|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska köpa ett nytt batteri till min 325 tds eftersom det nuvarande är dåligt och jag vill ha ett som har mycket ström även i kalla tider. Vad rekommenderar ni och vart köper man? Beställer gärna i.o.m att jag bor på liten ort | |
| Ställer du höga krav är nog ett agm-batteri att rekommendera istället för tradiotionell sort av blysyra. Iom att du har en diesel så krävs lite mer "a" i just själva startögonblicket vilket tex. ett agm starbatteri ger. Du kan läsa lite rekommendationer etc. --> www.tudor.se | |
|
Man bör nog undvika Biltema då jag hört flera gånger att deras batterier är kassa på vintern. Men en enkel googelsökning ger ju snabbt svar: Länk Där är kända namn som Varta i topp men Biltema/Rusta sist. Kanske bör man gå in på BMW och köpa ett orginalbatteri? Borde ju vara kvalitet tycker man :) |
|
|
Köpte ett Tudor TA 852 till min 330 (E46) förra vintern. Blev utsett till "bäst i test" någonstans. /WGG |
|
| Optima är fina grejer oxå. Länk | |
Roffa1 |
Fördelen med Optima YT är att de tål att djupurladdas flera gånger utan att bli förstörda. YT är i första hand avsedd till avancerade bilsterobygge. |
Roffa1 |
Tillägg: Optimabatterier är ofta mkt krångliga att få att passa i batterifacket, detta pga den konstiga formen samt avsaknaden av monteringsklackar. Därför tvingas man bygga egna fästanordningar med remmar osv. |
| Blev rekommenderad ett AGM till min arbetsbil, Varta Ultra Dynamic. Snabbare uppladdning och tål djup urladdning bättre än en vanligt. Dyrt men bra. | |
|
Biltema, 4 års garanti. 100 Ah, pris 1300 kr. Varta Silver, 2 års garanti. 100 Ah, pris ca 2000 kr. |
|
| Har svårt att tro att dessa 100ah från Biltema har något vidare högt startvärde? | |
|
Vi har haft Biltema 75ah i våran audi i snart 2 år. ingen motorvärmare. -25 i flera dagar. startar utan problem. får till och med hjälpa grannar på parkeringen ibland. många gnäller på biltema utan att ha provat själv. eller så har man provat någon gång 1984. även biltema utvecklas=) För övrigt så dricker audi olja, vatten, har gått 35000 mil och allmänt risig. |
|
|
Det länkade testet (testfakta) högre upp i tråden är från 2007. När jag skrev att Tudor TA 852 hade fått bäst i test någonstans, avsåg jag det här testet som jag har för mig är från 2010. Länk (Kan tilläggas att batteriet passade fint i batterilådan (E46 Touring), dock att det var ett par cm lägre än original. Detta löste jag genom att såga ut en cirkel i playwood som jag lade mellan batteri och batteriklämma). Mvh /WGG |
|
| Biltemas 100ah är säkert bra på flera sätt. Dock rör denna tråd behovet av ett batteri som levererar hög startström i kall väderlek. Dvs. ett batteri med högt startvärde, =hög startström. Beteckning "AH", t.ex. 100AH säger verkligen inte allt om batteriet, utan det finns flertalet parametrar att ta hänsyn til vid val av ett batteri. Det finns t.e.x batterier med 115ah och ett startvärde på 200a, vilket kan lämpa sig utmärkt för miljöer där förbrukare "under tid" brukas, exempelvis i en båt/husvagn. Behovet i det fallet är en stort batteriet i amperetimmar räknat som klarar påfrestning "under tid", "Sneable" efterfrågar ett batteri som kan kan leverera mycket ström i startögonblicket vid kall väderlek av en diesel (kompression) Då bör han istället kolla på hur mycket ström batteriet ger i form av startström, alltså i startögonblicket, sedan går generatorn in och tar över jobbet. Då bör TS alltså kolla på förslagsvis ett agm-batteri som kan leverera startvärden omkring 900a. Detta säger inte att Biltemas batteri inte fungerar, men då det efterfrågas ett rejälare batteri för ändamålet så är det min rekommendation. | |
| Jag antar att du har motorvärmare typ Defa eller liknande,då kan jag rekomendera batteriladdare som kopplas igång när du pluggar i motorvärmarkabeln.Jag hade en sån i min förra bil som var en Mitsu galant från 2003 med originalbatteriet kvar så jag kommer att montera laddare inom kort i min 325d.Batterier har jag tyvärr dålig koll på. | |
|
Generellt har batterier med högt CCA värde kortare livslängd då de består av fler men tunnare plattor. För blivande "Batterinördar": Länk |
|
| Biltema kanske är bra sommarbatteri:) | |
|
Haft Biltemas batteri i 12 år i rad nu. 3 olika bilar och de har fungerat perfekt. Bra pris på dem också. Jäkligt nöjd med garantin de lämnar också på dem, men inte behövt använda den själv. Kan även nämna att en polare köpte ett betydligt dyrare märke och fick slänga det efter 1,5 år. Biltemas sitter fortfarande i bilen och fungerar perfekt trots denna vintern. Vart i bilen 3 år och 2 månader nu. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
När jag åkte 325tds hade inte biltema något batteri i rätt höjd.Det går inte stänga facket som sitter över om batteriet är över 175 högt. Alla nyare BMW har högre batteri 185-190 (kommer ej ihåg exakt). Köpte ett BMW orginal. Är trots allt det är tänkt ska sitta där. det var 90Ah. För övrigt samma som 750IAL E32 |
|
|
Har faktiskt sedan nått år kopplat in en c-tec laddare som går med motorvärmaren och det är väl det som burit upp batteriet dom sista månaderna, är nu i dagarna att köpa en dieselvärmare för att jag kommer inte ha möjlighet att ha bilen vid en motorvärmare alla dagar. Tudorbatteriet verkar lovande, får tacka för alla svar |
|
| Finns det någon som säljer dessa online? | |
|
Sneable, gå in på den här sidan och sök via din bils registreringsnummer, det batteri du behöver. Glöm ej att ändra sök kriterier till svensk registreringsnummer innan du skriver in din bils reg nummer. Efter att du har hittat dnl bil specifik batteri, kolla återförsäljare i menyn på samma sida. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.