|
|
|
|---|---|
|
Jag är relativt ofta inloggad på AP och läser trådarna som skrivs under "Senaste inläggen" allt som oftast. Men har börjat kika lite mera på respektive forumsdel,typ 3-serien,5-serien osv där jag läser lite äldre trådar med som lagts in under den gångna veckan typ. Det jag börjat reagera på är att nyare modeller typ E60/61-E90/91 börjar drabbas utav samma fel som de tidigare modellerna har/haft tidigare. Det jag syftar på är El-fel,rost,motor relaterade störningar mm. Är inte BMW fientlig på något sätt bara för att jag nyss inhandlat en Volvo, men det känns som att ägare till Bmw´s måste acceptera svindyra felsökningar etc och med dåligt stöd från Bmw Sverige? Valet av Volvo för mej är ett test av nytt märke då jag inte är säker på om Bmw är rätt för min plånbok längre och då med ovan anmärkningar som referens? Körglädjen i all ära,men bilen skall väl fungera bara för att det råkar vara vinter eller? Men som sagt/skrivet,jag kanske överreagerar när jag läser och jag äger fortfarande 1st Bmw. | |
|
Personligen tycker jag att forum likt detta är en aning missvisande på så sätt att allt intensifieras. Visst, fel förekommer och det är inget att sticka under stolen med, men när det diskuteras fel som rör gamla modeller som har 8-10 år på nacken så tycker iaf jag man då får börja räkna med att fel dyker upp. Jag tycker att de som kommer en såpass gammal bil och förväntar sig felfrihet iom att det är en BMW de köpt är fel ute från allra första början. Vet inte hur många gånger jag läst just den kommentaren i inlägg. Min personliga åsikt är att det negativa förstärks iom att folk enbart skriver på detta forum när de vill ha hjälp med ett fel. Även om detta må vara "Skandinaviens största oberoende märkesinriktade bilsajt" så representerar vi en liten andel av alla sålda BMW bilar på den skandinaviska marknaden. BMW har diverse fel på sina bilar liksom många andra bilmärken men på det hela tror jag BMW är varken bättre eller sämre än de flesta andra bilmärken på marknaden. |
|
| Ja inte är det för den höga kvalitetens skull som man kör Bmw ! Har haft framförallt småfel på alla mina Bmw:ar. Så jag provade japanskt ett tag (läs Honda ) och det var ju felfritt, men så satans tråkigt att klockorna stannar! Körglädjen och den raka sexcylindriga motorn kan ju inget annat märke matcha, synd bara att kvaliten är lite sådär. | |
|
nja jag är rätt nöjd med både volvo och bmw. Volvos svaga punkt var deras autoväxellådor på p2-bilar.(poäng med att nämna volvo är helt enkelt att jag vill poängtera att jag inte är infödd BMW eller har "bmw-är-bäst"-moral men har varit YTTERST nöjd med min BMW under snart de 2 år jag ägt den. inte många fel, det enda kostnaden jag haft är slitagedelar, ex bromsbelägg etc.. men i överlag väldigt nöjd. Dock otroligt missnöjd med BMW's verkstäder(bollmora tyresö, lämnar aldrig in bilen där någonsin, inte ens om jag fick betalt för det) |
|
|
Haha................ Verkar som BMW Freaken börja ge sig. ? Ps. Det kostar att ligga på topp. |
|
|
Kvalitets- och körkänslan är hög. Däremot har driftsäkerheten varit urusel på min bil. Ska in nu på verkstadsbesök nr 13 under 2000 mil. Återkommande fel på FRM modul och nu displayvarningar igen. BMW Sverige AB ger ingen goodwill. De har aldrig gett någon form kompensation trots att bilen har stått på verkstad 6 veckor under garantitiden. Finns nog ingen gräns för vad BMW-kunden ska acceptera. Första och troligen sista BMW, speciellt när man från centralt håll inte bryr sig om man på nytt skulle få ett måndagsex. Längre garantier kanske skulle göra att jag vågar vara märkestrogen. |
|
|
Jag har haft min e46:a i 8 år snart och kört 38500 mil, men har inte haft några stora reparationer, mest service och slitagedelarLänk BMW CS #5206 |
|
| Generellt skulle jag säga att ju äldre BMW jag haft har det varit mindre större fel. Men det beror ju på mer teknik i nya som kan pajja. | |
|
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Kört BMW i mer än 15 år och har mestadels köpt bilar som haft några år/mil på nacken. Ok, jag fick byta en motorhuv på min E46a precis innan rostskyddsgarantin gick ut men det skötte BMW galant. Sålde min E46 för ett par år sedan och köpte en Peugeot 407 diesel för jag kör rätt mycket och ville ha en nyare bil som var billigare i drift. Fick efter 3-4 mån tjänstebil (V50 2,0d) så då sålde jag 407:an. Nu är det BMW igen och det känns underbart! |
|
|
Haft min e46:a 320 i 2,5 år och 5000 mil och är helnöjd. BILKÄNSLA skulle jag vilja sammanfatta det hela med.., och då är det ändå den svagaste sexan i bilen. M-paket gör mkt iofs och varje mil är en njutning. Sen måste jag också framhålla detta forum som ger väldigt många bra tips och trygghet om man vill skruva själv. Servar dyrt på Bmw-Gbg men iom att inget behöver bytas så blir det ändå ett billigare service/rep-konto än den Volvo 850 jag körde tidigare som formligen åt framvagnsdelar, hjullager och allt vad det var. Bmw:n tål att köras på ett helt annat sätt. Kommer inte köpa ngt annat märke "frivilligt" i framtiden...:) |
|
|
På Autopower samlas förstås de med fel och de som råkat på måndagsexemplar men väldigt få som är nöjda med sin Bmw skapar ett konto och skriver detta. De flesta som är missnöjda söker efter vad som kan vara fel och liknande fall, internet har blivit ett allt vanligare medel. Det enda som väger upp detta är vi intresserade som finns här av intresse, men hur ofta startar vi trådar om hur nöjda vi är? Är det då konstigt att Bmw framstår som en problembil när man läser här, det ser knappast bättre ut på andra märkesforum heller? Jag är i alla fall mycket nöjd med Bmw, fel förekommer och kvalitén kunde varit bättre men jämfört med de flesta bilarna på marknaden upplever jag dem som kanon. Vilken bil är felfri idag, Volvo? Lexus? Förekommer samma typ av skitfel här. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Visst samlas många trådar här med fel som inträffar på bilarna,men då är det också intressant när man läser om äldre bilars fel och även ser nyare modeller som drabbas av samma fel? Har man inte tagit lärdom av de fel som uppstår på de äldre modellerna undrar jag? Är man från Centralt håll ( BMW Tyskland ) lika ignorant som BMW Sverige är undrar jag? Genomgående levereras ett standard formulär ifrågan gällande VV problemet samt vid olika fall rostangrepp som ex. Att det kostar för Bmw att åtgärda är väl självklart,men frågan är om framtida kunder återkommer då felen består? Den kostnaden måste överväga det sk "good will" åtagandet ändock ? Eller är man så övertygad att prestigen för att köra en Bmw är så stor att marknaden därför kommer acceptera driftsstörningarna ändå? |
|
|
Jag har ägt en hel del BMW genom åren och har varit supernöjd med alla. Nuvarande 325i E46 har rullat 4500mil i min ägo över 3 år och det jag bytt är batteri (som trots allt är en naturlig slitagedel som behöver bytas efter nu 6 år). Jo! Förra veckan gick även en glödlampa sönder till skylten bak. :) |
|
| Jag tillhör ju då kategorin som är här för att jag är intresserad av BMW men jag är också intresserad av vad som kan gå fel, eftersom det ju är ett intresse som kostar en del. Men jag håller med er, diskussionsforum på internet har ju tyvärr blivit en missnöjes-kanal. | |
|
Kört BMW i 13 år och har faktiskt aldrig råkat ut för några riktigt dyra reprationer, Tyckt de bmw bilarna jag haft varit riktigt bra bilar, bara service och slitagedelar i stort sett, är inne på BMW nr 8 och fortfarande lika nöjd=) sen har jag aldrig servat mina bilar hos just BMW utan hos en annan bilverkstad här där jag bor som hade bmw service förr i tiden som jag har stort förtroende till. Tycker nog kvaliten är riktigt bra, men har ingen erfarenhet av de nyare modellerna som e60 och e90 dock men hoppas dom är bra för jag vill inte lämna BMW träsket =) |
|
| Kvalitet det märks i min E38 750IL -95som rullat drygt 31k mil och är still going strong. Har svårt att tänka mig något annat märke som fungerar så väl efter så lång tid och sträcka./ Mitt i gnällbältet dessutom! | |
|
Ställer mig in som nöjd BMW ägare... Har alltid åkt BMW o aldrig några allvarliga fel, hör vänner o bekanta som har konstiga fel på relativt nya bilar...tänker själv då att skulle detta uppstå på någon av mina äldre bilar, så skulle jag bli besviken! Men märker att byggkvalitén på X5an är lägre än tex E34 o framförallt E38an. Men X5an fungerar likväl väldigt bra, förutom vevhusventilationsproblem en gång :-( "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Min gamla E-34 har bara knallat och gått utan några problem trots mindre generös vård! Bästa bil jag haft utan tvekan!Genom åren har det bara varit att vrida om nyckeln och åka! Nu börjar den att se skabbig ut,rosten tar ut sin rätt.Jag tänkte köra den til the bitter end!! Värre har det varit med våran E-46. Inte alls samma kvalitetskänsla enligt min mening,mycket som har krånglat!! Klabbarparn |
|
|
Nu tror jag inte att de som skriver på Autopower är representativa för den stora massan som har BMW. Kolla mina arbetskamrater, en av dom visste inte att hans X5a hade 4WD. Dom köper varumärket, dom köper identiteten som en ny BMW ger, dom klagar inte, jo, kanske, det gnisslar eller något annat väldigt påtagligt. Annan kollega åkte till BWM och klagade över att bromspedalen ”gungade”, dvs inget fel på ABSen :-) Vad jag försöker säga är att ta allt gnäll på AP med en stor nypa salt. BMW är varken bättre, eller sämre än andra bilar. Som gammal grinig gnällgubbe tycker jag dock att de nya bilarna har smäckigare konstruktionslösningar, samtidigt är dom grymt coola alu-detaljer i hjulupphängningar och smarta lösningar i motorstyrningen som ger en överlägsen bränsleekonomi. Men sämre kvalitet på nya BMW? Svårt att säga, jag har en 11 år gammal E39a, funkar utmärkt, undra hur den nya 5-serien ser ut/fungerar när den är 11 år gammal? Troligtvis utmärkt men har då troligtvis krävt ett högre preventivt underhåll för att inte sunka ner sig. |
|
| E39 kändes rejäl E61 är ett steg ner i kvalitet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.