|
|
|
|---|---|
|
Vevhusventilationen frös för mig, körde fort in i garaget och konstaterade att det var ett par oljiga stift. Bestämde mig för att byta till cold-climate-paketet så skruvade dit det. När jag skulle provköra så rök det (förstås) en massa men den gick som den ska. För säkerhets skull kopplade jag upp den mot datorn (carsoft) och nollade alla felkoder sen körde jag bit och fick tillbaka flera stycken. Så här ser dom ut: DME/DDE 211 Idle-speed actuator mechanical jamming 62 Secondary air injection system : switching valve 202 Lambda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 1 Bank 1 Cylinder 1-3: after catalytic converter 187 Tension After KAT-Sonde Bank 2 240 Misfire detected : cylinder 3 Så den verkar misstända på 3:ans cylinder, jag har inte bytt stift så det är väl det första jag borde göra? Dom andra felkoderna då, vad betyder dom och kan det ordna sig när man lyckats "bränna" bort all olja i avgassystem mm? Vilken är 3:ans cylinder, från vilket håll räknar man egentligen? Tackar på förhand för svar! | |
|
På en 530 är 3:ans cylinder den tredje framifrån. Skruva ur 3:an och kolla så att det inte är fullt med olja... Om det ser OK ut så prova att nolla alla felkoder och se om misfire dyker upp igen. Har för mig att det är i/nära oljestickan som ispropp kan uppstå, kolla och blås rent där och isolera gärna med lite rörisolering så att inte fartvinden fixar en ny ispropp... Läs denna tråd: Länk Mvh |
|
| Hittar man olja på stiften ska man vara jäkligt försiktig med att starta motorn utan att vara säker på att det inte finns en skvätt olja i någon av cylindrarna. Finns det en lagom mängd som i kompressionstakten sätter stopp precis innan Ö.D. blir reaktionskraften oändligt hög och vevstaken är det som brukar få ge sig. Nu ska man inte måla fan på väggen men det har hänt. | |
| Om vevstaken ger sig, vad är tecken på det? Då borde motorn låta väldigt illa? Jag rengjorde allt som har med vevhusventilationen när jag hade isär det och nu finns det ingen tendens till "klägg" under oljelock eller nån annanstans. Har bytt stift i cylinder 3 nu men inte hunnit koppla upp datorn mot den sen dess, ska göra det ikväll få se vad den säger. | |
| Jag har varit i garaget nu och nollat alla felkoder och haft bilen på tomgång i en, än så länge så har dom inte dykt upp igen :) ska köra bilen till jobbet imorgon så får jag kolla med carsoft igen när jag kommer hem ifall det kommer tillbaka något felmeddelande. | |
| Man ska ha riktig otur om man kröker en vevstake, men man brukar mäta kolvhöjden d.v.s. att kolven vänder på rätt höjd. Du har ju också en felkod på mekaniskt fastkleggad tomgångsventil. Kanske den fått i sig olja och sliden inte löper som den ska. Kan vara värt att ta lös den och lägga i dieselbad och sedan kolla att sliden löper lätt. Troligen olja som tagit kål på gnistan. Överskriden gräns på lambdasond är ju också halt naturligt. Bara hoppas att katalysatorn klarat sig. Tror det löser sig. | |
| om man har en krökt (men ej havererad) vevstake, vad blir symptomen? Fullt fungerande motor men (svaga?) vibrationer i samma takt som motorn (obalans) eller vibrationer i samma takt som en cylinders arbetstakt (motorvarv/2)? | |
| Jag vet inte hur symptomen yttrar sig, men kompressionsförhållandet blir ju teoretiskt lägre för en drabbad cylinder. Troligen mår väl inte vevstakslagren så bra heller och kanske det blir ett glapp. Bara gissningar. Om man får in olja med motorn igång blir det lättare skador. Vid startförsök hänger det nog mer på hur nära övre dödpunkt kolven är när det tar stopp. Stängde av en Saab Turbo dumt nog då jag blåst toppackningen bara för att öppna garageporten och köra in det rykande åbäket som gick på 3 cyl. Då jag skulle starta var en cyl. vattenfylld och det tog tvärstopp. Men den gick fint många tusen mil efter det. | |
| Nu har jag varit ute och kört ett par mil, den ryker fortfarande en del men mycket mindre än tidigare. Alla felkoder är borta nu så det verkar ha löst sig. Tack alla inblandade för svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.