|
|
|
|---|---|
|
Min nyinköpta 735:a som gått 14.000mil har en pendlande tomgång när den är kall. rör man gasen håller den på att dö, gasar man till ett par gånger och varvar upp henne rejält så går bilen perfekt. bilen är välservad och jag har provat med startgas runt slangar men no such luck. När den varvas upp går den som en pärla. Missar alldrig! Vad kan det bero på? Mvh Tino | |
|
Jo....är det inte servat nyligt(ja, jag ser att den ska vara välservad) så gör det först innan du börjar grotta mer. Vet du t.ex inte när fördelarlocket + rotorn är bytt så byter du dessa prylar pronto. Byt sedan bränslefilter, justera ventilerna, byt tändstift, luftfilter, olja i motorn + filter... Kontrollera också gummibälgar runt insuget med avseende på sprickor etc...Ibland så finns defekter där som inte "ger sig tillkänna" med bara startgas. Finns annars lite att läsa om bl.a. Lmm, BTR, rotorer o fördelarlock etc om du söker i "sök inlägg" här på sidan. Mvh Janne. |
|
| Stor service inplanerad, stift luft o oljefiler och en dos elf olja i 5w-40. Vad mer bör jag titta på? Rotor och lock är 1200 mil gammalt. | |
|
Viktigt att göra emellanåt är ventiljustering.. Jag kontrollerar/justerar var 2000:e mil på min M30. Samtidigt ser man om kamaxeln är sliten vid justeringen(ventilkåpan ska ju bl.a. väck). Mvh Janne. |
|
|
Jag gissar på att tomgångsmotorn (# 17 i länken ) kärvar. Länk Jag har haft detta fel på 3 av mina bilar (1 BMW 2 S**B), det är enkelt att rengöra, demontera den, håll den i handen & spraya bara 5-56 in i öppningarna för slangarna. Vicka på den lätt, sliden som sitter fjäderupphängd inuti, skall löpa fritt och slå i "ändlägena utan att kärva. När den kärvar blir resultatet att motorn dör eller har en tomgång på 2000 varv. /Stefan |
|
|
Har bilen varit avställd under vintern? Jag hade det problemet med min E32 735 efter första vintern. Men det avhjälpes av att nolla motorn (lossa en batteripol ett tag), därefter starta jag den och höll den på 2000 varv någon minut och sedan varmkörde jag den ordentligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.