|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Enligt BMW räcker inte 18 km t o r arbetet för att hålla batteriet laddat. Har motorvärmare och använder nästan aldrig elbakruta eller stolsvärme. Det är enklast att skylla på bilägaren eller klimatet istället för felkonstruerade/icke anpassade bilar. |
|
| Sådär, då ringde de från Bilia Group gbg. Batteriet måste bytas precis som jag trodde. De tyckte det var rimligt att jag skulle ta kostnaden själv, eller som de uttryckte det; "det är inte bilen det är fel på, det är hur du kör den". Batteri + arbete skall de ha 4500 spänn för. Dessutom vill de ha ytterligare 1100 kr för en "felsökning" som förutom att konstatera det vi redan visste tycks ha bestått i att i detalj analysera alla mina körsträckor för att kunna förolämpa mig ännu mer. Trevligt att de lägger ner sådan möda, men nu slipper de nog mig som kund framöver. Den nya mc jag tänkt köpa i vår och ny bil senare i höst lär inhandlas någon annanstans. | |
| 4 500 för att byta batteri! Det måste vara rekord. | |
|
Frågan är vad man ska med ett "Intelligent Battery System" till som inte kan tala om att batteriet är paj utan manuell felsökning måste till. Och vem är det som sparar pengar på ett system som ska skona batteriet om ett byte kostar 4,5 papp?? Nej, återinför lamelldiff på fler modeller än M-bilarna, behåll 6:an och annat som hör gamla hederliga BMW till! |
|
| Frågade om jag kunde förvänta mig att behöva byta batteri igen om ett par år om jag fortsätter att använda bilen till jobbet, vilket är en körsträcka på någon mil, och det trodde han. Alternativet är att underhållsladda batteriet varje natt. Inte det lättaste när man parkerar på gatan. Om bilen varit 3-4 år när det händer hade jag kunnat köpa argumentet, men med en två år gammal bil känns det snarare som att det är en konstruktion som inte är byggd för vårt klimat. Ärligt talat, måste vara hur många som helst som har ett pendlingsavstånd som ger denna typ av körsträckor. Måste man bosätta sig 5 mil från jobbet för att kunna köra bmw? | |
|
En mil borde väl räcka för att hålla igång batteriet. Står det någonstans i instruktionsboken om hur bilen skall användas för att batteriet inte skall ta slut i förtid? "Efficient Dynamics" innebär alltså dålig batteriladdning. I övrigt håller jag med Anders-72. Konstruerar man ett "Intelligent Battery System" så skall systemet hjälpa, inte stjälpa! mvh/ Anders |
|
|
Undrar om BMWs vintertester bedrivs i medelhavsklimat? AlpineWhite: Be att få tillbaka det gamla batteriet och låt en batterigrossist eller bilelektriker testa med specialinstrument. Annars kan du prova själv med en 55 W halogenlampa som ska kunna lysa >15 tim dvs >60 Ah ned till 10,5 V. |
|
|
Jag har ägt BMW´s sedan åttiotalet och aldrig underhållsladdat ett batteri(ja ok,under längre stillestånd/rep.)... Fungerat klockrent för mig, trots dessutom några "vargavintrar" och bilarna ståendes utomhus för det mesta. Jag kör nästan enbart resor under 1,5mil/gång.. Batterierna har minst hållit i 5-6år, oftast betydligt längre. På mina E28:or jag ägt minns jag att jag bytt något batteri, men absolut ingenting som jag blev förvånad av att behöva göra(dvs lååång tid mellan bytena). Men ok, dagens elektronikstinna vagnar kanske har problem, men jag vet ju inte om t.ex min 735:a har sååå lite elektronik ändå. Bytte batteriet 2008 på 735:an, köpte bilen sommaren 2003(batteriet var inte nytt då heller).. Vet att jag köpte ett batteri i "onödan" en gång när min generator "la av", men det batteriet fick jag lämna tillbaka(av skilda anledningar, mest för att det inte passade så där 100, dvs fick fel från tillbehörsfirman) och det gamla sattes in igen efter uppladdning :) Mvh Janne. |
|
| Har nu hämtat ut bilen. Fick prata med en annan kundmottagare som sa: "jag håller med dig och förstår att du är förbannad". Den meningen var faktiskt viktigare än att de också gick med på att ta en tredjedel av kostnaden. Känns som en betydligt bättre dialog än att börja snacka om att det är fel på mina körvanor och inte på bilen. | |
|
....måste ha varit den nye kundmottagaren, som sitter längst till vänster. Han verkar inte ha blivit helt avtrubbad. Ännu. /M |
|
| Det var en ung kille som jag aldrig sett förut, så han är nog ny. Han borde utbilda vissa av sina kollegor hur man bemöter en missnöjd kund. De har nog inte insett hur viktigt detta kan vara. | |
|
jag har samma problem med våran 118d. Batteriet börjar ta slut efter bara 2,5 år. Köpte bilen ny på BMW i Malmö. Den ska in på en felsökning nästa måndag och det känns som jag vet som ska komma när jag läser detta. Kmmer att bli en dyr historia antar jag, felsökning 1100 SEK + runt 4000 för byte av batteri. Känns för jäkligt på en såpass ny bil. Mvh Kristoffer |
|
|
Över 4000kr för byte av batteri.....där skulle jag kräva en detaljspecificerad faktura! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Batteriet kostade 3000 (extra kraftigt och en extra dyr sort för att klara auto start/stop), konfiguration av datorn för det nya batteriet 1500 och ovanpå det en felsökningsavgift på 1100. Efter att jag fick ett mindre utbrott fick jag betala 4200 totalt istället för 5600. | |
| Originalbatteriet till min 328 E36 kostade 1200kr på BMW. För ytterligare 500kr kunde de montera dit det åt mig, men jag valde att göra det själv. Detta var 2002 någongång, vissa saker var verkligen bättre förr :-( | |
| Vi vet vad vi har att vänta när det blir allt vanligare med start/stopp-teknik för att inte tala om hybrid- och elbilar med stora och dyra batterier. Detta i kombination med svenska vintrar gör att jag ser många dyra batteribyten för svenska bilägare framöver. | |
|
vad exakt innebär felsökningsavgift? Är det inte bara för dom att koppla en dator till bilen och sen göra en avläsning. Hur kan detta kosta 1100 spänn? Jag blev riktigt förbannad när dom berättade det för mig och mena på att det är saker man får räkna med. Det var för att slippa sån här skit som vi köpte en helt ny bil. |
|
|
Undrar också hur en felsökning kan kosta 1100 spänn. Verkar bestå av det du säger, koppla in datorn och läsa av felkoder + information om hur bilen körts (känns som att de gör detta bara för att kunna friskriva sig från ansvar). Om det är så, är begreppet "oskäligt" det mildaste jag kan komma på i sammanhanget. I mitt fall krävdes det ingen rocket science för att räkna ut att att det var batteriet det var fel på - hade vi konstaterat redan tidigare. Felsökningen tog förmodligen inte mer än 5 minuter för att konstatera att det inte fanns någon felkod från någon annan utrustning som skulle kunna orsaka problemet - möjligen att de sen lade ett par timmar på att analysera mina körsträckor. |
|
| Jag har 8 km till jobbet o det pallar batteriet i min gamla E39:a trots stolvärme på. Kanske för att man måste köra vevhusventilationen torr då och då... ;) | |
|
Anders-72, Vehusventilation....Batteri....Inget ont som inte har något gott med sig ;-) mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.