AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.157

Startproblem 523 -97 trots byte av startmotor, batteri, kontaktplatta tändningslås mm

Sida 2 av 4
Kamaxelgivare är en givare på kamaxeln, vevaxelgivaren sitter på vevaxeln. Den senare ger även referensläget för tändningen. Ingen av dessa har direkt samband med EWS-systemet, (startspärr), däremot är det frågan om du har fel i EWS eller det bara beror på att det gör sitt jobb pga att dina nycklar inte längre accepteras i systemet.
Troligen gäller det sistnämnda och har du ingen servicenyckel så bör du kanske kontakta en BMW-verkstad för att komma vidare. Du kan givetvis även testa att initiera om nycklarna till bilen, dvs para ihop transpondern i varje nyckel med bilens system.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Så om jag förstår saken rätt så kan EWS signal defekt mycket väl vara = kod ej matchad mellan nyckel och komponenter? Defekt låter ju som trasig givare el dyl. Kunde de inte ha skrivit något mer vägledande typ Key match error eller så? =)

M a o tror du inte att kamaxelgivaren ens kanske har något problem? Det har ju bilen i o f s inte sagt något om, det var bara en träff jag fick när jag sökt på just felkod 18 EWS signal i div. forum.

Finns det någon komponent i EWS systemet som är lättare att testa än någon annan? Var ska jag börja? Ta kontakt med BMW brukar ju betyda ge upp och lämna in =)
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Glömde... Och hur initerar jag om nycklarna med bilens system? Är det något jag kan testa själv eller behöver jag ha BMW's hjälp för att göra detta?
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Uppföljning efter besök på BMW: De tror inte att det är kamaxelgivare eftersom att bilen enligt dem då borde ha tjuvstannat och gått dåligt på tomgång, utan de satte en slant på startspärrsproblem. Jag kunde inte få hjälp att testa mina två nycklar (att chippen fungerar korrekt) förräns det blev vardag, men vi trodde båda att det var osannolikt att båda nycklarna packat ihop samma dag, därav fick jag tipset att testa att byta mottagaren (ringen som sitter runt tändningslåset med en antenn i och läser koden ur nyckeln). Kostade 63 kr, så det kändes som en självklar grej att byta bara för att. Dock får jag den inte förrän på tisdag =(

Ett annat förslag jag fått från mina egna eftersforskningar är att det kan vara relät till startmotorn. Detta eftersom bensinpumpen bygger upp tryck i första tändningsläget. I detta skede ska ju startspärren redan vara aktiv´och i och med att den i a f i EWS2 och EWS3 även bryter bränsletillförseln är det väl rimligt att anta att den borde stängt av pumpen redan i detta läge eller? Om ni håller med om det, är det ju helt klart värt att testa. Är det någon som vet var denna sitter i så fall?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bränslepumpsreläets spole 86 matas från säkring 31 jordas 85 i Motorstyrningen , när startspärren och motorstyrningen fått ihop kodningen.
Men har du EWS problem som felkoden 18 säger måste du först och främst inrikta dig på den. EWS förhindrar även startmotorinkoppling så att du inte får fram nån kräm på uttag 50 på startmotorn.
Komponenter
Nyckel med integrerat transponder-chips
I nyckeln är ett chips integrerat, vilket kan såväl sända som mottaga (transponder). Detta transponder-chips tar energi från det av ringspolen uppbyggda fältet och utnyttjar denna energi för kommunikation med EWS3-styrenheten. Det behövs alltså inget batteri i nyckeln till spänningsförsörjningen. Av varje nyckel, resp den däri befintliga transpondern, finns bara ett exemplar (den är unik). Även styrenheten kan skilja mellan de enskilda nycklarna. Nyckeln sänder data till, och tar emot från, EWS-styrenheten.

Uppstår det fel under pågående kommunikation mellan EWS3-styrenheten och de enskilda nycklarna, så lagras dessa, för varje enskild nyckel separat, i felminnet.

Ringspole
Ringspolen är påstucken på tändningslåset och tjänar som antenn för kommunikationen mellan transponder-chipset (i nyckeln) och styrenheten.

EWS3-styrenhet
EWS 3-styrenheten kommunicerar med den i tändningslås sittande nyckel. Fungerar kommunikationen korrekt, och har nyckeln sänt alla för identifikationen och startfrisläppningen nödvändiga data till styrenheten, så identifierar styrenheten om nyckeln gäller och är godkänd. Är så fallet, frisläpps det i styrenheten placerade startmotorrelät och en kodad frisläppningssignal sänds via dataledningen till DME/DDE.

Styrenheten kan förvalta max 10 till styrenheten passande nycklar, dvs man kan skaffa max 6 reservnycklar.

Styrenheten kan identifiera de enskilda nycklarna, varigenom det är möjligt, att spärra/frige enskilda nycklar och lagra fel för varje enskild nyckel separat i felminnet.

Dataledning till DME/DDE
EWS 3-styrenheten sänder en kodad frisläppningssignal via dataledningen till DME/DDE. Först när detta har skett, kan man starta motorn.

Motorstyrenheten (DME/DDE) med kodad startfrisläppningsingång
Motorstyrenheten (DME/DDE) frisläpper tändningen och bränsletillförseln först när den har erhållit en korrekt frisläppningssignal från EWS-styrenheten

Kamaxlegivaren har inget med startspärren att göra den är till för att sköta insprutningstiderna.
Finns även en motorkontakt X6011 i elektronikboxen under huven som det mesta av signaler ska passera.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Hej Hasso,

Jag är med på det, även om det verkar vara två läger om att kamaxelgivaren kan ge samma felkod och symtom som en startspärr som är aktiv. Jag vet inte, jag är inte tillräckligt kunnig / har erfarenheten att avgöra vem som har rätt eller fel i den frågan =)

En ny ringspole anländer på tisdag och då får jag även mina nycklar testade i någon enhet som min lokala BMW återförsäljare har (dvs att chipen är ok i nycklarna).

Men exakt vad innebär felkod 18 då? Någon som har koll? För jag får ingen felkod om "key mischmatch" eller "nyckel ej godkänd" el dyl.

Däremot har jag läst mig till att man ska kunna testa startspärr systemet (EWS) genom att sätta sig i förarstolen, ha fönstret öppet och låsa dörren med nyckeln i utsidan. Efter att ha gjort det skall imobilizern ha aktiverats. Då skall man enl. uppgift kunna ta ur nyckeln och sätta den i tändningslåset. och försöka starta bilen. Om EWS systemet kommunicerar och godkänner nycklarna, så ska bildörren enl. uppgift låsas upp. Givet att det stämmer så kan man ju själv konstatera att slingan mellan nyckelkontroll och ews system fungerar och således zooma in djupare på problemet med färre felkällor. låter det riktigt och rimligt?

Man börjar ju bli lite galen på det här nu... =)
Tror du skall skilja på EWS (startspärr) och larm/fjärrlås osv, det är skilda system. Startspärr är obligatorisk utrustning, det andra är extra/frivilligt.
Var ser du att kamaxelgivare har något med EWS att göra?
Om diagnossystemet pekar på fel i EWS-systemet så får man börja felsöka efter detta.
Många tror ibland att bildiagnos kommer att visa ner på komponentnivå vad som är trasigt, och till och med reparera vissa fel.
Det cirkulerar en massa skrönor och sammanblandningar om vad som är diagnos, kodning/uppgradering och reparation av olika system och moduler i bilen. Väldigt många köper en diagnosutrustning för hobbybruk och skall börja reparera fel.
Det var en utvikning, men jag tror att du skall börja att initiera om nycklarna till bilen, i andra hand provbyta ringantennen. Obs att själva mottagaren/avkodaren inte sitter ute i ringantennen. Det BMW testar i läsaren på disken på tisdag är att transpondern i nyckeln kan ta emot/returnera signal. De kommer inte att kunna koda in nyckeln, detta måste man göra ute i bilen.
Du kan göra detta själv, tyvärr har jag inte instruktionen här, men det kommer säkert någon att flika in, eller så googlar du bara vidare i ämnet.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Tack! Man lär så länge man lever =) Jag ska följa råden och söka information om hur jag ev. själv kan koda om nycklarna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Koda in nycklar till startspärren i bilen kan bara BMW göra,
Initieringen är ENBART till för fjärrkontrollfunktionen dvs INGET med startspärren att göra. Får man tex göra om man bytt batterier till fjärren.

Länk
Hasso the King har talat...)

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Så i princip är det dags att ge upp och lämna in bilen eller? mvh andreas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja. Förutsatt att du kollat alla säkringar är hela.
18 EWS =Vid startförsök har inte frisläppande signal till DME uppkommit.
Antingen har inte nycklen identifieras eller så är det avbrott i kablaget mellan EWS och DME.

Jag har haft denna felkod då och då på en del 523/528or som tillfälliga fel, tex när man har för bråttom att vrida till startläge så nycklen inte hunnit identifiera nycklen. Du har låtit tändningsnyckeln sitta i minst 30 sekunder i tändläge inna du vridit till start ?? som test.

Du kan ju börja med att byta ut antennringen, du har kollat anslutningen till den ??

Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Hej Hasso,

Jag har kollat samtliga säkringar i flera omgångar, både visuellt och mätt upp dem. Jag har även flera gånger testat olika nycklar och låtit nyckeln vara i samtliga olika lägen en bra stund innan jag försökt tända.

Låter mer sannolikt med ett brott på kablaget. Började med att smörja upp och ta bort ev. oxid från samtliga kontakter, däribland kontakten på ringspolen (hela spolen byts ju i a f på tisdag).

Däremot tänds hopp på tipset att följa kablaget mellan EWS och DME (jag har t.ex. inte följt kabeln från ringspolen till dess destination). Har du koll på var de olika enheterna sitter så man kan mäta med multimeter från start till slut på två tillgängliga punkter, t.ex. vid ringspolen och i motorrummet. För jag antar att fysiskt följa kabeln inte är en valbar möjlighet då det innebär att demontera hela bilen? Eller? =)

Någon som har några bilder från hur enheterna ser ut och dess placering?

Mvh
andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Eftersom jag inte har tillgång till nästa omgång reservdelar för EWS systemet förrän på tisdag, spenderade jag natten med djupare felsökning av elsystemet och kan komma med följande uppdatering;

* Har gått igenom samtliga säkringar och relän i databoxen - inga fel
* Gjort extensiv test på samtliga övriga moduler och hittade ett elfel
vet inte om de hänger ihop på något sätt men här är det;

Modul IHKA: 51 Tillsatsvattenpump - Avbrott eller kortslutning till B-, felet föreligger för närvarande.

IHKA = Automatiskt värmesystem (AC) ifall någon undrar. Har aldrig märkt några problem med detta system, hur ska det yttra sig?

En annan spännande upptäckt är att när jag går genom kort-test på dosan och kollar DME/DDE får jag felkod 18 på EWS, nu med tilläggsinfo att timeout är uppnådd. När jag gör extensiv test och går in på ECU List/Body/Annat/EWS
får jag svaret att enheten inte går att kontakta. Timeout och ingen kontakt? Kanske är hela EWS enheten som har packat ihop? Även om nyckelmatchningen hade misslyckats borde väl modulen svara?

Mvh
Andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Jag testade att köra motsvarande uppkoppling mot min Z3 som har EWS2, den svarade direkt och där kunde man kolla nyckelstatus, synkning mellan DME och EWS, slå av och på nycklar m.m. Börjar låta troligt att EWS enheten antingen är trasig på 523:an alt. att det är ett kabelbrott.
Om du har en vanlig multimeter så kan du checka antennspolen/ringen runt tändingslåset. Den består av ett antal varv koppartråd, om du mäter med instrumentet inställt på resistans på spolens kabel så skall du få ett relativt lågt resistansvärde. Kanske något/några hundra Ohm eller däromkring, det viktiga är att det inte visar helt avbrott.
Om det finns rimlig resistans i spolen så är chansen stor att denna helt frisk, du kan ganska säkert eliminera ett felställe osv.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tillsatspumpen är i den som sitter under värmeventilerna bredvid motorn på förarsidan, knacka till på den med en lång skuvmejsel så kanske den hoppar igång, hjälpte på min 540.

Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Nu har jag slaktat min EWS 3 och försökt göra ren den med elektronikspray i ett sista desperat försök att få liv i den (ska mäta ringspolen också efter ditt tips folke, återkommer snart om det).

Se bifogad bild, inte ser denna frisk ut?

Länk

Är det någon som vet om man kan ta med en lös ews 3 till bmw och få den körd i en diagnostikapparat för att se om kretskortet lever?

Mvh
andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Hasso: Tillsatsvattenpumpen fungerar nu, grymt tips, tack!!

Folke: Jag har mätt ringspolen med 2k ohm och får resultatet .002 så det förefaller väl rimligt.

Jag har även mätt från ringspolens båda poler till respektive färg på EWS 3'ans kontaktdon. Kontakt på båda kablarna, dvs garanterat inget kabelbrott. Vad är nästa länkning mellan enhet XX?? och EWS. Vill mäta alla kopplingar rent fysiskt så vi kan utesluta kabelbrott helt och hållet. Säkringar och relän är ju redan avklarat.

Mvh
andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Uppdatering:
Nu har jag bytt kamaxellägesgivare bara för att...
Det skumma i kråksången är att det inte längre finns några felkoder, provat att läsa av ett flertal gånger.
Men faktum är att grundproblemet kvarstår, ingen tendens till att vilja starta.
Vid utökat test med mitt lånade diagnosverktyg kan jag inte få någon kontakt med EWS-modulen (den tidigare felkoden låg lagrat i DME
Suck...

Uteslutnkingsmetoden talar för att det trots allt är EWS-modulen som är boven i kråksången.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.