|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min ena 540 har vibrerat lite på tomgång som de flesta 540 verkar göra, men nu har det utvecklats till något värre. Om jag försiktigt gasar upp motor till 1200rpm så börjar bilen vibrera kraftigt och fortsätter men avtar upp till ca 2000rpm då det helt försvinner. Vad kan det vara? Insugsmembranet ska bytas, motorkuddar och vlådekuddar är bytta. | |
| Det kan ju vara insugningsmembranet, men även att den går på 7 burk på lågvarv. Jag skulle kolla så det inte är olja vid något tändstift, alt en tändspole som bråkar. | |
|
En bråkande tändspole skulle kunna va boven, jag gjorde en översyn i tändstiftsbrunnarna och fann lite olja i ena banken. Men det torkade jag upp och tändstiften såg för ögat lika dana ut. Hur kontrollerar jag om en tändspole är dålig? Kanske jag kan varv upp den till 1200rpm och en för en ta bort kontakterna och därigenom upptäcker vilken som är trasig? |
|
| En diagnos borde avslöja. | |
| Funkar dåligt på E34, vanlig obd- läsning får sällan upp något av värde. | |
|
är det Bosch eller bremi spolar?? Bremi är ju ingen höjdare, min 525:a jag hade bluddrade på lågvarv om man gasade till. Bytte alla spolar till Bosch och den gick kanonbra. Har du kollat stiften?? Jag skulle börjat med att byta alla stiften så jag vore 100% på att dom är ok, sedan skaffat en tändspole som är ok och bytt ut en för att sedan flytta runt den. Eller om jag skulle bytt stift och sedan insugningsmembranet och sedan felsökt vidare om problemet kvarstår. |
|
|
Lite rörigt det här, ibland är Bosch att föredra, ibland inte. ;-) När det gäller tändstift verkar ju tex en kraftig majoritet rekommendera NGK. |
|
| japmax min beter sig exakt likadant samma rpm som dina!, men den skakar inte ett skit på tomgång. tändhattarna, olja eller tändstift va de inte för mig.. nu håller jag på mecka av hela insuget vilket tar sin tid för denna äckliga kylan.. | |
| Bremi-spolar har varit dåliga och vållat mycket besvär. De orsakade byte på många bilar -02-03 nånting. Vet inte hur det var på E34. Andra saker som kan vibrera är en glappande viscokoppling till kylfläkten och ibland släpper M8-bultarna som håller vevaxelremskivan/svängningsdämparen på plats. | |
|
Jag har Boschspolar. Viscokopplingen vet jag är slut, den glappar några millimeter, men hade tänkt skjuta upp den kostnaden till sommaren, kan ju pröva att ha bort den o se om de gör skillnad. |
|
| Är det inte så enkelt att det är (dubbelmasse)svänghjulet vibrationerna kommer ifrån, så är det på min. Är det en E39 du har? | |
| Nej, det är en E34 95 års modell. Men det är den manuella så visst är det en möjlighet. | |
| japmax, om du låter din bil stå på tomgång, kan du höra någongång en minsta lilla misständningar? för de gör jag på min typ 1 misständning i minuten, ja tror på vacum läckage | |
|
Den vibrerar även på tomgång, eller mer gungar. Jag håller på att byta insugsmembranet nu, fifan! En bult under vart ju runddragen såklart. Sluta med att jag fick slå sönder membranet tills jag kom åt med en svetstång runt skallen. En sak jag noterat är att det verkligen dryper med olja i insuget, ska det va så? :P Återkommer med reslutat när jag fått dit det nya membranet. |
|
|
Nu är insugsmembranet bytt. Huruvida vibrationerna på tomgång är borta eller ej vet jag inte då jag starta i garaget och motorn låg på förhöjd tomgång hela tiden (~800rpm) Då gick motorn lent och utan vibrationer iallafall. Vibrationerna vid 1200rpm är kvar, oförändrade. Så insugsmembranet kan räknas bort. Kompisen höll på motorn samtidigt som jag gasade och han sa att det inte vart någon nämnvärd förändring när det började vibrera, som jag upplever det i kupén. |
|
| Efter att ha läst i tomtebloss tråd va jag bara tvungen att kila ner och kolla bultarna till remskivan (vilket gjordes på 5min) Alla 8 bultar satt som berget. | |
| fan va surt att de inte löste sig, sjukt jobbigt fel att felsöka, kan ju vara 100 saker känns de som | |
| Ja, det där motorerna är hopplösa med sina gungningar. Det E34 540 jag hade gungade friskt på tomgång o det problemet löstes aldrig utan det fick bli huvudvärk för nästa ägare. | |
| Prova att ta bort fläkten. | |
| japmax har du provat ta bort fläkten ännu? | |
| Nej, vet av erfarenhet att den är skitjobbig att ta bort så jag ska smida ihop ett verktyg först. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.