AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.165

Hur ska jag sänka HC-värdet trots att jag bytt ut det mesta redan?

Sida 1 av 2
Ro
6
Rottweiler016
523i e39 -97
Jag har en BMW 523i e39 Automat -97. Den har gått exakt 16000 mil. För en månad sen var jag och besiktade pärlan, jag fick tre fel, varav en av dem var HC-värdet (De andra var vindrutespolaren ur funtion och skyddsbälgen trasig, alltså ingenting med värden att göra). Jag läste här på forumet om hur andra hade sänkt sina HC-värden på bilen. Jag har:

-Bytt olja (Castrol 0-30, longlife)
-Bytt oljefilter
-Bytt luftfilter
-Bytt tändstift
-Katalysatorn är bytt för ca 1 år sen(ej original BWM-del)

Alltså har jag bytt det som de flesta säger att man bör börja med. Jag varmkörde bilen manuellt på låga växlar (2:an mestadels) i ca 1 timme innan besiktiningen. Här kommer värdena för första besiktningen:

CO 0,5 (0,5)
CO 2500 0,2 (0,3)
HC 251 (100)
LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)

Värden för andra besiktningen:

CO 0,3 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 230 (100)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Alltså har HC-värdet minskat lite, men det hjälper inte mig. Finns det någon som har haft samma problem och kanske har något tips?

Nämnvärt är att startmotorn är trasig, oftast går bilen igång på andra försöket, ibland på första. Har märkt att att när bilen är varm går den oftast igång på första försöket, är bilen kall går den igång på andra försöket.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byttes lambdasonderna när katalysatorn byttes?

Varför byttes katalysatorn, var det för höga värden eller hade den "misshandlats" fysiskt?

Vilken typ av katalysator byttes det till?

Vilka avgasvärden hade bilen efter katalysatorbytet?

Hur såg stiften ut vid bytet?
Vilka stift monterades?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Läkage i avgassystemet?

628csi
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
En flaska CRC motorflush i motoroljan och kör en runda.Byt olja så är saken biff. Har själv testat med 2st flaskor och gasat ordentligt med en 530-93 (V8) och det blev kalasbra.Vågade detta då jag fick bilen med alla avgasvärden helkass.

Mvh Jonas B.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
HC är ett mått på inneboende/gammal skit i motorn. Oftast för långa intervaller på oljebyten.
P.s en sådan flaska kostar ca 85-90kr.

Mvh Jonas B.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brynet, vill inte hålla med om ditt påstående om att HC är ett mått på föroreningar i motorn!

HC i avgaserna är inget annat än oförbrända kolväten!
De kan komma från oförbrännt bränsle eller i vissa fall från flyktiga ämnen i motoroljan som på ett eller annat sätt kommer ut oförbrännt i avgaserna.

Eftersom man av någon anledning har bytt katalysator ganska nyligen men ändå fått dåliga avgasvärden, skulle jag tippa på att det finns något fel i motorstyrningen och/eller tändningen som man borde åtgärdat i samband med katalysatorbytet - risken är stor att den "nya" katalysatorn har gått hädan pga samma fel som dödade den första...

Om motorn drar mycket olja, kan det vara orsaken till både katalysatormorden och de höga avgasvärdena...

Mvh
Johan B

Ro
6
Rottweiler016
523i e39 -97
Stiften är original, dom som fanns innan jag bytte såg rätt så nya ut. Hade egentligen inte behövts bytas men gjorde ändå, då jag redan köpt dom. Tillägger att packningen "runt" motorlådan, var helt kass, läckte in olja i stiftena. Har dock bytt den nu för ett tag sen samt gjort rent och tagit bort oljan som spillts.

Katalysatorn är bytt innan jag köpte bilen, alltså av förra ägaren. Han hade bytt den på en bilverkstad, har kvitton på det. Det är alltså inte på BMW's egna verkstad vilket betyder att det inte är original. Jag vet inte varför han hade bytt den, frågade aldrig om det.

Att det är för långa intervaller på oljebyten, kan stämma. Men på bilen finns det en mätare som visar när oljan borde bytas, när den va på slutet byttes oljan. Men, den mätaren är inget man ska gå på, den går på hur mycket bilen gått, om ägaren innan bytt och aldrig "nollställt" den mätaren, så står den fortfarande kvar på det röda att oljan borde bytas, trots att man redan gjort det. Precis som det gör på min nu, bytte oljan samt oljefilter för en månad sen.

Bilen drar inte nämnvärt mycket olja, har kollat regelbundet, ingen läckage vad jag kan se.

Jag är inte så haj på det här, men har även bytt kylaren till en helt ny original då den läckte, finns det något samband där?
Ro
6
Rottweiler016
523i e39 -97
Glömde besvara att nej, lamdasonderna byttes inte när katten byttes, vad jag vet.
//
300
///535power
320d EDE -11
Lambda LMM och katalysator brukar vara dom som kan orsaka dåliga värden och om labda är trasig eller LMM så kommer bilen blanda fel och då hjälper inte katalysatorn heller
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du gjort någon felkodsavläsning?
FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle göra en felavläsning och speciellt kolla skicket på lambdasonderna.

Risken finns att de är dåliga och var den direkta orsaken till att katalysatorn dog och fick bytas.
Byter man då bara katalysatorn kommer den också att kila hädan ganska snart, även om den kan maskera dåliga avgasvärden till viss del innan den ger upp helt...

Vad betyder: "Drar inte nämnvärt med olja" ?

Mvh
Johan B

Ro
6
Rottweiler016
523i e39 -97
Anledningen till varför jag skrev ett inlägg var för att jag ville höra från er andra om ni kanske hade tips. Nu har jag en del saker som ni hjälpt mig med som jag ska checka. Tack!

Det absolut lättaste vore såklart att lämna in den på verkstan och felsöka den. Men som jag sa, jag ville ha lite tips först. Jag har varit stammis på BMW's verkstad nu ett tag, så det vore nice att kunna göra det själv denna gången.

"Drar inte nämnvärt mkt olja" - alltså nej, den drar inte mkt olja vad jag sett.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Johan B.
Förklara då om jag skulle ha fel varför det hjälper att skölja motorn på gammalt skräp + ny olja om man har alldeles för hög HC?? Jag vet att det är oförbrända kolväten (jobbar med förbränning på energiverk),men skiten kommer innifrån motorn när du har 200 eller 300 i Hc.

/Jonas B.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brynet din teori är helt enkelt för enkel...

Det kan vara så som du säger, men ofta är det knas i motorstyrningen/avgasreningen (t ex dåliga stift, dåliga/trasiga lambdasonder, dåliga/trasiga katalysatorer) som gör att höga HC värden helt enkelt kommer från oförbränd bensin!

Att kategoriskt hävda att höga HC-värden i avgaserna är ett mått på hur skitig motorn är, blir inte riktigt bra...ungefär som att säga att huvudvärk är ett mått på cancer - det kan vara det men...

Rottweiler016, återigen: exakt hur mycket är "inte nämnvärt"?
En liter på hundra mil, en liter på tusen mil, ingen synbar minskning på oljestickan mellan servicarna...?

Att göra en felkodsläsning kan bli billigare i längden än att byta delar på måfå och mer eller mindre kvalificerade gissningar...

Mvh
Johan B

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Lamdasond/sonder så kommer problemet vara löst.
//
300
///535power
320d EDE -11
en normal BMW motor ''skall'' inte dricka olja alls ''nästan'' en fräsh BMW motor ska absolut inte ens dra 1liter olja på 1000mil förut dessa motorer som har UD kolvar som t ex M5 6or men men M50, M52, M54 M60 eller liknande skall inte dricka mycket alls

min 523 M52 var dåligt servad och hade gått över 2000mil och druckit ca 4dl

och mina tidigare bilar som varit fräsha har inte heller druckit olja
//
300
///535power
320d EDE -11
Jag brukar också göra i stortsätt allt själv men jag kan också rekommendera en avläsning med dator då kommer du säkerligen kunna isolera felet snabbt eller så byter du allt

lambda, LMM, stift och värsta fall katalysator också

PS kolla så att ingen vakumslang eller nått på insugsidan läcker då blandar ju bilen fel också
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, M54:orna är kända för att gärna dra i sig ett par liter olja mellan servicetillfällena.

Jag tycker inte att det är Ok, men tyvärr erfar många just det.

Alla motorer drar olja - det hänger ihop med hur en kolvmotor fungerar rent tekniskt, men de flesta drar så lite att man inte behöver fylla på mellan servicarna. Ibland "maskeras" oljeförbrukningen med inspädning av bränsle/vatten i oljan, som också är ett helt naturligt fenomen i en kolvmotor.

BMW (liksom många andra tillverkare) anger att oljeförbrukning på en liter olja per 100mil(!) är gränsen för vad som anses vara ok innan man skall anse att motorn är "defekt"....

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
tänk på att det är två cylinderbanker.
En bank kan gå fett, den andra magert. Kan vara luftläcka i ena avgasröret etc.
Lambdasonder degraderar över tid och kan fungera men visa fel så att datorn luras.
Ro
6
Rottweiler016
523i e39 -97
Som jag säger, den dricker knappt nånting. Ingenting skulle jag vilja påstå. Jag ska lämna in den på felsökning, helt klart. Har erfarenhet av att byta delar på måfå av vad man trott kan ha varit felet. 1200kr är trots inget att tala om när man börjar köpa delar som kanske ändå inte gör skillnad i slutändan.

Nån nämnde om stift, har redan bytt till helt nya original. Katalysatorn kanske borde checkas då jag inte vet vad ägaren innan mig har gjort med den. Bilen är tyvärr av vad jag själv upptäckt lite "hemmapysslad", tyvärr.

Tack för tipsen iallafall! Värt att checkas!
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Jag hade samma problem förut på min m52b28 bytte ventiltätningarna som var skapligt knastertorra efter ca19000 mil och vips kanonvärden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.