|
|
|
|---|---|
|
hej , var presic ute och startade bilen och då märkte jag att det lös på färddatan det ståd "check coolant level , se owner manual" provade att stänga av och starta bilen direkt efter men det lös fotfarande så väntade till motorn gick på arbetstemp alltså till mitten stängde av och provade starta igen men det var inget där , alltså sluatde den lysa när motorn blev varm kylarvätskan har inte försvunnit ligger presic på "cold" vet inte om kylarvätskan är densamma men tror inte det har försvunnit ngt och om det gjort så är det inte mkt , tacksam för all hjälp. mvh | |
|
Kan bara vara två fel : låg nivå i expansionskärlet eller att nivågivaren är sönder alternativt dålig kontakt. mvh stefan |
|
| Kylvätskan skall matcha cold markeringen när motorn är kall. Man brukar inte kontrollera vätskenivån med varm motor då systemet är trycksatt (vilket det är under drift). | |
|
ok tack så mkt för svaren , var ute nyss startade bilen fick varmluft men det tog en liten stund typ 20 min, tempen ståd spikrakt på mitten inget på oljestickan men under locket var det lite gegigt men det är väll normalt har jag hör ngn stans , alltså läcker inte toppackningen ? , stängde av bilen och öppnade locket till kylaren och det var en bra bit under cold men då hade jag presic stängt av bilen så jag vet inte om det spelar ngn roll?och sen låter det lite ifrån motorrummet lite som ett tickande men inget från motorn men bara när bilen blir varm och sen ett litet men väldigt iriternade problem låter lite som ett hål i avgasröret eller som om ett tändstift satt löst och så ligger tomgången runt 550-600 lite högre ska det väll ändo vara på dom gammla 325 har jag för mig att det låg mellan 700-800 det sitter för övrigt ett kn sportfilter och dubbla utblås vet inte om det skulle vara till ngn hjälp kan även tilläga att det var kallt ute runt 9-12 minus.. mvh |
|
|
Som sagt, "check coolant level" är antingen låg kylvattennivå (Kontrolleras kall enligt ovan) eller en trasig givare; Om jag inte minns fel är det den nedre som mäter detta? Du ser givaren i nederkant! I övrigt ser jag inga symptom som tyder på att du skulle ha några problem med bilen, tomgången skall ligga runt 600rpm och lite klet på lockets undersida är inte ett dugg konstigt i detta vädret. Testa att lossa ovanstående givare och göra rent den med elspray, oftast är det ärg och liknande som krånglar. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
ok skönt o höra , väldigt tacksam för hjälpen , ska prova göra det... mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.