|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag körde in bilen som stod i 17 minus i garaget, satte den på laddning så att tjejen skulle ha den snöfri och lättstartad dagen efter, trodde jag... Dagen efter ringer hon frekvent (och irriterad med två barn i famnen) och jag får veta att inget händer när hon vrider på nyckeln. Efter felsökning visar det sig att det inte är det vanliga felet att det "klickar" när det är för lite ström (har hänt många gånger). Jag misstänker startmotorn, byter hela startmotorn och solenoiden. Byter batteri, hänger på starthjälp, fortfarande inte ett ljud från startmotorn när jag vrider om nyckeln. Inte ens ett klick... Efter att ha läst alla trådar jag kan hitta så provar jag att byta kontaktstycket bakom nyckeln, fortfarande inget resultat. Jag har naturligtvis även kollat samtliga säkringar. Ett tag var jag inne på att det kunde vara nyckeln som tappat signalen men det borde det inte vara eftersom jag testat båda nycklarna och båda går att larma av med. Har även kollat kontakten till imobilizer "ringen" runt tändningslåset. När jag ger ström på startmotorns solenoid drar den runt hur fint som helst, men bilen tänder inte. Nu har bilen stått still i en dryg vecka och stämningen är inte på topp hemma... Några tips? Allt fungerar normalt i ECC läge (bensinpump primar mm) men i tändningsläge händer absolut ingenting... Vad jag vet har jag inget eftermonterat larm utan endast BMW orginal. Det är en BMW 523ia -97 (automat) Alla tips mottages tacksamt!! =) Mvh Andreas | |
|
En sak slog mig.... Har du kontrollerat kontakten i automatlådan? Lådan måste ju stå i P-läge när du startar. Kanske är denna defekt? /H |
|
|
Hittade även detta: Länk |
|
|
Antog kanske felaktigt att den var hel, eftersom att displayen på instrumentpanelen visar rätt växel när jag flyttar växelspaken. Allt är dock värt att testa i det här läget. Går det starta utan att ha kontakten i? Går det att ta bort kontakten utan att skruva ur skruvarna och ta ut hela enheten (och därmed tvingas dränera ut all olja)? Mvh andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har inte säkringen 15 gått sönder så ska det inte var några problem med kortis i oljenivågivaren, växelindikeringen. har du provat att rycka lite grann på växlespaken samtidigt som du vrider till start läge ?? Den klena kabeln på startmotorn från tändningslåset som aktivera solenoiden kan också ge problem om inte anslutningen är ordentligt tajt.=funkar , funkar inte pga omgivningstemp Det kan var idé att mäta signalen så den går fram från tändlåset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har fått "permis" för att mecka imorgon från frugan, så jag ska ge mig på alla bra tips jag fått. Nej ingen säkring har gått ö h t. Så då kan jag bespara mig att testa oljetrågsgivaren. Jag har provat att rucka växelspaken samtidigt som jag vrider på nyckeln och jag har även provat att lägga i Neutral istället för P om det skulle göra någon skillnad, men ingenting. Jag har mätt kablarna på den nya startmotorn. Det är en tjock pluskabel direkt från batteriet och sen är det två kablar som har jord. Den ena måste vara jordad mot chassit och den andra drar igång startmotorn när man sätter plus på den (det måste väl vara den kabeln du nämner Hasso? Som skall initiera starten från tändningslåset). Ska den jordad fram tills nyckeln vrids om eller är det ett fel i sig? Borde inte den kabeln passera imobilizern på vägen till tändningslåset? Går det att mäta rakt av från kontaktdonet bakom tändplattan till anslutningen på startmotorn? En sak som är konstig dock, som talar för att ett ev. byte av den kabeln inte löser problemet, är att även om den kabeln skulle vara bruten någonstans på vägen, så borde bilen ha startat när jag satte plus direkt på startmotorn i så fall, eller hur? Nu går ju bara startmotorn runt, men bilen tänder inte och det luktar ingen bensin (detta trots att pumpen primar som den ska i ECC läget). Jag kollar i alla fall alltihop under morgondagen och återkopplar =) Tack för alla tips so far! Mvh andreas |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur mycket bensin har du i tanken ?? Se till att minst 20 liter innan du börjar ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
+1 att ha koll så det är god mängd bensin i tanken. Blir nyfiken hur det har gått. |
|
|
Sådär, ett par timmar till i garaget och ... nada. Bensin i tanken = 30 L, har mätt från kontaktplattan till startmotorn, ingen kontakt! Vad innebär det?? Har även mätt från kontaktplattan till säkring 15 som ni tipsade om innan, där finns kontakt. Har även smörjt upp alla kontakter jag hittat runt rattområdet och i motorrummet. Provade återigen att dra igång startmotorn med ström direkt på, drar runt fint, men ingen tändning, ingen soppalukt trots att den primat ordentligt i ECC läge. Håller på att bli galen, snälla någon som kan hjälpa till med något mer tips? Summering so far; * Samtliga säkringar kollade * Larmat av och larmat på samt testat ordinarie och reservnyckel * Startmotor + solenoid bytt * Bensintank gott och väl över 20 L * Kontaktplatta bytt * Batteri bytt + starthjälp på * Uteslutit glapp i växelspak och dess indikatorgivare * Smörjt samtliga kontakter i motorrum + under ratt |
|
Om du pratar svenska istället för primat =grundmålat och ECC läge som inte ingår i mitt vokabulär så slipper man missförstånd. Om du kunde på tag i nån med i diagnosprogram och köra en diagnos på EWS/startspärr. Larm och lås funktioni nyckel har inget med startspärren att göra överhuvudtaget, Startspärren har en egen transponder i nyckeln, har du en grå servicenyckel kan du prova den också. Men att tre EWS transpondrar skulle var väck i nyckeln är nog inte relevant. Kan dock var fel på mottagaren EWS, eller så har EWS-DME motorstyrningen tappat kodningen och behöver synkas om. Om du låter nyckeln sitta i tändningsläge 30 sekunder innan du vrider över till startläge så EWS får lite extra tid på att identifiera nyckeln. Dessutom gör en reset av bilen, ta av bägge batterikablarna och lägg ihop dom några sekunder och vänta sedan minst 20 minuter innan du åter monterar dom på batteriet. Se också till att det är fulladdat vilket är en grundförutsättning Länk Här kan du följa startmotorkretsen och ews. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag ska försöka använda rätt termer (kan ta min haynes manual till hjälp =) Har dessvärre ingen servicenyckel, men håller med dig om att det är osannolikt att problemet ligger i nycklarna. Jag håller på att ordna fram ett diagnosverktyg så jag kommer att återkomma med felkoder, Har provat att hålla nyckeln i startläge i olika tidsintervaller men utan resultat. Har däremot inte provat att koppla loss och koppla ihop båda batterikablarna. Testar detta idag. Ström har inte varit ett problem, då jag haft både ursprungsbatter, starthjälp, extra batteri m.m. på samtidigt för att försäkra mig om tillräcklig spänning, har nästan känts överdrivet, men ville vara säker på att jag inte står och håller på och har missat någon idiotsak som för låg spänning t.ex. Läste i en tråd igår att någon med liknande problem hade bytt ett relä (vitt sådant) i databoxen som styrde tändning och bränslepump, det är väl värt att byta för säkerhetsskull antar jag? Mvh andreas |
|
Jo det reläet finns i bakhuvudet, men har inte kollat schematiskt, gissningsvis DME relä eller nått sånt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, du nämnde tidigare att jag skulle mäta från tändplattan till solenoidens anslutning, jag fick aldrig kontakt däremellan, blev du klokare på det? Någon åtgärd med anledning av det? Jag hör med BMW vilket relä det kan vara, om det t.ex. är DME och beställer hem ett sådant och testar. Med lite tur får jag även tag i det riktiga diagnosverktyget från BMW på fredag också. |
|
|
Låter som EWS-problem. Att den går runt när du lägger plus på solenoidens manöveringång innebär att du aktiverar startmotorn, men eftersom EWS:en troligen är aktiv så kommer inte bilen att starta, bränsle och tändning blockeras ju också av EWS. Att du tycker dig mäta jord på kabeln ovan är inget konstigt, ditt mätinstrument är för känsligt och kan inte skilja på en krets med viss resistans till jord, eller verklig jord. Det du mäter på är ju solenoidens lågohmiga spole som kanske bara håller 3-5 Ohm, eller ännu lägre mot jord. FP |
|
|
EWS antar jag är startspärr? Jag håller med om att det låter logiskt med tanke på hur bilen beter sig. Finns det några kända fel att leta efter / saker att kolla med anknytning till EWS, eller är det bara att invänta diagnosutrustningen på fredag? Ps. Fick ingen tid att stå i garaget idag, men har beställt relän för säkerhetsskull då kostnaden är minimal i sammanhanget, så dessa byts imorgon alt. senast fredag och därefter körs diagnosen. Återkommer med felkoder Ds. Stort tack för all hjälp hitills, uppskattas verkligen! Mvh andreas |
|
| vad för laddare satte du på batteriet? En smart ellet någon stenåldersladdare som bankar liv i batteri? Antar att du aldrig tog bort batterikablen pga hon skulle ha bilen. Hur som helst kanske värt att kolla vad för spänning den laddaren har lämnat så den inte har spökat till det för dig. | |
| Jag hade samma sak, det var kontakten. | |
| Spänningen var / är ok, där är garanterat inte problemet. Axaxelsson: Vilken kontakt? Tändplattan? Den är bytt... men inget resultat... | |
|
Tänkte bara så den inte har överbelastat något. Detta är lätt ett av de mer spännande i forumet just nu. Hoppas du hittar felet |
|
|
Så, nu har jag gjort felavläsning / raderat i ett par vändor och koden som hela tiden kvarstår är; modul: DME/DWE: 18 EWS signal defekt Efter lite sökande på webben får jag fram att det ska / kan vara kamaxellägesgivare, låter det vettigt? Eller har ni några andra idéer? En dum fråga kanske, men frågar man inte så lär man sig inte =) Mekonomen har vevaxelgivare och tändlägesgivare, men inte kamaxelgivare. Är tändlägesgivare = kamaxelgivare eller är det två olika saker? Jag var även och köpte DME relät på BMW idag, jag har fått lite olika tips om var det sitter, är det någon som vet om det är i utrymmet för databoxen eller om det är ovanför handskfacket som är det rätta alternativet? Jag har tillgång till diagnostikverktyget till sön tidig em, så jag hoppas verkligen att någon får en aha upplevelse nu =) Mvh Andreas |
|
|
Uppföljningsfråga; Kan kod 18 EWS signal ha fler innebörder än Kamaxelgivare? För vad jag förstår är både kamaxelgivare och imobilizer (startspärr) komponenter i EWS systemet och desto mer jag läser, upplever jag att bilen beter sig som om någon matchning i upplåsning av bilens startsspärr misslyckats. Dvs om koderna i nyckel, DME eller EWS inte matchar, så slås inte tändning och ej heller bränsleflöde på vilket omöjliggör tändning... Finns något vettigt sett att felsöka EWS systemet mer utförligt på än att det är defect EWS signal, hur många felkällor kan det vara? Skulle en defekt kamaxelgivare förhindra att motorn slår till tändningen är väl den stora frågan, för om den trots detta skulle ha startat, så kan det ju inte vara felet?! Mvh andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.