AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
759

Styrenhet till dieselhjälpvärmare e39

Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Hejsan

Bakgrund: Bilen blir inte varm...hjälpvärmaren var på lagning innan Jul och fick ny brännkammare och fungerade tills för några dagar sedan.

Jag har precis fått dommen av verkstan att ett stift på styrkortet/styrenheten har ärjat av. Bilen är iofs sig en -02, men ett styrkort/styrenhet kanske inte borde sitta så pass utsatt...

Fråga: Var sitter det styrkortet/styrenheten? Skulle det gå att "laga" det där lilla stiftet? Löda fast kanske...

// En som fryser...hehe
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad kostar styrkortet? Har sett flera intressanta länkar i denna tråd: Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Problemet är väl om det är BMW modellanpassad originalbrännare så finns det inga styrkort till dessa. är det en eftermonterad webastovärmare med universal styrkort så är det inga problem men då får man åka till en Webastoinstallatör för att få tag på reservdelar exempelvis.
Mb har haft samma problem med sina modellanpassade brännare, dock har de sålt nya MB/webasto brännare till reducerat pris 3-4000 kr för de som drabbats tidigare i allafall.
Ett problem är ju diagnosen de modellanpassade kan enbart läsas av BMW/ MB Diagnos medans de eftermonterade läses med Webastos egen diagnos som inte funkar på de modellanpassade
Det kan mycket väl gå att reparera ditt kort om du har tur, de brukar vara monterad i innerskärmen på förarsidan oftast.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
16
Mattan71
525d Touring -02
Hej
Det är precis som du Hasso skriver angående originalbrännare. Jag har hittat ett elschema på brännaren så jag ska ta ut den till helgen och se hur stor förödelsen är. Det känns ju som om att man vill försöka med allt när jag precis har bytt brännkammare på den. Vill ju inte bli tvungen att köpa en helt ny. Bilen är ju ändå ganska så gammal och har rullat 30000mil alldeles strax.
Som sagt så återkommer jag i frågan när jag har kollat närmare.

Mvh // Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.