter tips från en kompis. Han rekommenderade att ha det så i minst 15 min. Tänkte ha det över natten så måste ju allt nollas som nollas kan
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Japp, "nollställningen" gjorde susen :) frågan är nu om det var symptomet eller orsaken som botades. Återstår att se om det kommer tillbaks.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det hände mig 2 ggr under de 9 år jag ägde min e39:a, finns nog ingen bra förklaring, det bara blir så!

BMW CS #5206
Ljusmodulen styr allt som var ur funktion. Det sitter minst ett par processorer med tillhörande kringutrustning i denna. Man får inte bli allt för förvånad att något kan få spelet och cykla runt i en loop därinne. En batterireset kan avhjälpa många mystiska fel och hängningar som denna.
Ena batterikabeln borta i 10-15 min, alternativt koppla bort båda och lägga ihop under 20-30 sek, räcker mer än väl för att ladda ur ev. kondensatorer ute i moduler och system. Det går också bra att lossa ena kabeln och trycka in ciggtändaren nån halvminut, det blir samma sak (E39 och andra som har tändaren direktkopplad på B+). Det händer inget mera om man väntar timmar eller dygn.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.