AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.459

Är det rimligt att ett batteri bara håller i 2 år?

Sida 1 av 5
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har fått problem med mitt batteri nu under den kalla vintern. Det laddar ur på bara några dagar. Har försökt med CTEK-laddare flera gånger, köra riktigt långa sträckor m.m. men det hjälper bara för stunden. Efter ett par dagar (särskilt när det är kallt) får jag problem med att bilen stänger av klocka, färddator och annat så allt blir nollställt. Efter en laddning är det ok igen ett par dagar. Kör lite blandade sträckor, oftast runt 1-2 mil, ibland kortare, ibland betydligt längre. Är det kallt och jag bara skall åka en kortare sträcka tar jag till och med ofta en omväg så att bilen hinner bli ordentligt varm och batteriet få lite laddning (hoppas ingen miljöpartist läser det här).

Gick till slut till BMW (Bilia Group Göteborg) och bokade in bilen för felsökning och med största sannolikhet batteribyte nästa vecka. Bilen (en 120D) köptes ny för 2 år och 3 månader sedan, så garantin har precis gått ut. Bilia Group Göteborg verkar tycka att det är fullt normalt att ett batteri på en bil bara håller ett par år och att jag skall stå för kostnaden (troligtvis ca 4000) själv.

Själv tycker jag det är orimligt kort livslängd för ett batteri, trots kall vinter och en del kortare körningar ibland. Borde väl vara ett dåligt batteri från början om det inte klarar mer?

Hur skulle ni andra agerat här? Själv blir jag bara återigen så grymt besviken på Bilia Group Göteborgs service - har inte fungerat direkt klockrent under garantitiden heller. Hade tänkt köpa ny BMW MC till våren och ny bil blir aktuellt till hösten, men nu får jag god lust att vända mig till en annan handlare - kanske till och med annat märke även om det tar emot.
Låter otroligt lite med bara två år för ett batteri. Jag har bytt 3st originalbatterier på en 318 -94, 328 -97 samt en V70 t5 -03. De har samtliga dött vid 6års ålder.

Kolla om det inte är separat garanti på batteriet! På de batterier jag köpte till min 318 och V70 hos OK/Q8 fick jag två års garanti.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du har inte mer än 1 års garanti på ett batteri. Hade en Audi som käkade batteri, bytte 3 st på 4 år.

"Riktiga män kör diesel"
J-
534
J-A
325i T -08
Har fått samma problem på min bil efter knappt 3 år med välskött batteri.
Inga problem att starta motorn men klockan mm nollställdes igår.
BMWs elektronik klarar uppenbarligen inte de låga spänningar som förekommer vid lätt åldrade batterier vintertid.
Eftersom datorn måste (bör?) programmeras vid batteribyte är det en bra affär för verkstäderna. Någon här på AP hade fått ett erbjudande på 4800 kr.
Ett bra 85 Ah batteri kostar ca 1800 kr utan ev. rabatt.

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det låter ju konstigt att CTEK hjälper för stunden liksom långkörningar, att generatorn laddar som den ska lär de ju ha kollat på felsökningen annars hade jag gissat på det.

Jag har hållt mig med olika bilar i 15 år och aldrig behövt byta batteri, jag har väl haft tur då...

//Stenback
Roffa1
Det spelar ingen roll hur pass nytt ett batteri är..när det går sönder p.g.a misskötsel.
Ett splitt nytt batteri som fått ladda ur tillräckligt mkt fryser sönder redan vid -5grader.
Och det finns inga garantier som täcker upp för detta slarv. Se till att batteriet underhållsladdas kontinuerligt speciellt under vinterhalvåret.

Att batteriet går sönder/dör beror ej nödvändigtvis på att det är dåligt tillverkat från fabrik, utan istället på undermålig laddning vilket får batteriet att sulfatera (bildas beläggningar på laddplattorna) och till slut tar batteriet ej längre emot någon laddning. Eller så fryser det sönder vid minsta köldknäpp.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Roffa1: Utveckla gärna vad du menar med "misskötsel" och "slarv" i mitt fall. Självklart skadar det inte med underhållsladdning ibland på vintern + att man ser till att undvika för mycket korta körningar, men det är knappast praktiskt möjligt att ha bilen på "kontinuerlig underhållsladdning" när man inte kör, speciellt inte då man bor i lägenhet och har bilen parkerad på gatan. Om det är sådan "misskötsel" att köra normala körsträckor med bilen utan att underhållsladda den varje natt, att det leder till kasst batteri redan efter två år är det något som förvånar mig måste jag säga.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Ett batteri som inte pallar "normalt" användande mer än 2 år måste ju vara kasst. Normalt användande innebär för mig vilken körcykel som helst i princip, förutom att stå still längre perioder. Man ska inte behöva "sköta" ett batteri med en c-tek om bilen körs dagligen tycker jag. Mitt är troligtvis aldrig bytt (inne på 8:e året nu)
Roffa1
AlpineWhite: Jag vet ej exakt vad som förorsakat att ditt batteri laddat ur kontinuerligt eller bara tillfälligt, du kanske har glömt ljuset på vid något tillfälle, eller spelat för länge med stereon utanför korvmojjen utan att ha motorn igång. Eller att du har en strömförbrukare som ständigt ligger på o drar ström. Då blir det ganska snart minus på strömkontot om batteriet ej laddas upp. Bor du i lägenhet så får du väl plocka bort batteriet och ladda det på lämpligt ställe.

Håll koll på batteriet genom att då och då mäta laddstatusen med en multimeter 12.8 volts vilospänning borgar för ett fulladdat batteri.
Roffa1
Tror det var Hasso som upplyste i en annan tråd om att det tar åtta km körning för generatorn att återigen ladda upp den kraft som gick åt vid startögonblicket.

Då förstår man nödvändigheten med kontinuerlig underhållsladdning;-)
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Aldrig glömt ljuset eller gjort något annat som dragit en massa ström när motorn varit avstängd under vintern. Att ta bort och ladda batteriet är en dålig idé.

För det första är det inte direkt att bara koppla bort plus- och minuspol då det finns en hel del elektronik och sladdar på batteriet som måste monteras bort, plus att det blir extra bökigt att ta sig in i bagaget igen sen i och med att bakluckelåset är elektriskt - får krypa in igenom baksätet. Tycker inte riktigt att det här är manövrar man skall behöva ägna sig åt på en så pass ny bil.

För det andra nollställs en hel del i bilen (mer än vid felet med klockan jag råkat ut för) vad jag har förstått. När man monterar ett nytt batteri måste datorn konfigureras för detta för att den skall ha koll på laddstatus - annars är det risk för överladdning. Skulle tro att det samma gäller när man tar ur batteriet och laddar upp det. Har sett exempel på andra forum där BMW-ägare råkat ut för batterier som exploderat då de blivit överladdade av denna orsak. Är säkert väldigt ovanligt, men inget jag vill riskera.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Audi A4 -06 bytte batteriet -09 efter runt 8000 mil.
Seat Cordoba -08 bytte batteriet -10 efter 6000 mil
Seat Ibiza -04 bytte batteriet -07 efter 5000 mil
BMW Z3 -98 bytte batteriet -08 efter 7000 mil (10 år!)
Audi 80 -92 bytte batteriet runt 04-05 nån gång efter över 25000 mil(alltså original!!!, Fabr. Varta)
Audi A6 -07 bytte batteriet -10 efter runt 4000 mil.

Jag kan bara konstatera att ju nyare bil desto sämre batterier.

/PG
Ro
41
Rock-Star
BMW 525i-05 E60
BMW 320i-06 E90
då får ja gå emot oddsen. 525 E60 från 05.
batteriet har 6 år på nacken och still going strong. ca. 10900mil
J-
534
J-A
325i T -08
Bytte batteri idag. Tänkte passa på att be verkstaden att programmera batteribyte i samband med avläsning av felkoder för kanske fler fel än låg batterispänning.

Det gäller att vara försiktig då det är mycket kablar och klena sådana vid batteriet. Spänningsmatade under tiden med ett extra batteri via startkabelanslutningen.

Ångra mig lite att jag inte köpte ett Varta Silver 100 Ah istället för 85 Ah. Men IBSen kanske får fnatt när 80 Ah är original.

la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Har haft exakt sammma symptom på alla mina senaste bilar (bmw ). Kör nästan uteslutande kortkörningar i stan och då hinner inte batteriet få den laddning som behövs, dessutom så har man ju på stolsvärme,elbakruta, defroster osv när det är en så här kall vinter. Verkar också som nyare bmw kräver ett välladdat batteri för att inte få dom här problemen. Men jag har löst problemet! Fick i julas erbjudande från bmw att montera defas batteriladdare i bilen för endast 2000:- monterat och klart. Så nu när jag stoppar i sladden till motorvärmaren / kupévärmaren så har jag också ett fulladdat batteri, fungerar kanon! (vi har haft -30 varenda natt nästan hela vintern )
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
J-A: Bilen känner inte av om du har köpt ett större batteri öht, det är bara o slänga i det största du kan, antalet Ah visar bara på det maximala antalet ampere som ett batteri kan ge över tid.

Mvh
P
J-
534
J-A
325i T -08
pgr69: IBS och DME håller reda på batterispänning och ström till och från batteriet. Om batteriets Ah avviker i förhållande till inprogrammerat värde blir beräkningen över batteriets status fel. Länk

Med ett nytt 85 Ah batteri dyker polspänningen till 9,6 V vid start i -23 °C med motorvärmare. Sedan har vi spänningsfallet fram till kontrollbox.

J-
534
J-A
325i T -08
Testade mitt utbytta gamla batteri som tyvärr var helt OK. Efter att sugit ur 60 av 80 Ah var spänningen 11,4 V med 4 A last. Märkkapaciteten räknas med slutspänning 10,5 V.

Trots varning om dåligt batteri och nollställd klocka fanns inga felkoder. Viloströmmen är under 80 mA enligt IBS, således ingen tjuvström.
En felkod fanns från fotrumsmodul FRM som nu falskvarnat för 3:e gången, för det mesta i sträng kyla. Modulen ska nu bytas för andra gången.

Jag blev lite lurad då batterispänningen visade 11,9 V när bilen stod still.
Orsaken är lägre batterikapacitet i kyla, 5-15 A förbrukning då man öppnat bilen, samt att batteriet inte blir fulladddat i kyla. Inte ens 15 V laddningsspänning räcker vid -20 °C.

Sammantaget var BMW batteriet bra efter nästan 3 år. Synd bara att elektroniken är onödigt komplicerad och känslig för nordiskt klimat. Den borde funka så länge startmotorn snurrar på. Lite tjatigt att ställa in klockan jämt....

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
en vecka sedan nollades klockan när jag startade bilen på eftermiddagen. Morgonen efter funkade inte ens fjärrlåset och jag ringde BMW assistans. bilen bärgades till BMW i Mölndal. Efter diagnos visade det sig att det eluppvärmda bränslefiltret (!) kortslutit och sakta men säkert sugit ut batteriet. Allt byttes gratis på garanti, bilen är knappt två år gammal.

/M

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
J-A: Då får man böja sig för kunskaper!.
Att en bil kolla sin egna ampereförbrukning är självklart inte omöjligt.

Mvh
/PG
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min fars Volvo 940 har orginalbatteri från -96 som fungerar än idag. Han har aldrig hört talas om underhållsladdning, men bilen parkeras oftast varmt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.