AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.390

Behöver ett riktigt riktigt bra batteri, rekommendationer?

Sida 2 av 2
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Har dieselvärmare och Defa-laddare som sitter i tolv timmar några gånger i veckan, alternativt varje kväll om det är kallt. När man väljer dieselvärmare från fabrik får man ett kraftigare batteri på 90 Ah. Nya Passaten skickar med ett andra batteri när man väljer dieselvärmare.

Dock verkar BMW:n mycket mer lättstartad än Saaben (som också har samma uppsättning värmare+laddare) samt att bilens elektronik verkar sköta batteriet bättre.

Hur som helst krävs ju en "extern" laddade för att toppfylla batteriet så Defa via vanligt intag är väldigt praktiskt. Enda problemet är risken att åka iväg med sladden i :(

Jag skulle inte våga köpa bränslevärmare utan tillgång till smidig laddning. Detta antyds även i manualen till bilen.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Apropå Biltema så överlevde deras "silverbatteri" ganska precis ett år i Saaben (med bensinvärmare och stödladdare). Det var nere på 70% kapacitet och byttes ut utan gnäll. De har ju fyra års garanti, vilket kan vara värt att tänka på.

Tidigare har jag slitit ut batterier på allt från fyra veckor (!) till ett par månader, men det var när handlarn och Tudor fortfarande vidhöll att man inte alls behövde stödladda om man körde lika länge som värmaren gick.

Det är alltså kvalificerat bullshit, i alla fall på en "gammaldags" bil som en 9-5:a.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
För att förtydliga så är min c-tek laddare fast monterad och går således med motorvärmaren :)

Tror det är det bästa jag monterat på bilen faktiskt
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Sneable
Vilken av deras laddare använder du?
Har också ctek men på min måste man välja moped/mc eller bil när man ansluter den. Eller har den nån funktion för automatisk inkoppling?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag vet inte betäckningen men den är ganska liten och man kan välja precis som med din olika batteristorlekar men i och med att min sitter på pluspolen ständigt så behöver man bara välja en gång, när jag inte laddar så lyser lampan över det valda läget (bil) orange så den "minns" sist valda så långe det finns ström i batteriet.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
DN motor gjorde nått batteritest förra året vill jag minnas.

Varta, Tudor och Global var bäst. Banner sämst.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kan inte låta bli: När man i ett inlägg kombinerar "batteristorlek och betäckning" så blir ju lätt associationerna lite roliga.

Skämt åsido, då jag använder sökfunktionen på Autopower får jag träff på 126 trådar som innehåller detta och enligt Wiki:

Termen betäckning kan ha flera betydelser:

* sexuell reproduktion hos djur, se Betäckning (veterinärmedicin)
* skyddslock för gatubrunnar och dylikt, se Brunnslock
* skydd vid beskjutning, se Stridsvärn
* när en himlakropp skyler en annan, se Ockultation

Ingen av dessa betydelser har med bilar att göra.

Låt oss fortsätta med att tala om beteckning för att inte takka fokus.

Jag har en Ctek, Safir 100 som jag bara ansluter och den startar sedan automatiskt.

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
takka fokus?

Om du ska vara sådan som tillrättavisar andra borde du kanske kontrollera din egen stavning en extra gång?
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Touché! Det är skillnad på att stava fel och använda fel ord! :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.