|
|
|
|---|---|
|
Hej! Inte varit medlem tidigare men registrerar mig nu då jag fått problem med min M5a och gärna vill få hjälp och tips ifrån er här! Började för några dagar sedan med att motorlampan började lysa. Den slocknade och tändes lite till och från. Var nu nydligen inne på BMW där de kopplade upp den mot datorn som gav följande: Bank 1: Nått läge, insugning sen: 68.1 °KW Senast utmatade VANOS-läge ligger utanför toleransområdet. Gör följande: Prova och ställ vid behov in ventiltiderna. Om ventiltiderna är OK: Prova VANOS-hydralenheten. Bank 2: Nått läge, insugning sen: 65,4 °KW Nått läge, insugning tidig -0,8 °KW Nått läge, avgas tidig: 2,6 °KW Nått läge, avgas sen: 2.7 °KW Senast utmatade VANOS-läge ligger utanför toleransområdet. Gör följande: Prova och ställ vid behov in ventiltiderna. Om ventiltiderna är OK: Prova VANOS-hydralenheten. Vad kan vara felet? | |
|
Kolla upp dina magnetventiler. Länk Hade fel på mina. Hoppas det ger dig något. Berätta hur det går för dig. |
|
|
Välkommen till forumet! Några frågor: Årsmodell? Mil? Fick ni inga andra felkoder? Hur går bilen? Du vinterkör alltså M5:an.. Inte bra:) |
|
| Filip: Här kommer wannabedivers vara till stor hjälp! | |
|
Hej igen! Tack för det trevliga bemötandet! Det är en 02a med strax över 11000mil på mätaren. Jag anser bilen vara i bra skick. Bytt båda LMM en gång men i övrigt välskött och fullstämplad bok. Svensksåld. Fick felkoder på bla Lamndasonder. Kamaxelgivare. Tändmissar osv osv men verkstadskillen trodde att allt detta hade till följd av det förstnämnda problemet! Observera att lampan kan slockna. Det verkar inte ha med körstil att göra då lampan kan slockna om man kör bilen mera aktivt medan den kan tändas vid lugn landsvägskörning osv. När lampan är tänd går den möjligtvis något sämre samt att den får ett mera "rått V8 ljud" |
|
| Säg till om du behöver pröva med andra LMM. Bor i Västerås så det är bara höra av dig. | |
|
Jag tror inte som verksadskillen;) Jag är tämligen säker på att det är en av kamaxelgivarna. Vilken bank kommer felkoderna på? Ligger alla felkoder på samma sida? LMM genererar sällan felkod eller motorlampa. |
|
| Fick samma felkoder på min 00:a det var en CPS som var trasig. Efter bytet har den gått hur bra som helst. | |
|
Hej! Tack för svar! Skickar med en bild på hur pappret med felkoder ifrån BMW ser ut! Länk Vad är ugnefärlig kostnad för kamgivare samt CPS ? Mvh Filip |
|
|
Ca 1000:- för en kamaxelgivare + montering, om du inte gör det själv!? Köp original delar!! CPS= Camshaft Position Sensor = Kamaxelgivare på svenska:) Känns som du dragit på dig tändmissar på grund av felande kamaxelgivare. Dessa tändmissar har sedan resulterat i dom andra felkoderna.. Har bilen låtit som en gammal jänkare "raggar" v8 när den gått dåligt? Isåfall tyder det ännu mer på kamaxelgivare.. |
|
| Håller med Wannabedivers! 100 spänn på Cps'en. Typfel på M5an vid ungefär det miltalet. Alla andra felkoder är troligen följdkoder... | |
|
Sorry för OT... MEN Jag måste säga att jag blir imponerad av kunskapen och viljan att hjälpa på detta forum! Förhoppningsvis kan man någon gång dra sitt strå till stacken själv :) Denna tråden gjorde min dag lite soligare (vilket är bra för då kommer pärlan snart ut haha) Hoppas det löser sig för dig. Hard to be a star in the sunshine |
|
|
Filip: Hur har det gått? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.