AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.136

Trasiga vägar - potthål, sprickor m.m.

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Hur långt får det egentligen gå när det gäller hur trasiga vägar får vara?
Nu har det nått en nivå där det nästan är okörbart i stan (Göteborg). Varje biltur känns som ett lotteri som kan sluta med dyra reparationer eller till och med en olycka, för att inte tala om hur obekvämt det är - krävs ju njurbälte när man är ute och kör numera.

Stora potthål överallt. Rejäla sprickor i vägbanan. Sättningar och höga kanter som gör att en korsning med ett spårvagnsspår blir som att köra över en hög trottoarkant. För att få ordning på detta skulle man behöva asfaltera om hela stan, men det lär ju knappast hända.

De två senaste vintrarna har gett enorma skador på vägarna, där ett sedan länge bristande vägunderhåll blir extra tydligt. Vägarna skulle behövt repareras ordentligt redan förra året, men inte mycket hände. I bästa fall fyllde man igen potthålen med provisoriska lagningar. Istället skyllde politiker och ansvariga på att den hårda vintern med all snöröjning gjort att man förbrukat större delen av budgeten och nu inte hade pengar kvar till vägunderhåll. I år får vi leva med alla gamla skador sen tidigare + alla nya skador och samma sak lär väl hända igen.

Vad skall man göra? Skaffa ett terrängfordon eller lämna landet?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Fick min ena bakfälg renoverad efter ett besök i ett potthål
Kommunen betalade och så fort där inte står någon varningsskylt innan detta hål i vägen är de ersättningsskyldiga
Tråkigt men iaf en tröst i eländet

Ha deT
Vägarna tar stryk av vintrarna men en annan bov i dramat är den enorma ökningen av kollektivtrafik och lastbilar i stadskärnorna. Många av gatorna har långt i från den stabilitet för att klarar av den ökade busstrafiken, de är anpassade för en helt annan typ av trafik. Visst är gatsten på många ställen etiskt snyggt men kanske bäst lämpat för hästdroskor och inte bussar på 20t.

Sen släpar vägunderhållet generellt efter i de flesta kommuner.
Hmm en liten rolig skrivelse ovan av mig själv..."etiskt snyggt" skulle vara "estetiskt" :-)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
fick ny asfalt i/runt om ånge i höstas. vägarna va så fina och släta. men de blev som jag sa till alla jag känner. nu är de tvättbräda och crosshopp överallt.... skrapade undersidan 4-5 cm in på min nya spoiler för någon vecka sen. tur att de nästan inte syns...

BMW ownz
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Någon som vet när skidbacken mellan Uppsala och Knivsta ska lagas? Fina hål, till och med vid påfarten Uppsala söder, ryms nog ett badkar där :-(. Guppen vid bron på uppsalaslätten S är också fina, men VV kanske inte bryr sig om det skiljer mindre än 1 meter i höjdled på <10 m?

Finns det ingen norm att gå efter när det gäller hjulspår, potthål, gupp på motorväg? Ingen EU-standard? Kul för de med sänkta bilar som håller 110 där... Gnistorna yr ibland, låg bakom en biltransport idag och trodde att fulopeln som hängde längst bak/upp skulle fara av och lobotomera mig som den krängde :-)

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.