AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.371

Styrningen låser sig (850-91)

ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
Har ett fel som jag inte blir klok på.(har iofs. inte felsökt så mkt)
Styrningen vill låsa sig när man rattar. Det är inget man märker av vid vanlig körning utan mer vid parkering med stora rattutslag.
t.ex man rattar åt höger och det låser sig. Då svänger man lite åt vänster och sen direkt höger så funkar det igen.
Framvagnen är genomgången och det mesta är nytt och bytt. Så felet borde ligga i servopumpen eller styrsnäckan. Finns dock inga missljud från servon.
Någon som upplevt ngt liknande?
Var ska jag börja felsöka?
Tips och trix är välkommet
mvh
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ställ frågan 8er.se så får du nog svar
troligtvis fel på styrsnäckan,prova byt olja till att börja med av rätt sort också(pentosin).
hjälper inte det är nog byte eller renovering styrsnäcka som gäller,jag har vart med om samma fenomen,dock inte på bmw.
styrsnäcka från bla. e34 skall passa bör finnas glappfria(?) på skroten
Jag förutsätter att du har rätt nivå på olja i servobehållaren och att drivremmen till servopumpen är ok?

Mvh. Stefan
ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
Tack för ett bra svar.
Jag tror också att snäckan är boven.
Vet du vad som är fel med snäckan isåfall?
Enl. bmwfans.info så passar bara e31ans styrsnäcka på e31.??
Om drivremmen skulle slira brukar det väl hugga och slå i ratten?
Mvh
Rätt svårt att förklara,leta upp en sprängskiss på styrsnäckan.
Lite grovt förklarat funkar det så här: Ingående axel i snäckan från rattaxeln funkar som en torsionsstav så när ratten vrids om vrider sig staven några grader och öppnar därigenom en ventil som släpper fram olja under tryck till en kolv och på så sätt hjälpa till att vrida runt rattaxeln,och så är det en ventil för höger samt en för vänstervarv samt dubbelverkande kolv/cylinder.
Det kan vara torsionstaven som är knäckt,läckage i nån av ventilerna eller troligast läckage i cylindern så den läcker över olja från den ena till den andra sidan.
Luddigt förklarat kanske men det bästa är nog att byta hela snäckan,antingen skroten eller utbytes typ:

Länk

Ps. koppla bort rattaxeln och kör runt ratten några varv fram och tillbaks för att utesluta att inget kärvar i själva rattaxeln.

Mvh. Stefan
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Innan du går för långt så behöver en sak klaras ut och det är om du har servotronic eller ej, eftersom det skiljer en hel del i funktionen om du har eller ej.
ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
Ok, tack för infon.
Jag har inte servotronic

mvh
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Då stämmer inte infon som du fått tidigare.
servotronic-snäckor har en ventil som stryper oljeflödet genom snäckan med hastighetsreglerad 0-5V. reglering,sitter externt monterad på undersida av snäckan,i.ö likadan funktion som standardsnäckor.
ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
Spolade systemet och fyllde på med ny olja. Nu verkar det funka! Gytt med enkla fel!
Tack för hjälpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.