AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.402

köpa Z4 Coupe, typfel mm?

Sida 1 av 2
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Idag sålde pappa sin SLK för att återgå till BMW. Tanken är att importera en Z4 Coupe från Tyskland. Det blir inte svensksåld pga lägre priser och större utbud i Tyskland.

Nu har jag lovat att hjälpa till men jag är inte så påläst när det gäller Z4. Tar gärna emot tips ang. typfel mm.
Länkar till tre bilar där han har kontaktat säljarna. Har någon handlat från dessa firmor och vad är er erfarenhet.

Länk

Länk

Länk

Tack på förhand /Rikard
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För mig skulle sportstolarna, som den första bilen har, vara ett stort plus, nästan ett krav. Jag tyckte att skinnet såg ganska slappt och kanske lite slitet på den första i förhållande till 4300 mil.

Manuell låda skulle vara ett krav för mig på en coupé av detta stuk. Motorn gör sig enormt bra med manuell låda, en fröjd att köra. Med automat tycker jag känslan dimmas ut lite väl mycket. Har iofs bara kört Z4 manuell, min jämförelser med automat tar jag från 330iA E90.

Första bilen klarar båda mina krav, så den hade jag nog valt. Skinnet stör mig lite däremot...

larsson 12
Z4 3,0si roadster-06
Angående bilköp i Tyskland, köp en Premium selection hos en
auktoriserad BMW handlare.
Jag var nere i Tyskland förra sommaren och köpte en Z4 3,0 si
roadster,och på väg hem gick en fönsterhiss sönder.
Men det åtgärdades på BMW i Falun kosnadsfritt på garantin som
medföljer en bil med premium selection.
Jag är annars helnöjd med bilen.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp inte med automat. Det blir helt fel i den bilen. Halva känslan sitter i den manuella lådan.

Skulle jag köpa importerad skulle jag köpa en med xenonljus för att få med strålkastarspolarna. Ser väldigt snikigt ut utan.

-------
//Lövet
Skinnet på den första ser helt normalt ut i förhållande till hur sportstolarna brukar se ut efter en tid. Samtliga bilar var lite skralt utrustade men den första såg tveklöst mest attraktiv ut.

Håller med Lövet angående xenon, sportstolar är nästan ett måste och om det även går att ordna en bil med sportratt (går förvisso att eftermontera) så börjar bilen bli någorlunda komplett. Resten av utrustningslistan är mest en fråga om teknik och komfort, är det en körmaskin med ett någorlunda bibehållet begvärde man söker så är ovanstående utrustning tillräcklig.

Vad beträffar typfel så tror jag att de är mycket få - om ens några - på coupén.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Håller med Freddesix, det finns nog inte så många typfel på coupén, möjligen skulle man kunna nämna RFT-däcken... ;-)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Jag har sagt till farsan att det ska vara manuellt och han är nästa villig att hålla med. Eftersom det är en körmaskin som många säger så tror jag inte att extra utrustning är så viktig. Den kommer endast att användas för nöjeskörning på sommaren.

Skönt att höra att sannolikheten för att något fel ska dyka upp är liten.
Tar till vara tipsen och ska vidarebefordra dom. Ska också försöka få en manuell låda så jag kan leka lite med :)
Just eftersom det är en körmaskin kan extrautrustningen kortas ned till att endast omfatta det mest nödvändiga - se min tidigare post.

Sportstolar samt dito ratt har i allra högsta grad med körglädjen att göra. Xenon hör inte dit men fördelarna är väldigt många och om din far någon gång tänkt sälja bilen skall de betraktas som en mycket stor fördel - särskilt efter facelift. Att vara unik är inte alltid positivt och i det här fallet är jag beredd att köra brazilian wax på mina ögonbryn om det idag finns en enda 3.0Si Coupé i Sverige utan xenon.

Det är sammanlagt tre saker - sportstolar, sportratt (går att eftermontera) och xenon - som tillsammans bildar en väldigt, väldigt trevlig helhet. Jag har full förståelse för att alla inte krämar ner 200 lakan enbart i extrautrustning men att slå dövörat till tycker jag är fel.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Ja håller med om M stolar och M ratt, även xenom på helljuset, även Hi-Fi system proffesional gärna ihop med navigatorskärmen. Sen är det ju så dyrt att eftermontera utrustning medans sitter det i påvekar det bara nämnvärt priset. Jag provat 3st alla med manuell låda säger finns inget annat val för mig. När det gäller färgval så tycker jag coupen gör sig bäst i hellrot alt sterling grey men det är ju mitt tycke. Jag vet att massor gillar svart men det inte min favorit särskilt om inredningen åxå går i svart. Såg att det finns endast 2st röda ute på mobile.de. Lycka till med importerandet. //Z3kent
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Min bil är svart och det är en färg jag gillar. Men tyvärr försvinner M-paketet mot det svarta. En röd hade inte varit helt fel eller kanske en vit men de börjar bli allt för vanliga.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Då talar jag om min E60 för att förtydliga. Z4 i vitt har jag inte sett så många, inte i den lägre prisklasen, de började nog dyka upp senare.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
När kom facelift och vad är de stora skillnaderna?
Tror inte sterlingrey finns på facelift/coupé, det är silvergrå eller stratusgrå som gäller
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Är inte alla coupe som kom 2006 facelift?? Vet någon vad som ingick i originalutrustningen? Finns det någon länk till en försäljningsbroschyr? Har tagit ut "order options" via min BMW handlare på de bilar ja kollat på. Är de så dåligt utustade "original" på order options har jag runt 30 st extra punkter...intresserad vad som verkligen var är original. Kan ta exempel PDC, regnsensor, xenon (helljus), fathållare, ACC, velourmator, larm, externt spegelpaket...har massor mera i listorna (som mest 37 options..är allt detta som ja nu skrivit options?? Hade gärna viljat läst sett en original försäljningsbroschyr från 2006-2007. Tack på förhand. //Z3kent.
Alla coupé är facelift
Nu börjar tråden spåra ganska hårt. Från renrasig körmaskin med budget i det lägre intervallet är vi plötsligt inne på HiFi Prof och Navi Prof - tillval som TS med tanke på exempelbilarna samt ytterligare information om önskemål och användningsområde knappast är beredd att betala för och därmed är de också irrelevanta för sammanhanget.

Vad beträffar standard- versus extrautrustning så är det helt beroende på i vilket land bilen är såld ny. Jag har alla försäljningsbroschyrer för Sverige men innehållet i dem blir lätt missvisande om man jämför med en bil från t. ex Tyskland. Med regnummer går det att få utdrag från BMW om hur specifikationen ser ut men beroende på vilket land man sedan jämför med så ser fördelningen standard-/extrautrustning olika ut.

En fullutrustad bil har utan problem uppåt 50 poster, snittet ligger omkring 30. Märk väl att jag då menar fullutrustad på allvar och inget Blocket-snack. Jag har hitintills sett en (1) Z4 med samtliga options och det var en Z4 3.0Si Roadster.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Den här ser riktigt fin ut: Länk

Ser ut att vara en Premium Selection
Sådärja, det blir en liten golfapplåd för den! Relativt de bilar du länkade till i första posten är denna rent ut sagt klockren. Som utav en händelse prickade du även in alla mina tre förslag på utrustning - ytterst föredömligt, och visst ser den betydligt trevligare ut?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Jag håller helt och hållet med. Att det är en Premium Selection är ett stort plus speciellt om man är riktigt pedant och man helst inte vill ta en sväng till Tyskland för att sedan se att bilen inte håller upp till förväntningar.

Igår kom pappa förbi med en original försäljningsbroschyr "Den nya BMW Z4".
Ska ta och äta frukost nu och bläddra lite i den.
Bläddra på, den är sjukt snygg!! :D
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Många läckra säljande bilder men texterna var lite väl mycket men underhållande läsning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.