AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.159

Startproblem 523 -97 trots byte av startmotor, batteri, kontaktplatta tändningslås mm

Sida 3 av 4
Bilden på modulen ser väl OK ut. Man täcker med den röda lacken för att skydda mot fukt. Tyvärr inget man kan serva, dels påga skyddslacken men även pga att kretsarna, speciellt den från Elmos är kunddesignade. Man får inte ut några data eller specar från tillverkaren..
Mätningen på ringspolen visar på c:a 2 Ohm om det är ett 4-siffrigt instrument med 3 decimaler och mätområde 2 kOhm. Det kan vara så lågt men jag hade räknat med kanske runt 100 Ohm eller mera, fast det är ju iofs ett antal varv med koppartråd, kanske den är så lågohmig. Det är ju inte avbrott kretsen iaf, så lite kan ju uteslutas i felsökningen osv.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns ingen synkningsmeny för EWS -DME i programmet du använder??
det brukar finnas i de flesta diagnosprogram.
Det händer ju att kodningen tappas i nån av enheterna, varje gång du stänger av bilen så byts koden i enheterna och dessa måste var lika nästa gång bilen ska starta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Folke: Man bara sig hela tiden när man håller på, fick just en skiss över hela EWS systemet och det är inte control modulen för EWS jag har fått bort, utan det är en s k transmitter / sändare som tar emot signaler från ringspolen vid tändningslåset och på något sätt kommunicerar med centrallåset har jag fått för mig... Detta betyder att jag fortfarande kan ha fel med oxid eller kontaktdon på centralenheten, som enligt samma skiss ska ligga över handskfacket (trodde inte det fanns några fler ställen att demontera bilen på, hela bilen är i atomer känns det som =)

Hasso: Jodå, systemet hade en sådan meny, när jag kopplade upp mig mot min z3 bara för att kolla hur EWS 2 som den har reagerade, så fick jag just en sådan meny, där jag kunde välja att aktivera nycklar, kolla status, starta synkning m.m. Problemet är bara att på 523:an svarar inte EWS modulen...

Någon som vill köpa en bättre begagnad 523, endast mindre startproblem, mycket bytt? =))))))))
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Jag var inne på BMW idag, skulle kolla nycklarna och beställa reservdelar till EWS systemet. Nycklarna kunde de inte kolla för de var för gamla menade de. Däremot hade jag tur och fick prata med en mekaniker från "den gamla skolan" och han kände igen mitt problem när jag beskrev det. Han hade bytt många EWS moduler på min modell och det var faktiskt rätt modul jag tog bort, min version av EWS har huvudmodul, sändare och mottagare i ett, jag har alltså ingen enhet över handskfacket. Kostade 1000 kr och ta 5 dagar till två veckor att få den. Sen får vi se om bilen startar efter en synkning mellan EWS och DME.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Vilken gastkramning.
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Idag kom paketet från BMW;

1 st relä (sitter efter EWS modulen)
1 st ringmodul (runt tändningslåset)
1 st EWS 4.2 databox (kodad efter bilen)

I princip ett helt nytt imobiliser system. Det ska ju vara själva f-n om det inte fungerar nu.

Det enda problemet jag har är att när jag monterat detta imorgon, så behöver jag starta en synkronisering mellan EWS och DME. Jag har dessvärre inte tillgång till diagnosverktyget längre. Är det någon som vet om Carsoft klarar den här uppgiften och var jag kan få tag i en, läs, fungerande version av carsoft och dess interface (köpte en uppsättning från ebay tidigare, men den klarar bara av att nollställa serviceintervall, på precis allt annat blir det "module does not respond"... och ja, jag har följt instruktionerna på nätet om exakt hur man måste installera för att få det att fungera =) Misstänker att det är china interfacet som det är fel på...

Tacksam för alla tips!
Samma fråga har ställts ett antal gånger: Carsoft är i första hand ett diagnosverktyg, för felkodsavläsning osv.
Kodning, adaptering (och felkodsavläsning) kan göras med t.ex DIS eller EDIABAS/INPA.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Carsoft har en meny för synkning av EWS och DME , men jag vet ingen som testat vad jag kommer ihåg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Folke: Jag har fått uppfattningen att INPA mer är för expertisen som vet exakt vad de letar efter och att Carsoft är mer för den glada amatören, dvs lättare att använda, dock har jag sett att möjligheten att ändra inställningar i bilen m.m. finns i Carsoft, det stora problemet är att det cirkulerar många icke fungerande versioner på nätet. Om du söker lite på carsoft problem, så är det rätt rejäla trådar med folk som aldrig får det att fungera, finns t o m en tråd som heter "the ultimate carsoft solution" som till slut säger att detta är det ENDA sättet att få carsoft att fungera =)

Hasso: Jag delar din uppfattning, handlar bara om att hitta en pålitlig säljare som bevisat har fungerande prylar.

Mvh
andreas
Stämmer att Carsoft kan ge installationsproblem ibland. Man får försöka komma ihåg att det rör sig om crackade program och förenklade interface osv, som i original kostar 20-40kkr och uppåt.
Spelar egentligen inte så stor roll var man handlar det så länge man inte köper originalet hos Carsoft international, då kan man även "köpa" god support osv. Om jag är rätt informerad så har de har även en "konsumentversion" till lite lägre pris numera.
För Ediabas/Inpa gäller samma sak, detta är ett system för internt bruk hos BMW från början, inte speciellt användarvänligt för oss hobbymekare. Varken DIS eller Ediabas/Inpa går att köpa för konsumentbruk eller ens av icke auktoriserade BMW-verkstäder. Med detta i ryggsäcken är det lättare att förstå att man får räkna med vissa problem ibland vad gäller funktioner, support osv.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Bitterljuv framgång: Efter att ha bytt det vita reläet efter EWS enhet, Ringmodulen samt EWS centralenhet så drar startmotorn igång. Dock kommer fortfarande ingen soppa och ingen gnista. Jag kopplade upp bilen med Autodiagnos multitester pro (fysisk dosa) och den ger beskedet att nyckeln är godkänd men att EWS och DME's data inte överenstämmer. Det var inte en överraskning, dock saknar denna enhet möjligheten att manipulera det, den kan helt enkelt bara visa att det är problemet.

Man är så jäkla nära att lösa problemet, men ändå inte...

I Carsoft 6.5.6 finns en meny som innehåller just möjligheten att starta synkronisering mellan EWS och DME. Jag fick tips av Hasso för att försöka få igång programmet och har spenderat ett par timmar på det, men samma resultat som tidigare: Jag kan nollställa serviceintervallet, men samtliga övriga moduler blir "not responding" oavsett singeltest eller multitest.

Tålamod är en dygd =)

Om inte jag lyckas i Rond två med Carsoft så får jag bogsera ner bilen till BMW och pröjsa 1500 för 5 mins jobb... Kan man bogsera en automatväxlad bil med en annan bil förresten? Har hört att det kan skada automatlådan?
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Ingen norra stockholm som har Carsoft som kan hjälpa till med 5 mins jobb för en 500 hundring el dyl? =)
to
268
tooon
325ix -07
Du har inte provat att sätta på kaffebryggaren (6 koppar) och klappa katten mothårs samtidigt som du installerar? ;)

Skämt åsido, verkar vara horribelt att få igång carsoft om man köper något annat än direkt från tillverkaren.
Har du testat att byta ut seriekabeln mellan interfacet och datorn (kolla även dina inställningar för COM-porten)?
Har läst om folk som haft liknande strul där felet i själva verket varit en dålig seriekabel.

Jag bor norr om stan, men har tyvärr bara VAGCOM. Vilket verkar fungera som en dröm i jämförelse...
På nordic**** finns en lista över folk som står till förfogande att låna/komma över (i mån av tid) med sina VAGCOM. Kanske borde vi göra liknande här?
Hade jag haft Carsoft hade jag glädligen kommit över och hjälpt dig, men vi får hoppas att någon annan BMW-broder ställer upp.

Lycka till!

Mvh
/ Peter
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Tiden tickar och jag har lessnat på piratversioner av Carsoft utan support, vill bara få det att fungera nu, kosta vad det kosta vill. Att bogsera ner bilen till BMW har jag förstått kräver bärgare eftersom att automatlådan saknar smörjning vid bärgning bakom bil. Jag vill inte byta ett svårt problem mot ett jättesvårt problem med lådras.

Därför står jag nu i begrepp att beställa hem Carsoft Ultimate Home 9.0, har våra förståsigpåare Hasso och Folke någon tanke om detta saknar något som finns i 6.5? Blir lite orolig när de kallar det home, saknas någon viktig funktion?

Länk

Länk

Mvh
andreas
Detta är äkta produkter från Carsoft, konsumentversion osv som jag nämnde om tidigare. Det bör inte saknas nåt här jämfört med de crackade programvarorna osv som circulerar på nätet. Home indikerar just att det är konsumentversion, det som verkstäder osv köper inkluderar även uppgraderingar mm.
Jag har inte testat detta, men verkar ju OK. Om det är värt pengarna kan jag inte avgöra.
Bogsering har varit uppe tidigare, det står även i bilens manual om detta. Det är inga problem att bogsera om man följer instruktionerna, max hastighet, max tid osv.

FP
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Har du kommit fram till en lösning på detta problem än? Jag följer tråden med stort intresse!

Jag har liknande problem på min bil, det verkar som att nyckeln inte accepteras av bilen. Allt lyser som det ska, ström finns, tändningslåset verkar fungera. Men det händer ingenting när nyckeln vrids till startläget. Jag har tyvärr bara en nyckel att prova med. Det går inte att bogsera igång bilen heller.

Jag hade gärna sluppit betala BMW verkstaden 1500kr för 5 min jobb, speciellt när jag ännu inte vet om det vara är nyckeln som behöver initieras igen. Dessutom är verkstaden 3,5 mil från bilen... Hade ju varit toppen om man hade kunnat lösa detta med enbart Carsoft eller dylikt. Även om jag inte har tillgång till Carsoft just nu.
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Jag har beställt orginalcarsoft, men hinner inte få hem det i vettig tid, bilen har blivit stående i tre veckor nu, varför jag bokat in en tid på BMW Danderyd som jag dealade till mig 30 mins debitering, dvs ca 780 kr för att synka EWS och DME, plus bogsering utan kvitto 500 kr, så mån em får ni update på om problemet är löst. Skulle det mot förmodan inte vara det så vet jag inte vad jag gör.. =)
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Farsan och jag delade på ett Carsoft som han köpte från Kina för 5-6 år sen och det har funkat helt kanon, och funkar bra fortfarande.
Vi har kickat igång många bilar med det, bl.a 750 E32, 850 E31, 540 E34, 525 E34, M5 E39 och nu har jag det till min 540 E39 där den funkar kalas!
Den får visserligen fram en del skumma felkoder med som att ratten till höger AC inte fungerar....när E39 har knappar och de funkar utmärkt...men ignorerar man det så har det varit till stor hjälp med att läsa felkoder och avhjälpa fel.

Tyvärr bor jag på Österlen i Skåne....lite väl långt ifrån norra Stockholm
Felmeddelandet med höger AC-ratt osv är en "känd" bugg i Carsoft, och ev. i andra diagnosprogram också om jag inte missminner mig. Det finns en manuell klima med temperaturrattar höger/vänster, dock inte nån vanlig utrustning i E39, och mig veterligt aldrig på modeller som är svensksålda. Nånting har blivit fel som gör att detta indikeras galet i vissa diagnosprogram.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Problemet löst! Efter synkning av den nymonterade EWS enheten och DME enheten hos BMW idag startade bilen utan problem!

Jag har även lagt beställning på nytt carsoft interface så man inte är beroende av BMW framgent.

Stort tack till alla som hjälpt till, ett speciellt tack till Hasso och Folke!!

Mvh
Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.