AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.264

Ska AC-knappen vara på under vintern?

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag hade hört att det är bra om AC är på även under vintern så att den inte strular när det väl är dags att använda den under sommaren. Men så igår när jag skulle byta ruta så undrade killen på bilglas varför jag hade AC:n på. Han sa att det skulle räcka att sätta på den några minuter varje vecka. Därför tänkte jag fråga er vad ni tycker man ska göra.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
japp, 100%.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
bag: du menar att den ska vara på hela tiden lr?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kyltorkar luften till kupén med AC´n på. BMW har en förmåga att imma igen om man bara andas i bilen annars. Ofta immar det på autoläge tycker jag och man får manuellt trycka in defroster samt golvvärme.
Har alltid på snöflingan, det är den bästa motionen för AC-systemet. Kyler på sommarne och torkar bort fukten på vintern.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
BMWs klima har inbyggd underhållskörning för AC. Under +8 (om jag minns rätt) kör kliman kompressorn med jämna mellanrum även om det inte behövs. Dessutom förebygger man imma på rutorna.

Förstår faktiskt inte varför man har möjligheten att stänga av AC/klima i dagens bilar, det ända du kan göra är att ha sönder AC/kliman om du inte har den aktiverad. Det gör ju ingen som helst skillnad i bränsleförrukning och det finns ingen annan mening med att stänga av AC/kliman..

Man kan ju inte stänga av värmen, varför ska man kunna stänga av kylan?
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Tack allihopa för svaren.
Det verkar mycket logiskt det som qsacage säger, varför ska man ens ha en knapp för AC.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kör också med den på året runt.

Men kan man inte spara bränsle genom att stänga av den. Tar väl några kW att dra runt kompressorn?
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag har hört att förbrukningen blir mer (ca. 7%) bara när den ger kall luft, men det kan vi nog oxå få svar på av de som kan bättre.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag tror inte det gör någon skillnad på moderna bilar. Visst kan man märka att tomgången ändras när man trycker på AC-knappen, men effektutvecklingen på tomgång är ganska minimal. Under en normal körcykel tror jag knappast att du kan få 7% mindre förbrukning med AC av.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, 7% en varm sommardag är nog ingen omöjlighet. Det kostar mer energi att kyla än värma motsv. temp. skillnad (värmen är ju dessutom, förutom på dieslar gratis spillvärme) Tomgången regleras automatiskt vid belastning från AC-kompressor på moderna bilar. Men om man motorbromsar på låg växel i branta backar kan man lätt känna till och frånslag av kompressorn.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
blir inte bilen lite segare när AC är igång?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bara när det är varmare än ca. 15C´ ute, under den utetempen så drar AC:n väldigt lite bränsle. Hur tungrott det blir beror på kylmediets tryck i AC-systemet som ökar ordentligt med ökande utetemp.

Har märkt att AC:n i både min Saab och Audi klickar igång i kanske 20-30 sekunder efter att jag kört en längre bit och sen parkerar den på i ett skyddat kallgarage, värmen från motorn sprider sig och tillåter AC:n att motioneras lite - mycket mindre risk för kylmedieläckage!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"under den utetempen så drar AC:n väldigt lite bränsle" och tar väldigt lite effekt från motorn glömde jag tillägga.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
De droppar extra soppa du blir av med spar du med råge på att undvika reparationer på AC-systemet. Ha alltid * på, jag lärde mig den hårda vägen...

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.