AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.769

Problem med bakljus på e46

Jag har en 320i -02 som jag har något knepigt elfel på.
I instrumenteringen så indikerar den trasig lampa vänster bak. Alla lampor är hela. Men dimbakljuset funkar inte som det ska. Högra dimljuset (det röda som sitter i luckan) lyser hela tiden med ca 5 W styrka oavsett om jag slår av eller på dimljuset bak.

Jag vet inte vad vänstra dimljuset har för funktion (är det ett dimljus?) men jag får ingen spänning dit oavsett om jag slår av eller på dimljuset.

Är det så att bilen använder högra dimljuset som backup eftersom den känner att något är trasigt? Borde den inte tända en lampa på vänster sida isåfall eftersom det är där den indikerar att en lampa är trasig?

Vad kan vara fel och hur ska jag felsöka?
Hej,

Ett vanligt fel är att kontakten till bakljuset blir bränd. Se ex. denna tråd Länk för mer info.

mvh/ Anders
Jag ska prova koppla in en extra jordkabel för att se om det botar problemet.
Har kontrollerat jorden nu till bakljusen och det är inget fel på dom. Så nu misstänker jag kabelbrott till vänstra dimsljuset (för allt annat lyser) eller fel på ljusmodulen. Vad tror ni?

Vilken lampa på vänster sida ska vara trasig för att ljusmodulen automatiskt ska tända högra dimljuset? Finns det någon sådan backup funktion?
Har hittat felet och fixat det nu. Det var kabelbrott inuti gummistrumpan där kablarna går in i bakluckan. En hade gått av och på flera andra kablar så hade isolering skavts bort.
Aha, där ser man.
Alltid trevligt när felen hittas (och åtgärdas).

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.