AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.456

Är det rimligt att ett batteri bara håller i 2 år?

Sida 4 av 5
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Är det rimligt att ta 3800 SEK för ett batteribyte på aukt BMW verkstad?

Någon som vet vad själva batteriet kostar samt vad andra grejer dom mäste göra för att ta så mycket pengar för det?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl ett fel som hör till kategorin "Sådant som bara händer ibland på en del bilar - inte alltid och inte alla modeller men ibland".

Alexander
J-
534
J-A
325i T -08
Har monterat en DEFA multicharger 1204. Länk

Hoppas nu slippa problem med bilens icke anpassade elsystem till svenskt vinterklimat.

Montaget blev snyggt. Fick borra ett hål i laddarrens hållare och det finns ett tomt M6 hål framför expansionskärlet.

J-A: Intressant tanke, vill du utveckla lite hur du menar med "icke anpassade elsystem" osv?
Precis som xxargs skriver ovan och som varit uppe på agendan gång på gång under åren i forumet, så gäller det att fundera lite på vad/hur man snabbast tar ner livslängden på ett blybatteri, eller mera rätt, hur man undviker detta.
Att stödladda då och då är alltid en god affär, men detta har inget med batteriets eller bilens kvalité att göra.
Tyvärr halkar ofta diskussioner som dessa eller andra över i polariserade konstigheter där en syndabock alltid måste finnas och utses, en bra och en dålig tillverkare, Apple vs. de andra, osv osv, det verkar aldrig ta slut...)

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har en CTEK 7000 alltid ansluten till batteriet när bilen är parkerad i garaget.
Är det överdrivet? Laddaren drar ju upp spänningen till 14,x v ett tag efter varje körning innan den övergår till pulsunderhåll.

Detta innebär att batteriet alltid laddas till 100% och att det alltid sjunker till ca 80-90% när man är iväg och gör några starter osv. Så egentligen cyklas ju batteriet mer än om man låter det ligga på ca 80% hela tiden (ingen stödladdning/bara fulladdning några gånger per år).

Iofs fungerar det fortfarande bra (från 2003).
J-
534
J-A
325i T -08
Folke:
Har skrivit om detta tidigare men en sammanfattning är att bilens elektronik inte är konstruerad för de låga polspänningar (uppmätt 9,6 V vid -23) som förekommer på vintern även med ett bra batteri. 80 Ah / 800 CCA (EN) ska definitivt räcka till en bensinmotor. Så länge startmotorn spinner på ska elektroniken också vara med dvs inga batterisymboler, nollställda klockor mm.

BMW hävdar att körprofilen 3,5 mil t o r arbetet är problem trots ingen användning av elbakruta eller stolsvärme. Tyvärr köper nog inte många kunder bortförklaringen?

Läser också om fantasipriser för att byta batterier i nästan nya bilar.

ma
7.450
marin849
inte konstruerad för 9,6V? finns ju ingen elektronik (läs mikroprocessorer) som behöver mer än 5V i en bil. Vissa saker lär börja fungera sämre men inte så att styrdonen i sig hänger sig och inte återgår till full funktion när spännigen stiger.
Marin:
Inte överdrivet. Om laddaren gör sitt jobb så stannar den inte nån längre stund i bulkladdningsläge runt 14,5V. Jag har inte detaljstuderat just denna egenskap hos CETEK, har ingen produkt från dem just nu. Däremot finns det många andra tillverkare som gör likvärdiga produkter, och om designen är rätt så är inte ditt användningssätt något problem alls.
Cyklingen ner till 80-90% är knappast det som man benämner cyklisk drift, och startbatterier är inte heller designade för detta. Jag hade inte bekymrat mig det minsta för att ladda som du gör.

J-A: Spänningar ner mot och under 9V innebär normalt inga problem och skall inte reseta nån elektronik eller klockor osv. Man är inte sällan där nere när startmotorn arbetar, inte minst vid vinterkyla. Detta mäter man inte på ett enkelt sätt med vanlig multimeter, man får använda samplande instrument, oscilloskop osv.
Kondensatorer ute i bilens elektronikmoduler, precis som i alla annan elektronik, t.ex i vanlig hemelektronik eller i industriella produkter osv, ser till att ta hand om spänningsdippar och spikar, det är en viktig del av designen.
Om det är så som du skriver i bilen skulle jag också klassa det som ett fel, men att alla bilar (från BMW t.ex) skulle uppföra sig så köper jag inte rakt av.
I min E39 (säkert i flera modeller) får man en varning just efter start om spänningen varit för låg när startmotorn arbetade. Det blir en kort och ett långt pip i högtalaren (den som plingar vid öppen dör, dragen handbroms osv).
Jag har haft bilen i drygt 10 år och hört detta några gånger när det är dags att stödladda, oftast när man t.ex tvättat, städat och donat med bilen under en hel dag med dörrar och luckor öppna osv.
Elektroniken designas och tillverkas externt, inte hos BMW, och specar som dessa är inget som biltillverkaren i sig kan styra så mycket, det är tvingande regler bl.a för att kunna CE eller E-märka produkterna för fordonsanvändning osv.
Om återförsäljaren/verkstaden försöker slinka undan med klena förklaringar som i ditt fall så är det bara skamligt för dem själva. 3,5 mil är ju knappast speciellt kort sträcka, även om t.ex en halvtimmer som det kanske rör sig om inte är speciellt lång laddtid heller, med tanke på hur blybatterier fungerar rent kemiskt osv.
Om du kör med elbakruta eller annat efter start spelar mindre roll. Generatorn tar över hela jobbet så snart motorn startat, den kan lätt leverera över 1kW uteffekt. En bakruta på ett par hundra watt, en värmesits på 80-100W osv spelar som du förstår ingen roll i detta sammanhang. Men skit av verkstaden om de försöker påstå annat, men tyvärr förekommer detta inte sällan pga okunskap.

Själv har jag 5 min till och från jobbet, 10 år och två batterier samt några stödladdningar under året funkar aldeles utmärkt i mitt fall.

FP
ma
7.450
marin849
om jag slår på allt (båda stolsvärmare 20A, elbakruta, helljus, kupefläkt) orkar inte min generator hålla upp spänningen på tomgång och man kan ana hur innerbelysningen småflimrar beroende på varvtal, men den drar heller inte ur batteriet då spänningen sjunker till 12,6-12,7v och stannar där. Såfort man höjer varvtalet ytterst lite stiger spänningen igen. tecken på en korrekt dimensionerad generator enligt mig. :) bakruta, stolsvärme mm slår ifrån själva (utan att indikatorn släcks) vid låg spänning men detta sker först en bit under 12V

Dock vid start är generatorn fördröjd ca 2 sek för att underlätta för motorn (det är konstruerat så) så jag brukar vänta två-tre sek efter start innan jag sätter på stjärtvärme, elruta osv.
Har fått felkod underspänning stolsvärme några gånger då jag slagit på rubbet direkt och batteriet ska driva ALLT själv precis i ögonblicket efter start.
Nu kom inläggen inte riktigt o rätt ordning...
Visst är det oftast 5V processorspänning eller ännu lägre och man använder även 5V TTL-nivå i vissa lägen i databussar osv.
Men det innebär inte att man kan ha detta som lägsta nivå på inkommande matning, det finns alltid ett skyddsavstånd upp till kanske 8V eller däromkring i t.ex ett 12V-system.
Nu pratar vi bara de statiska nivåerna, men märk väl att ett långt större problem är de snabba spikarna upp och ner i elnätet, från induktiva eller kapacitiva laster, precis som man har motsvarande problem i vårt vanliga 230V elnät.
Detta är ett ökande problem i båda sammanhangen, och som jag skrev tidigare, filter och kondensatorer, ibland supercaps som kan hålla igång minne och klockor under lite längre tid är en del av lösningarna.

FP
Tyvärr är nyare BMW något av hybrider allihop, verkar gå på lika delar bränsle och batteri, lika känsliga för tomt i tanken som batteriet. Därför sunt att tanka fullt i båda, ofta.Men att paja ett rel. nytt batteri är lätt. Glömde mobilladdare på över natten för några år sen, med dött batteri på morgonen som inte gick att få liv i mera. Bara bita i det sura äpplet( batteriet )och handla nytt./ Man lär så länge man har lever.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hur orkar man sätta i CTEK _varje_ dag?!
ma
7.450
marin849
Det orkar man inte, däremot sätter jag i sladden till motorvärmaren varje gång jag parkerar. Värmaren startas med fjärr/fjärrprogrammering men laddaren är alltid inkopplad när motorvärmarsladden är i.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW specar för sina saluvagnar att när spänningen sjunkit till 12,3V ska batteriet laddas minst 8-12 timmar.
Och BMW specar även gränsen för att ha full elektroniks funktion, om jag inte minns fel låg den mellan 11,5-12V.
Har man ett dåligt laddat batteri så spännigen sjunker lägre när startmotorn inkopplas så hinner det hända en del konstiga saker, innan generatorn ha höjd spänningen i systemet, ABS/ASC systemet som är strömkrävande får göra en extra internkontroll vilket gör att det tar extra lång tid innan de slocknar efter start, Automatlådan kan även hinna indikera nödläge tex.
De har också den specen att varje start måste man köra en sträcka på minst 8km(motsvarnade tid 20min?) för att återföra den laddningskapacitet som man hade innan men vred på startnyckeln. Notera att batterikapacitenen sjunker linjärt med att temperaturen sjunker från + 20C har man då inte ett välladdat batteri, är det inte så svårt att räkna ut vad som händer när temperaturen sjunker från +10 till - 2 över natten.
För övrigt så har BMW i sin tekniska documentation myntat uttrycket " Dålig körprofil" och vikten att för kunden förklara de förutsättningar som krävs för att bilen ska fungera vid sådan typ av körning.
I BMW utbildningsmateriel så finns det spec på en 750 M73TU motorns vattenkylda generator, dessa 7 serie har elektriskt uppvärmda kattar där är den minsta strömförbrukningen de första 30sekunderna är 300A och maxförbrukningen 428A och batteriet belastas då hårt ca 190A repektive 333A. Generatorns maxkapaitet är 150A.
Motorn elektronik tar 23 A och luftpumpen för avgasreningen drar 30A och kattarna 240A , kupefläkten 30A, Kylfäkten 25A, halvljus 13A.
Hänger man på en tångampermeter på B+ så ser man också hur en generator arbetar, får den ingen förbrukarbelastning (vilket INTE batteriet är utan en start och strömreserv) så ser man att generatorn ger inte från sig så mycket mera ampere än vad den belastas med av antalet förbrukare.
Så bara för man har en generator på 150A ska man inte tro att de skickar på detta till batteriet om det är dåligt laddat, då detta är spänningreglerat och inte strömreglerat och spänningen i systemet stiger ganska snabbt vilket gör att det inte blir så många ampera till att ladda batteriet mer än vad som tas ut av förbrukarna.
Just därför får man i princip köra bilen lika länge för att fylla ett dåligt laddat batteri som det tar att laddat det fullt med en extern laddare.
Enkelt förklarat och förstår man detta så är det inte heller så svårt att förstå varför BMW myntat uttrycket "Dålig körprofil" :)
Att installera en Defa laddare som pluggas i via motorvärmar uttaget, är ett bra sätt, men hjälper inte i alla fall om man är en kronisk kortkörare då denna laddare i bästa fall hinner återladda det man förbrukat under natten, men då har man också en varm motor som ska startas vilket underlättar.
Ett annat problem är ju BMWs placering på batteriet, sitter ju i ett ouppvärmt utrymme vilket ytterligare försvårar och sänker kapaciteten, än ett batteri som värms upp i motorutrymmet när bilen körs. Så det finns många parametrar att ta hänsyn om bilen ska starta en morgon vid -20C. Ett välunderhållet och välfyllt batteri är A och O för att din BMW ska fungera vintertid.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
"Glömde mobilladdare på över natten för några år sen, med dött batteri på morgonen som inte gick att få liv i mera."

Klarar verkligen en mobilladdare att dränera och döda ett bilbatteri? Det kanske inte var speciellt friskt?...
ma
7.450
marin849
240A för att värma kattarna! Coolt! De gånger jag kört kortkörningar märker jag att det kan ta flera timmar innan Cteken övergår till underhållsladdning vilket bara gör mig än mer nöjd medbä installationen eftersom den bevisligen gör nytta!
Det är synd att de aldrig realiserade 42V-systemet i bilarna (egentligen 36V, laddspänningen ligger då på 42V) som man planerade för sådär 20+ år sedan.
Testbilar och system byggdes, man insåg snabbt fördelarna med att kunna placera alla hjälpsystem, pumpar, servo, AC-kompressor osv fritt i bilen med eldrift istf att tvingas samla allt runt en eller flera långa ormar till drivremmar på motorn osv.
Allra bäst är systemet med en kombinerad startmotor och generator integrerad i motorns svänghjul. Ljudlös start utan skrammel, kuggkransar och slitage, laddkapacitet på flera kW, möjlighet till hjälpkraft under acceleration om man så vill. En av flera länkar i ämnet:
Länk
Visst, man har delvis realiserat en del i vissa hybridbilar men man håller envist kvar vid 12V-system med allt vad det innebär av höga strömmar när man vill ta ut 100-200A osv, för att inte tala om kabelarean som krävs, koppar väger ju som bekant en del. Och remmen sitter där med sina förluster för att driva allt som snurrar även när det inte behövs pumpas eller hjälpas till med vad det nu är osv. Generatorn pinnar på med sådär 10-15000 rpm vid 3-4000 motorvarv, smart eller? Kylfläkten i generatorn flåsar runt luft och kräver effekt som behövs till annat, även om man inte tar ut så mycket laddström.
Start-stopp system med konventionell (om än förstärkt) startmotor, hur trevligt är det egentligen, och om man oroar sig för dålig batterilivslängd idag utan start-stopp automatik, så vänta bara... vi kan inte välja bort start-stopp funktionen i de flesta nya bilarna idag.
Hittade förresten en trevlig avhandling här om effekthalvledare som jobbar med lite höga strömmar i fordon. BTS555 TOP FET som beskrivs här är nära släkt med de BTS426 osv som vi har i ljusmodulerna och byter ut ibland. För den som vill fördjupa sig lite i elektronikens värld: Länk

FP
ma
7.450
marin849
42V elsystem med elektriska hjälpaggregat innebär ju en massa trevliga bonusfördelar också, t.ex. att med ett lite större batteri åt mildhybridhållet (vilket ju starter/generator integrerad i svänhjulet passar utmärkt för!) kunna starta luftkonditioneringen med fjärrkontrollen 5 minuter innan man ska ut till bilen.
marin849:

om det tar timmar innan CTEK går över till underhållsladdning så visar det att du behöver denna laddning.

jag har en körprofil med ca 2x4 mil om dagen och minst 40 minuter per gång och på den bilen är det meningslöst att köra med CTEK på den då den går över till underhåll redan efter något 10-tal minuter.

ma
7.450
marin849
Det är vid de tillfällen jag kör 2x7km som CTEKen står och laddar ett tag innan den går över i pulsunderhåll, så det verkar ju nyttigt.

Kan dock försvara mig med att motorn då är förvärmd till 60 grader vid start. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.