AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.907

Hjälp, ojämn tomgång, misständningar och så denna gula lampa...suck

sf
2
sfpebon
325i e90 -06
Hej,

Ny på forumet och behöver lite hjälp från er kunniga medlemmar. Äger en 325i e90 -06 sedan den var ny, fungerat bra och trevlig att köra dock har den nu helt spårat ur. Har läst många trådar ang. detta problem med "gul lampa" men inte något som jag direkt tycker stämmer in på mitt problem.
Problemet yttrar sig i att bilen sporadiskt ganska snart efter start börjar misstända och gå ordentligt orent med kraftiga vibrationer som följd. Då detta händer tänds ganska snart den gula motorlampan, bilen går att köra vidare men är naturligtvis ordentligt klen och lägger gärna av så snart man kopplar ur. Har den lagt av så är det bara att starta igen och efter några varv med startmotorn hostar den igång igen dock oftast med samma problem igen. Lite senare kan man starta och bilen går helt felfritt och så kan det vara en längre tid...tills det händer igen. Detta har uppstått några gånger under det senaste året och min minnesbild/uppfattning är att problemet är mer påtagligt nu när det är kallt ute eller fuktigt i luften, körde hela sommaren utan problem (kanske bara tur?).
Har kollat felkoder efter "anfallet" och fått följande: Insugnings-VANOS, förbränningsmissar-flera cylindrar, insugningskamaxel-synkronisering, batteri-djupurladdat, kommunikation med stegmotorcontroller höger/vänster störd, motorstyrning- gränssnitt, försörjning kopplingscentrum mittkonsol 12V.
Jag tror att "batteri djupurladdat" har genererat felkoderna därefter i samband med att batteriet laddat ur med parkeringsljus på?, har alltså riktat in mig på att nått på insugssidan alltså Vanos/kamaxel skulle vara problemet men har inte kompetensen utan gissar.
Har någon annan upplevt problemet eller har någon bra idé? Vore trevligt med en teori innan bmw-meken börjar byta del för del med ev. onödiga kostnader som följd, en del andra användare på forumet har ju tyvärr drabbats av det.

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Det låter som lite e46 sjuka har smittat över på din e90.

En kompis 320 e46 03 gjorde likande som din. Det var en tändspole . Detta hände 3 gånger. Du kan ju starta bilen o sedan dra loss en kontakt på tändspolarna. Gör detta på en åt gången. Bilen kommer antagligendö, eller gå mkt sämre, ända tills du hittar den som felar. Drar du loss kabeln till den som ev är dålig så kommer du intemärka nån skillnad på gången :)
sf
2
sfpebon
325i e90 -06
Tack för svaret. Talar det inte emot att tändspolarna skulle vara problemet då det i princip är misständning på alla cylindrar enl. felkoderna?, alla kan väl inte ge upp samtidigt? Kan inte misständningen ske för att nått galet sker tidigare som gör att det inte kommer soppa till cylindrarna? Kan tillägga att jag i morse startar upp och kör som vanligt utan problem, dock med lysande motorlampa (den kommer nog att slockna efter några "felfria" körningar). Det här är ett riktigt gissel =(...får kolla felkoder igen...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.