|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som rubriken lyder så har jag lite frågor kring problem eller början till problem på min 330i Touring från 2000. ¤ Vindrutespolningen verkar inte fungera, varken fram eller bak. Tycker mig själv inte heller höra att någon "motor" går igång när jag testar. Bilen står i varmgarage så kan ju knappast ha frusit. ¤ Oljelampan har lyst till en gång vid körning. Model gul. Inte från början av körningen utan en bit in. Stängde sedan av bilen vid ankomst och vred på täningen men då utan gul oljelampa. Kan ju vara låg nivå i oljan, har inte hunnit kolla då jag var stressad och försökte få upp oljestickan men gick inte.. (låsning på den?!) Service är gjord september 2009, och det var 900mil sedan. Den indikerar att service skall göras vid 1600 mil eller liknande om jag minns rätt. bilen har ju gått rätt lite sedans service, ska man göra en "extra" på den av någon anledning? Vad tycks? ¤ Har även frågor angående ljud i bilen, kanske är fel forum att ta det i, men skriver med det och sparar på inlägg.. ;) Har kassett spelare i bilen, enbart. Ingen CD-växlare alltså. Vill ha CD självklart, funderar på begagnad orginal cd, men har hört att ljudet blir lika tunt med en sådan. Skulle det duga med en sådan och sen komplettera med enbart liten sub, eller krävs det andra högtalare med? Av trådläsning här förstår jag att BMWs egna CD är effektklen. Så är det DÄR man ska ändra till kraftigare? Sista angående detta är kan jag köpa CD från USA och den passar i bilen? ¤ Växellådsolja, när byts den på bilen? gör man det enligtservice bok eller får man "be" om det själv? Tack på förhand. | |
|
Ang växellådan, så är det longlife och ska inte bytas enligt Bmw. Men anser själv att det ska göras. I vissa trådar skrivs det om var 10000 mil. Ang stereon kan du ju köpa ett slutsteg och någon sub. Koppla in den med en låg/hög nivå omvandlare. Finns att köpa på Biltema för 129:-. Har själv en sådan och fungerar perfekt. Valde det pga jag ville behålla orginal stereo och knapp funktionen i ratten. Ang gul olje lampa bör du ju kolla oljan först och främst, men kan vara kontakten som sitter på sumpen som är dålig. Har en tendens att kvadda ihop. Gör så fall det bytet i samband med vanligt oljebyte eftersom du får tappa ur oljan endå. Ang vindrutan vet jag inte. KAn det vara någon säkring? Kan det hjälpa att ta av kontakten till spolar motorn och sätta på den igen. Tänker på om det blivit dålig kontakt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ok, jag får se om man byter växellådsoljan vid nästa service då. Kan ju vara vettigt. Vad har du för slutsteg samt sub? Jag har ingen knappfunktion i ratten, men gillar inte utseendet om man sätter in en "vanlig" bilstereo.. Säkring kan det vara, frågan är om jag ens orkar ta tag i det själv eller om man ska lämna in.. Är då BMW lämpligast eller annat tips på bra verkstad i norra sthlm mottages gärna. Hur mycket olja anser en 330 dra? Vet att min Audi förut var Ok från deras egna mått mätt med en hel del åtgång av olja.. |
|
|
Jag själv har saker från MDS, men nu är jag ingen ljud bög. Var mest ute efter lite mer än orginal, så det är en relativt liten enkel bas på 10" som jag har och ett steg som de rekomenderade till detta. Nu har mina saker en del år på nacken, så du kan säkert finna något som både är bättre och tar mindre plats idag. Idag finns det saker som mer eller mindre fått plats under sätet. Olje åtgången varierar nog en del, men för att nämna så tar min c:a 0,5 liter på 1250 mil. Jag gör mina oljebyten med den intervallen, för jag tycker 2500 mil är för långt mellan. Har hört och läst en del olika här på forumet. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Clintan66: Nej jag har inte heller någon ambition att slå värdsrekord i ljud, enbart snäppet bättre än orginal, är ute efter att dölja det så mycet som möjligt, så ska titta upp vad som finns att tillgå som man kan gömma undan. Kanske jagska lämna in min för en oljeservice ändå, med tanke på att det var ett tag sedan den servades i tid iaf. Milen har ju inte gått speciellt långt ännu. Får titta upp säkringarna under dagen. Annars får mekaniker ta sig en titt på det vid ev oljebyte.. Men dom tar ju såklart betalt.. :) |
|
|
Säkert...... Lycka till alla fall Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Så ingen som har någon kommentar om ett oljebyte är att rekommendera då det var i sept 2009 det gjordes sist, och har gått 900mil sedan dess.. |
|
|
2009 ??? Då ska du defenitivt göra oljebyte. Gör ett varje år oavsett om bilen bara gått 400 mil / säsong. På din är det ju 2 år sedan nu Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
1340mil kvar till oljebyte var det. Eftersom jag ej har möjlighet att byta olja själv så undrar jag om någon kan tipsa om vettigt ställe att göra detta på? Förutom BMw, det kan jag räkna ut själv. :) Bor i sthlm, norra delen passar sig bäst. |
|
|
Om den bara gått 900mil sen 2009 och du rullar på i den takten kommer service om 1300mil bli lite väl lång intervall. Så är klokt att göra ett byte i mellan. Finns ju annars OKQ8 mackar som de finns möjlighet till att byta olja på. Tjänar du en bra slant på också. Bara hallhyra på 100-150:- utöver matriallet. |
|
|
Haas: Jag kommer troligen rulla på mer än så. nyss köpt bilen och förra ägaren använde den inte speciellt mycket. Antar att jag under sommaren kommer att köra upp resterande mil till service enligt datorn. |
|
|
Jag hade bytt iaf, men de är ju jag.. BMW Rekommender att minst byta vartannat år om man kör mindre än intervallen under den perioden. Personligen tycker jag man ska byta oljan 1ggr/år. |
|
| Ja nu blir det oljebyte iaf. Kändes bäst. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.