|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
jag kommer ihåg när jag ägde en volvo v70 så hade jag dåliga avgasvärden, alltså alla värden var riktigt dåliga, jag bytte olja,stift,filter,luftfilter,lamdasond och ändå hade jag för höga avgasvärden,körde även med insprutningsrengörings medel vilket inte heller hjälpte. så till slut bytte jag elektronikboxern och värderna blev bra igen :).. så om du tycker att din bil förbrukar mer bränsle än vanligt så kan det vara fel på elektronikboxen. ett annat vanligt fel när man har höga avgas värden kan väl också bero på luftmassemätarn!? |
|
|
Ja, jag känner igen det där. Jag har bytt det du nämnde, (stift, olja, oljefilter, luftfilter) Men det blir dock ingen skillnad. Elektonikboxen? Vad är det? Jag vet inte om min bil förbrukar "för mycket". Men ja, med en tank kommer man inte allt för långt, så det är väl ingen "billig" bil att köta runt med. Jag har inte haft bilen så länge, därav vet jag inte hur mycket den "borde" dra. Luftmassemätaren vet jag att det brukar kunna vara ett "vanligt" fel vid såna här tillfällen, men det enklaste jag ser just nu är att lämna in den på en verkstad där de kan felsöka bilen. I och med att HC och avgasvärden inte är några "lätta" fel tyvärr. |
|
|
Min 523a drar 0.8 när man ligger i 120 på motorvägen i ditt fall kan det ju som sagt bero på många saker så börja med datafelsökning men min fråga är hur vet du att hc är fel och hur mycket fel är den? |
|
|
jaa det skulle vara bra om man fick veta alla värden, elektronik-boxen sitter i motorrummet, i min bmw 523-00 sitter den under vänstra (om du står framför bilen) kupefilterboxen, alltså du får skruva loss kupefilter-boxen, sen kommer du fram till elektronikboxen, den ser ut som en kasset! jag insåg att det var el-boxen som var felet när jag drog loss själva boxen och lät bilen stå så över natten, sen på morgonen så satte jag dit den igen och åkte för att göra en avgasmätning, då fick jag godkända värden men efter ett tag så blev värdena dåliga igen.bytte elektronikboxen och fick aldrig något problem med värden mer. alltså elektronikboxen styr blandningen av b.l.a. bränsle och luftmängd, om den för i för mycket luft eller för mycket bränsle så kan det bli fel på avgasvärden. annars så kan ju även någon packning till insuget,grenröret m.m. ge fel värden. lycka till! |
|
| oj, jag missade att du hade redan skrivit värdena på första inlägget, vad jag vet så brukar vissa köra med lite etanol i tanken för att få ner hc-halten, men det är ju ingen lösning om man vill laga bilen. | |
|
oj såg det nu också hur varm var bilen när du rullade till besiktningen jag hade kört 2 mil med med och de räckte inte så fick lägga den på högt varv ett tad stilla ståendes så att kattarna vart varma då fick jag perfekta värden och på tidigare 523 sitter kattarna mer i mitten av bilen och tar längre tid på sig att bli varma i gemförelse med nya bilar där dom sitter direkt på grenröret ungeför |
|
|
Rottweiler16, hur har det gått för dig? Jag sitter i samma båt... /J |
|
|
Få den genom Bilprovningens smala öga...Ett gammalt Volvo "knep"..E85 i massiva mängder... Sen går bilen bra , drar "normalt med bensin... Ryck på axlarna.. Vill du veta / åtgärda felet...felsök å åtgärda = kan bli dyrt men miljön mår (kanske) bättre.. ;) Trollet |
|
| Men det kommer ju inte hjälpa hc värdet, och det finns en risk att lamdavärdet skjuter i höjden eller börjar pendla. | |
|
Exakt, jag är mer ute efter att faktiskt lösa problemet mer permanent... Delorian, hade inte du samma problem som jag? Du har ju besökt min HC tråd vet jag. /J |
|
|
Jag menar att E85, engine flush och diverse k-sprit funkar inte. problemet måste hittas. /J |
|
|
Klart att det funkar med tillsatser om man vill fuska sig igenom besiktningen! Jag har gjort det i två år med frugans bil! Just idag var hon inne med 523-99 automat och fick godkänt med beröm! Första besiktningen var det höga CO värden och 223Hc och 0,95 lambda! Avtappning av den gamla oljan, i med 4 liter billig olja och en varmkörning! Sen byter man till den "fina" oljan! Hon hade ca.15liter bensin i tanken. Tankade 15 liter V-power och 10 liter E85 och en halv flaska tripak(metanol) Supervärden efter dagens besiktning! O på Co värdena och Hc på 41 och lambda har stigit till 1,01! Bilen har gått 29000mil och den dricker olja som alla gamla BMW bilar! MVH Sandor S. |
|
|
Johan M3: Du kan inte klassa engine flush lika som att tanka etanol och annat fusk,då vet du inte vad detta gör. Har man inte skött oljebyten så byggs det upp massor av skit i motorn,det borde du veta vid det här laget. att städa detta som annars föler med vevhusventen och sedan förbränns syns i avgaserna. Sköt oljebytet från början. Klart att det ska vara riktigt utan fusk. /Jonas B. |
|
|
Citat: ///535power om oljeförbrukning "men M50, M52, M54 M60 eller liknande skall inte dricka mycket alls" Visa mig en M54 som inte dricker olja. ;-) (Lycka till i ditt sökande) |
|
|
brynet, Saken är den att jag byter olja var 1000:e mil, viket bör räcka bra. Självklart kan det hjälpa något, men tittar man på dina kommentarer ang. just engine flush, så kan man tro att du jobbar för CRC. Det är inget mirakelmedel, det är allt jag säger. Sänkte min HC med 4, eller så var det oljebytet som gjorde det. Och ja, jag har haft biltema olja i min bil sedan -04, och aldrig haft problem med HC eller CO tidigare, och det är inget som enligt protokollen har byggts upp löpande. Anledningen att jag skriver i denna tråd är att Rottweiler 16 har/haft likande problem, och eftersom Engine flush inte hjälper mig, så kanske problemet lösts på annat sätt? /J /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.