|
|
|
|---|---|
|
Då jag går i säljtankar, går man ju automatiskt i köptankar. Vill byta och göra det till en helt ny upplevelse - så jag satsar på diesel denna gång, och stort och flådigt. Kikar på import av en 7-serie med rejäl diesel. Mjukvaran kommer nog att masseras. Vad har ni för erfarenheter och tankar om att köpa en 7-serie av tidigast 2005 års modell (partikelfilter för lägre skatt). Jag vill helst ha "sportpaket" och skidsäck, av praktiska skäl kanske också dragkrok. Men vad ska man mera ha, eller akta sig för? Hur är de att köra och äga? mbh CF | |
|
Skulle skippa rent sportpaket på en E65. Bilen blir grymt mycket stötigare. Men vissa bilar har EDC så man kan ställa den i sport eller komfort och då är det en helt annan sak. 745d rekommenderar jag -06 då den har 330hk/750nm istället för 300hk/700nm som -05 har. |
|
|
Håller helt med Hamilton, satsa på 745:an, men håll dig borta från sportpaket, däremot skaffa gärna adaptive-drive funktionen (aktiva krängningshämmare, gör stor skillnad i körstabilitet). checka dock så att den har gjort bytet av "bromsvakumledningen" som BMW återkallade alla E65 V8:or och några till för. annars kan det bli dyrt om delar behöver bytas. lycka till och förbered dig på att åka kungligt! Mvh //Ulf |
|
| groggyfroggy: du skriver i din annons att du har sportstolar. Stämmer det verkligen? Tycker det ser ut som standardstolarna? Petitess kanske. Jäkligt fin bil annars! | |
|
Lus, så verkar vara fallet - jag tyckte mig se i utrustningslistan att stolarna var "sport" som standard - men det är inkorrekt. Fast mera sport som standard än i någon annan serie ;) Åtgärdar detta i kväll (alla köp- & säljsajter är spärrade på Lastbilstillverkaren på Hisingen). Tack för era synpunkter om utrustning! Sportpaketet har jag ju inte provkört, men anser mig som "sportig" och den ratten är snyggare... Men adaptive drive, EDC och service av bromsvacuumledningen att sikta på. Interiört skall det helst vara ljust läder. Exteriört helst minst 19" och färg spelar faktiskt inte stor roll (OK, mörkblå lack kombo med ljus inredning vore trevligt, men hamnar knappast på hårda kravlistan). Så ingen som förespråkar 730d? Utbudet större, och man kan få Premium Selection för bra peng. Då vågar man kanske nästan köpa osett? (jo, jag gillar gambling...). /groggufroggy (Carl Fredrik om jag inte gömmer mig bakom signaturen) |
|
|
håller med med om ratten, fast du behöver ej sportpaket för att få den. sportratten är tillbehör och det hittar du lätt på en begagnad bil. Mvh //Ulf |
|
|
d97ulm, om jag säger m94carl, vad tänker du på då? 750i är också ett bra alternativ? Vilken spec - vad är bäst och vad är sämst? /CF |
|
|
Jag provkörde både 730d och 740d när jag letade bil i somras. Motorn i 730d orkade helt klart med bilen men det verkade som om den fick jobba hårdare än åttan och drog då mer soppa under de lite längre provkörningar jag gjorde. Provkörde även en 740d med rent sportpaket och sportstolar och det är inget jag rekommenderar. Alldeles för stötig gång och inte alls samma komfort som komfortsätena (heter nog så av en anledning... ;) |
|
|
Hamilton, vi är av samma årgång, misstänker jag. Skattemässiga skillnader mellan 730, 740 och 745d, är det stort? Draget i 730d är enligt dig lite för litet, mao? Hur ser du på skillnaderna mellan 740 och 745:orna? I drag och bränsleekonomi? Någon som har VTECH-masserat sin 7-serie? Prestandamässigt låter det ju fantastiskt bra, men hur blir körupplevelsen? mbh Carl Fredrik |
|
|
Skatten på 730, 740 och 745d verkar ligga ganska lika mellan 8000-9000kr/år. Min ligger på 8470kr/år. Men min bil vägdes aldrig på regbesiktningen i höstas utan han bara skrev in den vikt som stod i papprena. Bilar som är importerade tidigare verkar ha fått en skatt efter vad de vägde vid besiktningen. Draget i 730d var inte för lite men man fick jobba mer med gasen och då drog den mer soppa än motsvarande körning med en 740d. Därför tråkigt att se att F01 740d är en sexa... :( Kan inte säga hur draget är i 745d då jag inte provkört nån sån. Enligt specen så ska den ha lite bättre bränsleekonomi än 740d. En fin 745d -06 med bra utrustning låg ca 100.000kr över min budget när jag letade bil i somras därav att det blev en 740d -04. Sen kan jag alltid köra en steg 2 från Vtech och få samma 330hk/750nm som 745d! ;) Automatlådan är exakt samma som i 745d så den är specad till 750nm! |
|
|
Bra inlägg och svar. Men varför finns inte "535d" till 7-serien? 272 hk (eller 285 hk i 635d)? Jag hade nog tagit den då... Eller har jag bara inte hittat en sådan? 745d -06 startpris på €23' vilket känns riktigt lågt och attraktivt (100+ objekt ute). Länk Länk Länk 730d, från €23' (800+ objekt ute): Länk /CF |
|
|
groggyfroggy, m94carl säger mig ingenting. vi verkar ligga i ungefär samma årgångar, jag är 77a själv, misstänker att du+hamilton är 74or då. årsskatten på 750i är 2990. lysande bra bil. spec (dvs utrustning) är väl lite upp till vad du vill ha för någonting. |
|
|
d97ulm, från min chalmerstid skulle jag gissat på att du är dataingenjör, årskull 97, och heter något i stil med Ulm i efternamn eller ULrik Mattsson. Nåja, värt ett försök. 750i '06 max 20' km, från €20k: Denna för 24k€: Länk Inte illa. Angående årsskatten, blir det ca 5000 kr i skillnad, vilket betyder att man kan "spara" pengar på dieselmotorn (3000 årsskatt, 12L/100 km, 13 kr/L mot 730d 8000 årsskatt, 8L/100 km, 13 kr/L), om man kör normalmycket, säg 1500 mil per år. Priser bensin och diesel (98:13,53kr/L mot D:13,08kr/L enligt Länk skiljer alltså bara 3% i dagsläget) Matematiskt: skatt + kr/L * förbr * sträcka = årskostnad Lika årskostnad för "98 oktan" och Diesel: 3000 kr + 13,53 kr/L * 12/100 L/km * sträcka = 8000 kr + 13,08 kr/L * 8/100 L/km * sträcka ==> sträcka för vilken årskostnaden är lika för de två alternativen sträcka = 8663 km, avrundat till 900 mil (lite oväntat). Totalkostnad blir då 17500 kr per år. 7-serien är ingen "spargris" hur man än räknar, eller? ;o) /CF |
|
|
Och jämförelsen med 745d, blandad körning 9 L / 100 km med 750i: 1200 mil. Känns inte det lite "mysko", att dieseln, trots 5000 kr mer i årsskatt, har en såpass låg mil-break-even? OK, ytterligare ett argument för mitt ha-begär. /CF |
|
| Datorvetenskap Uppsala -97, och efternamn är Magnusson, så du är ganska nära i alla fall :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.