|
|
|
|---|---|
|
Hej, halva elektroniken är borta på bilen :/ Har kollat samtliga (mätt med multimeter) säkringar vid batteriet. Har kollat/mätt de säkringar som det "rimligen" skulle kunna vara i handskfacket. Funkar inte: Helljus, blinkers, parkeringsljus, belysning till instrumentpanel+fläktreglagen (förutom km o trippmätare), dimljus fram o bak Funkar: motorstyrning, startmotor, halvljus, bakljus, bromsljus, innerbelysning, kupefläkt, radio, lcd-panel till fläkt+radio+färddator/trippmätare. För ca en vecka sedan lät jag renovera generatorn (kopplade bort minuspolen innan jag började skruva). Efter jag monterat den så har jag använt bilen varje dag i en vecka utan problem. Någon med erfarenhet eller ideer av vad det kan vara? | |
|
Börja med att koppla bort batteriet några minuter, om du inte redan gjort det, kan göra underverk. BMW CS #5206 |
|
|
Jag gjorde det, men då funkar ingenting x) Nej, skämt åt sido. Jag har kopplat från batteriet och kopplat ihop plus o minus kablarna efter tips från en kompis. Han rekommenderade att ha det så i minst 15 min. Tänkte ha det över natten så måste ju allt nollas som nollas kan |
|
| Japp, "nollställningen" gjorde susen :) frågan är nu om det var symptomet eller orsaken som botades. Återstår att se om det kommer tillbaks. | |
|
Det hände mig 2 ggr under de 9 år jag ägde min e39:a, finns nog ingen bra förklaring, det bara blir så! BMW CS #5206 |
|
|
Ljusmodulen styr allt som var ur funktion. Det sitter minst ett par processorer med tillhörande kringutrustning i denna. Man får inte bli allt för förvånad att något kan få spelet och cykla runt i en loop därinne. En batterireset kan avhjälpa många mystiska fel och hängningar som denna. Ena batterikabeln borta i 10-15 min, alternativt koppla bort båda och lägga ihop under 20-30 sek, räcker mer än väl för att ladda ur ev. kondensatorer ute i moduler och system. Det går också bra att lossa ena kabeln och trycka in ciggtändaren nån halvminut, det blir samma sak (E39 och andra som har tändaren direktkopplad på B+). Det händer inget mera om man väntar timmar eller dygn. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.