AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.855

X1 problem, kan expertpanelen assistera?

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Hej!

Jag har ett problem med min X1 2,0D Xdrive som håller på att göra mig smått galen.
Det klonkar i bilen, i synnerhet på vänster sida från framvagnen.

För att försöka "beskriva det" så åter det som om stötdämparen inte sitter fast i sitt stötdämpartorn, enkelt beskrivet som en slutkörd bil som gått sin 35,000 mil.

Min har gått 1100mil...

Min kompis har en 2011 (min e en 2010) men den låter inte alls på detta sätt.
Klonket finns där på min bil med både sommar och vinterdäck, så det beror inte på det.
problemet är att det inte är direkt "övertydligt i 99% av fallen" därav svårt att påvisa för en mekaniker isom är intresserad i ca 20 sekunder.

Ljudet är som tydligast kring 15-20km/h när man kör över "is-strängar" alternativt flera håligheter i vägen i en följd. Är bilen kall, alltså stötdämpar olja och mekanik mm INTE är varmt låter det tydligare, och det hörs alltid jättetydligt när jag skall åka till jobbet på morgonen för att sedan avta när grejjerna blir varmare, men klonket finns ändå kvar hela tiden.
Jag hörde ljudet redan i höstas med sommardäck men det blir betydligt tydligare på vintern då bland annat gatorna har mer is bulor etc.

Har haft inne bilen på Auto 7H och de säger att "allt sitter fast som det skall".

Men det finns inte en chans att en 400,000:- bil skall låta såhär!

Frugan har en Fiat 500, den e knäpptyst på samma väg.

Så får jag det inte löst så tänker jag skicka av bilen och köpa mig en Audi igen, vilket jag egentligen inte vill då jag verkligen trivs med bilen.

Kan man på något sätt få reda på om det finns någon BMW återkallelse på detta, är det ett känt fel, eller bara vad det kan vara för fel?

Uppenbarligen behöver jag "hjälpa" verkstaden på traven här...igen....

Är djupt tacksam för era synpunkter /hjälp i ärendet!

mvh Dorfmeister

Es geht los...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En ren gissning, det ligger inte i fyrhjulsdriften? Att antingen stabilitetssystemet känner av issträngen och parerar eller (mer troligt) att bilen försöker fördela kraften som det skall göra (fast utan oljud då förstås)?

Har märkt det på min X3 att både stabilitetskontroll och fyrhjulsdrift kan göra kortare ingrepp utan att lampan på panelen blinkar till skillnad från de bakhjulsdrivna som ibland blinkar för saker man inte ens märkt.

Frågan är om inte du kan framkalla ljudet utanför väg, tex. genom pröva att leka lite på en snötäckt parkering? Med DTC aktiverat/avstängt kan du kanske avgöra om det kommer från upphängning eller drivning?

Då bör DTC försöka gå in och häva sladden i det första fallet vilket bör kunna framkalla oljudet, eller så märker du det kanske när systemet är av och enbart xDrive arbetar?

Lycka till! :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Ett sätt att få fram oljud i framvagnen är att köra ut bilen på en gräsmatta och rulla lite lagom där, då brukar oljud komma fram samtidigt som däckens ljud dämpas av gräset.

På min 528a fick detta praktiseras med mekaniker i bilen för att dom skulle tro på ljuden jag hade klagat på.

Hoppas att du hittar felet.

// Mvh Andreas

Do
190
Dorfmeister
Hej Bjersér!

Nej det är dessvärre INTE relaterat till något elektroniskt så vitt jag kan förstå.
Har provat med att koppla ur ESP, DSC etc men klonket kvarstår.

Det hörs nästan inte alls om man drämmer fullt på exvis en parkering eller annat då bilen "driver på" så att säga, men klipper man en broskarv i 130km/h så låter det lite "för mycket" för att vara ok och kör man sakta så hörs det ännu tydligare.

Jag tror, inbillar mig att det är något med stötdämpare infästning, genomslagsgummin, gummi bussning eller snarare avsaknad av/felmontering av bussning alt krängningshammarstags glapp eller dylikt.

Varför jag verkligen "jagar input" är för att jag inte räknar med att verkstaden kan/har kunskap att lösa problemet då det inte är 100% uppenbart hela tiden.

Detta relaterar jag av erfarenhet till då jag hade en z4 som gnisslade i cabben för en massa år sedan, verkstadsbesök 3 ggr utan åtgärd på garantin...det lät så svagt att det inte var påträngande, men högt nog för att reta sig på det. Frugan hörde inget såklart...
jag blev galen och frågade runt överallt och fick tillslut tag på en verkstadsbulletin från en kille i USA på BMW forum , jag skrev ut den och lämnade den till verkstaden och saken var klar!

Det var något de aldrig skulle lyckats hitta annars, men som var ett känt fel hos BMW usa.
Jag börjar tro att detta kan vara något liknande, jag kan inte tro att en tysk herre i 50 års åldern med hög kvalitetskänsla som slantat en halvmille för en X1 skulle ta detta ljudet han heller...

//Dorfmeister

Es geht los...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Du missförstod mig, jag tror inte på något elfel utan tänkte bara att du skulle koppla in/ur systemen för att de inte skall störa din felsökning! Jag tänkte att felet antingen ligger som du säger i upphängningen, antingen i drivlinan och/eller dess fästpunkter eller i upphängningen, och tänkte att du kunde framkalla vad ljudet kommer ifrån genom att leka lite enligt ovan. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Do
190
Dorfmeister
Hej Igen!
Visst funkar det att på så sätt att få fram ljudet...
Men problemet kvarstår, hur skall BMW hitta felet....?

fler tips på felets ursprung?
Någon som har tillgång till BMW.s finfina databas och kan jaga lite?

//Dorfmeister

Es geht los...
Hur gick det?

Har ett liknande klonkande/kluckande från vänster fram i lägre hastigheter.

Verkstaden hittar såklart inget avvikande.

Bilen känns helt solid i chassit osv med missljudet är klart irriterande.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om krängningshämmaren är lös eller sliten i lederna låter det som värst i låga hastigheter och märks oftast inte vid körning eller hos bilprovning. Men det låter konstigt att det skulle inträffa på ts lågmilare bil, men kanske på din.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har exakt detta i min X4. Verkstan hittar inget.
Gör ont i hela mig när jag kör i ett potthål lr tvättbräda på grusväg :(
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kolla kullederna på nr 4. Är de slitna så får man ett knackande ljud när man kör över ojämnheterna i låg hastighet.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.