AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.300

Erfarenheter rörande motoralternativen på e38

B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Har funderinger på att införskaffa en e38, blir ev en 730 -96 den närmsta veckan. Har tidigare kört en e34 540 i några år och gillar verkligen motorkaraktären på den modellen. Vad är era erfarenheter av 7-serien med 3l vs 4l åttorna? Skiljer det nämnvärt i karaktär vid vardagskörning? Jag antar att bensinförbrukningen är ungefär samma eller drar den mindre motorn mindre soppa? Om så inte är fallet vad är poängen med 3 liters åttan?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De flesta har väl upplevt att lilla 8:an är rätt effektsvag jämfört med 4,4-liters V8. Nypriset skilde sig väl rätt ordentligt och då ska väl den lilla vara rätt billig nu för att vara intressant...

Soppaförbrukningen är väl inte så avgörande om du tittar på 8:or? ;)

Men den kanske är riktigt fin? Har du nån länk till annons?

Mvh
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Soppaförbrukningen är av mindre vikt, oljan ska ju ändå ta slut någon gång. Finns ingen annons på objektet. Frågan är om 3 liters åttan byggdes för att erbjuda ett billigare alternativ men med samma förbrukning eller om det finns några fördelar med den mindre motorn. Man kanske kör lite lugnare till jobbet?
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
730 är billigare i förbrukning än 740. 1,1 för 730 och ca 1,3 för 740. Blandad körning.
Är min erfarenhet efter haft båda modellerna.
Karaktären känns ungefär den samma. Men 740 kanns tydligt att den har mer krut.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Det blev ingen affär på den 730 jag kollade på, men motorn var ju en trevlig bekantskap dock utan det sköna klipp som jag hade på min 540. Visst, 7 serien är större och tyngre men den kändes ändå rätt så pigg. Och lite mindre stötig än min e30 325ix var den allt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.