|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 320 Coupé-02. Den hade stått några dagar i kylan (-20-25 grader)...innan vi drog i gång den. Den fick gå ca 10 minuter på gården innan sonen skulle ta den till jobbet. Precis när han ger gas och ska backa ut...så börjar det tokryka ur avgasröret. Gråvit rök...massor. Motorn skakade en hel del. Han slår av...sen går den inte att starta. Motorn går inte att få runt med startmotorn alls...inte ens med startkablar kopplade till en annan bil. Startmotorn försöker...men det blir bara ett tick. Efter att ha kollat det mesta så ser jag att motorn verkar tom på olja. Oljegivaren har strulat tidigare...och sonen har väl inte haft järnkoll på oljeåtgång etc. Det är fortfarande jädrigt kallt ute (-15) men jag tycker ändå att motorn borde snurra runt med hjälp av startmotorn. Kan det vara så att motorn har skurit?? | |
|
Sök på "frusen vevhusventilation" och du har svar, och även att göra halva kvällen. Mvh Håkan |
|
|
Fyll på olja, och kör in bilen i ett vargarage alt GDS på OK ett par timmar.. BMW CS #07491 |
|
|
Kör INTE bilen om den inte har tinat upp!! /H |
|
|
Kör inte heller på starten innan ni lossat på tändstiften. Det är med största sannolikhet olja i förbränningsrummen. Värsta senariet är att man kröker vevstakarna. Bogsera bilen till ett varmgarage och läs sedan i forumet om problematiken med frusen vevhusventilation. /H |
|
| Låter som att det kanske finns hopp. Jag var nästan inställd på att få skrota en BMW... | |
|
Hallå igen. Efter att ha sett sjuklingen stått några veckor...(tur man har fler bilar) så beslutade jag mig för att testa och fixa den frysta vevhusventilationen själv. Det är ju plusgrader nu sedan någon vecka...så jag gissar att den värsta isen i systemet lösts upp. Jag monterade ned motorn enligt anvisningarna som visas under Frusen Vevhusventilation för att komma åt tändstiften. Tog loss dessa och kollade om det fanns olja här...och det kan man ju säga...tappade ur ca 8 dl ur de 6 cylindrarna. (Hade en elektronisk oljepump) Tänkte att jag skulle ha testat och gått på startmotorn för att se om det gick få cylindarna att gå runt men batteriet var för urladdat. Tänkte då att jag tar och skruvar ihop grejerna igen, fyller på ny olja...och slänger framstart kablar kopplade till en annan bil. Men efter att ha testat detta så kan jag kallt konstatera att startmotorn lyckas inte flytta cylindrarna en enda millimeter. Hmm..vad tycker ni att man ska göra nu? Är det en god idé och ladda batteriet och testa igen utan tändstift och se om man kan få motorn att snurra runt på cylindrarna. Nu borde ju faktiskt inget sitta fast...eller hållas tillbaka pga olja. Anders |
|
|
Ett bra recept för att lösa detta skulle kunna vara att plocka bort delarna som tillhör vevhusventilationen samt ventilkåpan för inspektion och grundlig rengöring.(köp packningssats för ventilkåpa) Efter utförd inspektion/rengöring monteras delarna tillbaka, kör bilen på starten utan tändstift, syftet är att se om motorn går runt och om den gör det eventuellt få den till att spotta ut lite av den överflödiga oljan som fortfarande kan finnas i förbränningsutrymmet. Glöm inte att rengöra eller ersätta tändstiften. Hoppas du får igång bilen. |
|
|
Tack för tipset! Jag ska vinna mot denna bil! Någon som har en länk eller beskrivande text på hur man plockar isär vevhusventilationen? Gärna med någon bild. Såg en guide här på forumet hur man steg för steg plockade ut tändstiften...som var fantastiskt. Hälsningar Anders |
|
|
Om det varit stora mängder olja i cylindrarna kan en eller flera vevstakar böjt sig pga de enorma tryck som uppstår när det är vätska (som inte kan komprimeras) i cylindrarna i stället för luft...då kan kolven nypa i cylindern om man har otur. Försök att dra runt motorn för hand med demonterade stift (så det inte blir någon kompression i cylindrarna) - om den fortfarande vägrar röra sig då, är det något knas... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjenis. Som ni märker så det inte är kris om denna bil går eller ej...den har stått ett tag. Men nu lyckades jag fixa den! Precis som ni säger, så efter att ha damsugit ut all olja...så testade jag bilen utan tändstift med startmotorn. Och visst...cylindarna spann runt som en katt. Då var det bara och göra rent tändstiften ordentligt...skruva ihop rasket och testa! Det tog någon minut innan motorn hoppade till...men den tände nästa direkt. Sen tror jag att jag rökte ut hela Knivsta...:-) Ojoj!! Trodde slaget vi lütsen var nära,,,Åkte en tur med grym rök... till tempen på bilen visade normala värden. Slog av och körde 6 intervaller á 20 sekunder för att bränna bort det sista av oljan utan att skada katalysatorn. Nu är den helt som vanligt!! Det gick ju och fixa det själv!! Nöjd BMW Gubbe |
|
| Härligt, alltid roligt när saker går att fixa utan allt för mycket jobb! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.