AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.253

750ial EMl problem

Hej hopp,
råkade snubbla över en 750ial -88 som var för billig att tacka nej till. Förra ägaren hade haft ett Eml-problem tidigare men enligt han vart löst med en laddning av batteriet. Han hade bara kört bilen ett par gånger kortare sträckor. Kom ca 7mil utan bekymmer på hemresan innan Eml lampan tändes och bilen gick in i nödprogram. Då jag i vanliga fall håller mig till amerikanska järn från 50 och 60talet vänder jag mig nu till er, som alla gånger kan det här med el bättre än mig. Har sökt trådar men inte hittat någon med samma syntom. Började att lyfta batteri polen och "nollställa", då gick den bra i någon minut innan lampan tändes. Väl hemkommen testade jag att dra ur sladdarna till luftmassemätarna med resultatet: drar man ur den vänstra blir det ingen skillnad. Drar man ur den högra startar bilen och dör direkt. Ska det vara såhär? Fortsatte sedan att forska med strömtillförseln, mätte upp och bilen laddar runt 13-14volt, (mätt på batteriet) men! Här kommer det spännande, sätter man på en snabbladdare (startbooster) medans bilen går tänds aldrig någon Eml-lampa och bilen går bra. Med boosten på är det cirkus 15v i systemet. Tar man av laddarn går den någon minut innan den går in i felsäkert läge igen. Någon som känner igen detta eller har några tips? Bilen har stått i X antal år och tidigare ägare har "mekat" lite här och var...
TW
121
TWX
750 il -96
jag skulle testa med en annan EML box.
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kolla om spjällmotorerna (gasspjällen) kärvar, gör dom det kan jag tänka mig att EML boxen känner av att spjällen kommer i otakt och systemet får spader.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.