AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.362

Släcka airbaglampa (E46) OBDII eller "20-pinns uttag"?

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hej, Behöver släcka airbaglampan efter att kretsen varit bruten (trasig släpring som bytts). Senast lät jag Förenade Bil Malmö släcka lampan och det gick loss på 667 kr. Nu behöver den alltså släckas igen.

Biltema har ett "nollställningsverktyg", art: 151387 för 399 kr.

Enligt manualen släcker den airbagslampor på E46:an om läsningen sker via OBD-II uttaget men inte om det sker genom 20-pins uttaget (i motorrummet).

Så frågan är vad som gäller för min bil. Den är tillverkad i april 2001.
Någon som vet?

Har inte haft problemet själv men det bör gå att släcka den via ODB II uttaget som sitter under ratten. Detta gäller om det är en bensinare eftersom ODB II uttag inte kom till dieslarna förrän 04-05 någon gång om jag inte har fel för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du ingen 20 pinnarplugg under huven, så är all diagnos tillgängligt via OBDII uttaget.
Har du kvar 20 pinnarpluggen så är det enbart Motorkoder som kan utläsas från OBDII uttaget.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Aha, Stort tack!
(Jag får kolla under huven i kväll).
Mvh /WGG

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Ehh, någon som vet var någonstans uttaget i motorrummet ska sitta (om där finns något)? Kan inte omedelbart finna något när jag lyfter på huven.
Har sökt här på forumet och kollat Heynes rep. handbok utan att finna svar.

Mvh /WGG

Om jag inte har fel för mig så sitter längst upp till vänster om du står framför huven.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hittade följande info under mekartips: "Detta mekartips gäller för BMW E46/E39 tillverkade efter 6/00 med enbart OBD II diagnosuttag".

I kombination med att min bil är tillverkad 4/01 + Johans info om att uttaget bör sitta uppe till vänster (där jag bara har ett stort hål) antar jag att jag endast har OBD-II uttag. Och det var ju bra!

Jag betraktar därmed denna tråd som avslutad.
Tack alla för hjälpen så här långt / WGG

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.