AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.443

320d vs 325d?

sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Hej,

Sitter och klurar lite på bilbyte i vår eller höst. Det jag dock funderar på är lite vad man ska välja för bil? har kommit ganska långt i mitt beslut att satsa på en 3-serie.

men valet mellan 320 och 325, satsa hårt och köpa från -08 eller nöja sig med 06-07 eller ska man helt strunta i diesel nu? den är ju faktiskt dyrare än bensinen dock vet man ju inte vilket som kommer öka mest i framtiden. hur mycket mer drar en bensinare?

hur är köregenskaperna i snö? är det ett måste med Xdrive om man bor lite på landet med halvrisig plogning?

Tankar, åsikter och funderingar mottages tacksamt!
singato
Jag köpte en 320d -08, ville främst ha den nyare motorn pà 177hk.
Jag otroligt nöjd, allt känns kanon!! Snàl rolig och billig i skatt.

Jag har inte kört 325d men den e säkert riktigt fin den oxà men den har väl inte uppgraderats riktigt sà mycket som 320d. (Rätta mig om jag har fel)
Men om du ska ha en bil runt 08 sà tyckar jag att du ska välja 320d med 177hk motorn det räcker mer än väl och har du bara bra däck pà bilen sà e det ej nödvändigt att köpa en x-drive.

Har dock mappat min men det hade egentligen inte behövts....

Ur
184
Urma
118d -08
Om 320d vs. 320i skulle jag välja 320d. Eftersom dieseln är mycket rappare, ännu rappare med omprogrammering samt att förbrukningen är mycket lägre, skatten skiljer inte heller så mycket. Bensinaren har fått mycket kritik i tidningar. Dom testade en 120i mot A3 1,8t. På pappret ganska jämbördiga men i verkligheten stor fördel Audi. Om 325d vs. 325i skulle jag välja 325i. Båda bra motorer men fördel 325i eftersom lägre inköpspris, 1/3 skatt jämfört med dieseln, samt att det går att åka snålt med den. Kommer inte ihåg ifall det var teknikens värld, auto & motorsport som snittate 0,85 med den. Dom brukar inte ha en lätt gasfot.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Beror på vilka dina syften är med dieselköpet. Ska du spara pengar på bränsle, åka billigt så är det 320d som gäller. Min 320d 177hk -09 har en skatt på 1680kr idag, så den är billigare än bensin. Den drog 5.3-.5.6 i snitt.

Vill du ha det lilla extra utöver vad 320d erbjuder och åka med lite mer kraft under huven så är det absolut 325d. Jag ångrade att jag inte köpte en 325d istället för 320d som jag hade. Förbrukningen på 325d automat är ca 6.1-6.5. Årsskatten på en automat -08 är 3800 som du betalar uppdelat per kvartal

Att dieseln är 10 öre dyrare än bensinen i dag kommer inte vara speciellt långvarigt. Så har det nästan varit varje vinter nu. Du tjänar in det på bränsleförbrukningen väldigt snabbt.
Vad gäller framtidsmässigt så är det bara till att blicka bakåt ett par år och se hur samtliga biltillverkare, även dem som mer eller mindre enbart tillverkat bensinbilar, har börjat tillverka dieselmotorer eller köpa andra tillverkares dieselmotorer till sina bilmodeller. Självaste Porsche ska till och med slänga in diesel i Cayenne.
Diesel går att utvinna från många olika saker i naturen och jag är helt säker på att det är framtidsbränslet då den idag blivit så mycket renare och till och med renare än bensinen.

Så ett svar på din fråga. Jag hade valt en 325d automat för att den är roligare att köra än 320d. Men som sagt, det är upp till vilket syfte du har med bilköpet.

"Riktiga män kör diesel"
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Singato: Hur upplever du motorn osv med Vtech steg 2? Förbrukning/bottendrag/gång på motorn...? Jag funderar på detsamma, men det känns lite hokus pokus att kräma ur 60hk och 150Nm extra ur en 2.0l motor....? Men det är lockande!

Diesel-räsern
/Rickard
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Tack för bra och utförliga svar!

Tanken är i grunden att åka så billigt som möjligt till jobbet. Sen är jag "tyvärr" bilnörd" som gillar att åka fort därför känns 325 lockande. Frågan är om jag kan motivera kostnaden. Får gå ner i årsmodell om jag ska ha en 325:a.

Glömde också nämna att automat är jag inte så sugen på. Visst superhärligt i stad osv men jag kör mycket landsväg och vill kunna styra det hela själv :)

Tyvärr känner jag att min budget dras nog vid 170k för att kunna behålla min lekbil. Så frågan är vad man får för det.
ma
212
macattac
520d Touring -09
Jag köpte en 325D Touring -07 för några veckor sedan och den är fantastisk. Har manuell låda, komfort, advantage och lite annat lullull.
Åkte förra helgen lång tur och förbrukningen låg då på 0.5 och jag tog mig nästan 120 mil på en tank (63l) innan jag tankade vilket jag tycker är helt ok på en 3liters 6a.

Kraften tycker jag också är mysig, den är riktigt rapp och drar på ordentligt med sina 197hk (ska mappa om ett par veckor :)).

325D får min röst vilken dag i veckan som helst (Ja, jag har kört 320D en del också)
Egentligen är frågeställningen lite olycklig eftersom hur snål och tillräcklig en 320d än är så rår den aldrig på en 325d i fråga om gångkultur. Det blir lite som att jämföra en 6:a med en V8 osv...

Säger i stället så här, provkör båda modellerna och bilda dig en egen uppfattning. Ingen här kan egentligen säga vilken bil som passar dig bäst. Tycker du 177hk (350nm), 0-100 på 8s och 230km/h räcker och blir över så gå för en 320d. Relativt stort utbud, låga driftskostnader och hög efterfrågan gör totalkalkylen klart bättre än för 325d som appellerar en mindre målgrupp.

Det stämmer att 325d haft 197hk sedan starten men den fick en del miljögadgets som bromskraftsåtervinning från 2008 som putsade till förbrukningen. Det är inte heller detta som främst gör 325:an dyrare utan skatten och ffa försäkringen som i mitt fall var ca 3000kr upp per helår.
När det gäller egenskaper på snö tycker jag det funkar bra med RWD men se till att ha bra däck och helst inte större än 16-tum för bästa grepp.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tarzan325: Jag kan intyga om Vtech Steg2 mapp till 320d 177hk är helt sjukt underbar! Det ser jag som ett måste på den bilen. Bilen går perfekt och får en karaktär som den egentligen ska ha från början. Nu ser jag inte vilken 320d du har men om det är en 177hk så är detta mina ord om Vtechs steg2 trim. Du kommer va riktigt nöjd vill jag lova!
Frågor om bränsleförbrukningen märks tydligt. Innan mappen drog den 6,3 i snitt med 19" fälgar och 275 breda bakdäck.
Efter mappningen gick den ner till ca 5,5. Jag körde till sydeuropa med 300 mil enkel väg, fullpackad bil, 2 vuxna och 1 barn med förbrukning på 5,8 hela vägen. Då körde jag ändå hyfsat högt tempo med 25-26h till min destination.

"Riktiga män kör diesel"
singato
Jag gjorde denna mappning för ca 1v. sedan och jag är fruktansvärt nöjd!!
Det blir en helt annan gàng i motorn och det drar verkligen hela tiden, inte ketchup effekt utan bara ett jämt och behagligt drag. Fattas aldrig kraft och man behöver inte växla ner.

Förbrukningen har jag lite dàlig koll pà men det blir ju att man gasar lite extra sà här i början men den drar inte märkbart mer ändà.
Körde motorväg 120km/h med farthâllaren dà drog den 0.47 det Är mindre än innan.
Allt hänger pà högerfoten men det e helt klart värt mappa bilen det tycker jag...
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Min 325d Touring (manuell) drar ca 0,57l/mil blandat. Jag kör inte som en vilde men lite buskörning är inräknad i förbrukningen. Det funkar helt OK att köra på snö utan Xdrive (har 225/45/r17 dubbade) men man får antingen köra tråkigt försiktigt (som med en vanlig bil) eller på sladd (den släpper lätt bak men esp:n hjälper dig hela tiden).

Jag skaffade en X3 för en månad sedan och den är mycket rappare än 325:an (som mest har fått stå i garaget sedan dess) men det är en helt annan känsla att kliva ner i 325:an jämfört med att kliva upp i X3:an trots det.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Herr Bayer och Singato: det är visserligen en E61 177Hk som jag kommer att hämta om några dagar, men det är ju samma motor så därför passade jag på att fråga här. Men det låter bara som att det blev ytterligare en punkt på inköpslistan så småningom då ni båda låter väldigt nöjda! =)

Diesel-räsern
/Rickard
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Har ägt en 320dat -08 177hk i två år och 3500 mil, det man kan säga om den motorn är väl förbrukningen är låg, prestandan mer än tillräcklig men gångkulturen är inget annat än usel. Tomgångsknattret och vibrationerna kan väcka döda ;) Nä för mig så blev det en rak bensinsexa igen, det är gångkultur det.. Så jag röstar för sexcylindrigt
Har man provkört både 320d och 325d märker man fördelarna med 6 cylindrig motor. 325d är inte avsevärt dyrare som begagnad.
Rekommenderar 325d pga gångkulturen och mindre vibrationer
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Lyfter min tråd lite då det har blivit lite av en ny frågeställning men tänkte det var onödigt att starta en ny tråd.

Det har fallit sig så att jag nog får dra ner min budget lite och funderar då på en E46 320d från -04 hur är denna bil? har kikat på 320d från -05 då med nya karossen, är det värt mellanskillnaden på ca: 30-40k att titta på E90?

Tycker också det är konstigt att priset inte skiljer så mycket mellan 05 och 07.
Om budgeten tillåter skulle jag alla dagar i veckan köra E90 framför E46. Det är en dels en nyare motor i E90 och sen känns bilmodellen otroligt mycket mer modern än E46. Bekvämare, säkrare, tystare, snålare, stabilare...E90 är bättre på allt (har ägt båda modellerna). Mellanskillnaden på 30-40kkr har du med största sannolikhet igen den dagen du säljer din E90 beroende på hur länge du tänkt behålla den så frågan är om du lurar dig själv genom att välja en äldre E46.

Jämför också upp årskatten mellan en 320d 150hk och 320d 163hk. Tidigare var ju de gamla dieslarna riktigt dyra i skatt pga avsaknaden partikelfilter (vilket å andra sidan innebär en sak mindre att byta).

Gissar på en priskillnad på 15-20kkr mellan 05-07 E90, det är samma motor och endast små detaljer som skiljer årsmodellerna åt och därför skiljer sig inte heller priset så mycket.
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Ok tack för din input. Jag har räknat lite smått på det enligt följande:

e46 0.6*14=8.4*2000mil=16800:-+4400skatt=21.200:-/år

E90 0.55*14=7.7*2000mil=15400+3000skatt=18.400 till detta kommer ca: 800 mån i högre lånekostnad vilket ger 18.400+9600= 28.000:-/år

Ska man alltså räkna in lånekostnaden blir det ju ganska stor skillnad, dock är ju ingen värdeminskning inräknad eller att risken för reperationer är större på en äldre bil osv. En E46:a har ju i många fall gått betydligt mer!

Sen är det ju alltid trevligt med en nyare bil. Dock är ju E46 bland det snyggaste som gjorts :) ett måste är ju att provköra men är svårt att hitta objekt att testa.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Kristoffer, den högre skatten på E46 diesel berodde inte på avsaknad av partikelfilter utan att den inte klassar in sig i euro4 klassning med koldioxidbaserad skatt. Jag har tex inget partikelfilter på min e91 som jag hämtat hem; ryker lite men som du säger inget filter att byta eller rengöra.

Viktigt när man importerar bil att se till att coc intyget finns ( går iofs att beställa ett nytt för en dryg tusing), men finns inte detta intyg vid registreringsbesiktning så blir det klassning enligt gamla skattereglerna, som är viktbaserad.

Mvh Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.