AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.465

Är det rimligt att ett batteri bara håller i 2 år?

Sida 5 av 5
Lite synd att relatera allt till Ctek vad gäller laddning, men OK. Den har en strömgräns som bestämmer när den växlar från bulk (14,4 V) till underhålls och utjämningsladdning med 13,7-13,8 V. Man har kanske 60-80% SOC i batteriet när växlingen sker, men för att få 95-100% laddning så behövs många timmar efter bulkladdningen. Så onödigt att ladda är det inte, även om laddaren indikerar att den "bara" underhållsladdar.
Tyvärr har Cetek och en del andra alldeles för många lysdioder och indikeringar som kan ställa till huvudbry för användaren. Ibland är det bättre med rött för laddning och grönt för färdigt på en tvåfärgad LED... Less is more.,.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Största problemet med min CTEK är laddarens dåliga verkningsgrad och ojusta belasnting av elnätet, den är dessutom inte temperaturkompenserad, man kan bara välja vinterläge eller normalläge (skiljer 0,3V).
Så alla mina referenser till CTEK skall inte ses som någon lovsång, men ett korrekt laddprogram har den ju.
Verkningsgraden för switchande strömförsörjningar bör ligga på minst 80%, gärna över 90%, annars är det en mindre bra konstruktion. Jag har testat många laddare, inkl Cetek, och de blir varma, helt klart. Säg att man hanterar runt 100W eller mera, det blir oftast 20W eller så att kyla bort.
Dålig effektfaktor är på väg att "regleras" bort, liksom för hög stand-by förbrukning från nätet.
Det finns produkter med aktiv PFC men så länge man bara kräver detta på enheter över en viss effekt så lever ju de övriga kvar, förutom alla äldre produkter som cirkulerar där ute.
En annan aspekt som sällan tas upp eller märks direkt är alldeles för höga störningsnivåer ut från switchande enheter av alla slag, både ledningsbundet och direkt utstrålat.
Man kan knappast bruka en vanlig radio med inomhusantenn längre, och definitivt inte i kontors och industrimiljö.
Dåliga produkter väller in varje dag från främst Kina, allt från laddare och strömförsörjningar till nätanslutna LED-lampor av alla sorter. Elsäkerhetsverket (www.elsak.se) kämpar i motvind men plockar hela tiden bort grejor från marknaden.

FP
J-
534
J-A
325i T -08
Ett batteri anses fulladdat när laddningsströmmen sjunkit till ca 1 % av Ah- kapaciteten. För ett BMW batteri ca 0,8 A.

Den lilla Ctek 3,6 A kan ha svårigheter att gå över till underhållsladdning (puls) då den inte har någon max tid i absorptionssteget utan endast en strömgräns på 0,4 A (anges inte i dagens manual). Ingen risk för dåligt laddade batterier utan tvärtom.

När nu biltillverkarna åter bygger bilar med mer underhållskrävande elsystem? Varför inte montera en fast laddare t ex DEFA Länk

Vad det gäller switchade laddares olinjära nätbelastning (övertoner) utgör det inga problem med en enstaka laddare på en plats.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är Ctek 7000 jag har, vet du vad den har för kriterie för att gå över till pulsunderhåll?

Då CTEK-laddarna kostar som de gör tycker jag att man ska ha 80-90% verkningsgrad och aktiv PFC för det priset. Om man på sommaren använder den som nätaggregat och belastar fullt blir den så varm att den stryper ner utströmmen rejält.
J-
534
J-A
325i T -08
marin849:
0,6 A eller max 40 tim så det är lite bättre avpassat än 3600. Länk
Om det finns någon grundlast på batteriet t ex husvagn eller båt är dessa laddare inte bra. Supply läget kan användas när batteriet är fulladdat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.