AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.158

Startproblem 523 -97 trots byte av startmotor, batteri, kontaktplatta tändningslås mm

Sida 4 av 4
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Skönt att höra att bilen går att köra med igen. Men spontant känns det som att en synkning av nycklarna borde ha varit en första åtgärd, även med de gamla boxarna monterade. För du gjorde väl aldrig någon sådan? Men samtidigt hade man ju då inte vetat vad felets ursprung var. Fast det vet man väl knappt nu heller? Kan de verkligen ha varit fel på enheterna ock reläet du bytte?

Min bil med liknande problem som din, även om det är en faceliftat version, startade igen efter att jag hade tvättat den. Jo det var faktiskt den enda fysiska åtgärden jag gjorde. Skönt att det fungerar, men det känns som om att bilen kan strula snart igen. Även jag ska skaffa ett inpa interface.

Jo föresten, jag testade en sak till som jag hittade på denna sida: Länk

"NOTES from another web post...
once you have a fully charged battery follow these steps...

1.Reconnect the battery by connecting the + positive terminal first and then the - negative afterwards.

2.Go inside the car and make sure everything is off,radio,interior lights,headlights etc

3.Step outside the car and close the doors and make sure all the other doors,hood and trunk are fully closed.

4.Take your key and lock the door from the driver's side lock,turning the key further than you normally would turn the key (double-lock mode) hold it in that position for 20 seconds and then open the car using the 'unlock' button on the remote,if there is no 'unlock' button then just unlock the door as normal.

5.Open and close the driver's door twice.

6.Put the key into the ignition and turn on the car without starting it yet,wait 10 seconds and then turn it off.

7.Open and close driver's door once more and then start the car.

if the car starts then everything is good,if the alarm is still sounding then repeat these steps again.

Note : The key code or key ID doesn't use battery,it's RF transponder,therefore it always works.

if the key code or ID is not transmitted properly then the engine will not crank (starter motor will not be engaged)

if the car still doesn't want to start after all this then there might be damage to the ECU (engine control unit) or EWS (Anti-theft System) due to incorrect jumpstarting.

these cars should only be jumpstarted if the voltage is above 9v "

Det verkar ju vara ett riktigt häx trick, och det funkade inte direkt heller. Efter att ha följt proceduren men upptäckt att fläkten var på stände jag av den, slog på tändningen och lät bensinpumpen jobba klart (ca 7 sek), därefter startade bilen.

Ett tag senare startade inte bilen igen. Då körde jag igenom proceduren igen (utan att ladda eller plocka av polen på batteriet), det funkade inte. Jag slog därför på tändningen igen, slog på fläkten, av med tändningen, på med tändningen, lät pumparna jobba upp tryck (7-10 sek) därefter startade bilen.

Vad tror ni? Komemr dett fungera nästa gång bilen strular igen, eller bör även jag byta ur diverse moduler?
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Hej Iloper,

Kul att du engagerar dig, men det var inte en nyckelsynk jag gjorde utan en synkronisering av hela EWS boxen mot DME. Problemet från början var att EWS:en inte svarade på diagnosverktygets anrop, när jag bytt box svarade den, så en nyckelsynk hade inte hjälpt någonting. När boxen väl svarade, meddelade den att alla nycklar jag provade i tändningslåset var aktiva och godkända, men att data lagrad mellan EWS och DME inte stämde (vilket var naturligt eftersom jag bytt box).

Enl. BMW hade jag (i a f vad det gällde EWS systemet) bytt rätt komponenter i rätt ordning och kommit till dem med en korrekt analys av vad som kvarstod att göra för att bilen skulle starta. De höll t o m sitt pris, en halvtimmes debitering, 800 kr.

Allt gott!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Måste säga att jag vart med om oerhört många e39or senaste 1 och ett halvt åren som gått nu, minst 5st med exakt samma problem, att startmotorn inte går när man vrider på, alla har haft sin "Plastnyckel" så problemet var lättlöst genom att använda den nyckeln för att starta bilen, alla "riktiga" nycklarna hade tappat kodningen dock av någon skum anledning.

Och när jag först läste tråden så var det första jag tänkte att det är EWS problem, startmotorn lät väldigt drastiskt att börja byta i felsökningen utan att ens prova förbi/direktkoppla den först..
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Skillz: Som du ser om du läser tråden noggrant, så direktkopplade jag ström på startmotorn och den klickade bara, varför det såg ut som ett uppenbart problem, sen visade det sig dock vara EWS i slutändan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.