AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.632

Fundering om BMW verkstad gjort rätt.

Har köpt och satt in ett 108 ah batteri i min bmw. Tog kontakt med bmw verkstad för att registrera batteribyte samt att jag bytt från 80ah till 108 ah. Men jag är lur på om dom verkligen registrerat rätt. Enligt bmw så finns det 3 lägen att ställa in i datorn vilket batteri man har. 80ah 90ah eller 110ah.
Bmw sade att eftersom jag inte riktigt har 110ah utan "bara" 108ah så skulle det ställas in i datorn att det är 90ah batteri i bilen.
Funderar om det verkligen är rätt eftersom bilen har laddats ur nu 2-3 gånger på 2 veckor. Tycker det känns mer logiskt att man ställer in i datorn att man har ett 110ah istället för ett 90ah om man har ett batteri på 108ah. Eller har jag fel? Vad är den rätta inställningen som ska vara i min bil?
Har man ett 108ah och bilen inställd på 90ah, blir det inte för lite laddning till batteriet?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fattar inte hur batteriet laddas i nya modellerna.. varför inte bara köra på spänning? När batteriet är på 12.7V är det bra
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hörs som att du har andra problem också
Kör du ovanligt lite eller en massa små turer annars skulle det inte laddas ur oavsett 90 eller 11o amp
Verkar som att bilen drar ström när den är avstängd
Har du laddat batteriet ordentligt innan du satt in det

Ha deT
Man har nog tänkt sig att lägga sig på 90Ah för att få lite marginal på batterimätningen, och det är bättre att ligga lite under än över, speciellt som man normalt kör omkring med runt 80-90% laddning i batteriet som bäst.
BaNaN85: Man laddar på samma sätt som man alltid gjort, med runt 14V laddspänning, och laddströmmen in i batteriet reglerar sig själv allt efter laddningsgraden i batteriet.
Det du refererar till är mätning på ett batteri i vila, och då motsvarar 12,7V runt 90% laddning (SOC). Detta under förutsättning att batteriet varit frånkopplat från laddning några timmar, rumstemperatur och ingen förbrukning, dvs i realiteten får man koppla loss batterikablarna osv för att göra denna kontroll.
Fucko: Om ditt batteri laddats ur när bilen står (förutsatt att den laddar OK vid drift) så har du nåt som drar tjuvström imellanåt.
Inte alldeles ovanligt, läser du bakåt i inläggen så hittar du en del att läsa omkring detta. En orsak på lite tidigare modeller, möjligen även senare, var kupé eller motorfläkt som kunde starta lite på egen hand pga felaktiga effektsteg till dessa. Det finns mycket annat som kan orsaka tjuvström, man får felsöka logiskt och metodiskt, det kan vara tidsödande.
IBS:en är en tankmätare för batteriet och varnar vid låg nivå mm, och kan då prioritera bort vissa förbrukare. Laddningen i sig påverkas inte av inprogrammeringen för olika batteristorlekar.

FP
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En sak till: E61:an har IBS (Intelligent Battery System) där även batteriets ålder är registrerat och laddningen till batteriet ökar eftersom batteriet blir äldre för att på så sätt kompensera batteriets ålder. Men som ovanstående postare har sagt, det måste vara något annat som drar tjuvström - ett fungerande batteri skall inte laddas ur så snabbt.

----
BMW CS #6212
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Skulle kunna vara givaren som sitter på batteriet som strular. Den har till uppgift att mäta hur mycket som går in och ur batteriet så bilen vet status och laddar där efter. Den har ett namn jag inte kommer ihåg nu...
Det är själva mätshunten med elektronik som sitter på batteriets minusanslutning.
Det måste fortfarande vara någon förbrukare som drar tjuvström och dränerar batteriet vid stillastående.

FP
Sitter iofs en kcr box i den men frågan är väl om den är igång hela tiden.. den där lilla gröna lampan på boxen, har för mig den lyser hela tiden fast bilen är av.. kan kanske vara en strömtjyv?
Sen så har det ju vart svinkallt här dessa dagar, 30-35 minus samt att sambon inte kört så mkt heller..
man oroar sig kanske i onödan :P
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Intressant folke, det är alltså bättre att programmera IBS med en lägre Ah för att kunna ha lite "marginal" kvar. Tycker det låter mycket vettigt.

fucko:

När det är 30-35 minusgrader så sätt på batteriladdaren (vilken som helst) över natten, gärna 1 gång i veckan så länge köldchocken håller i sig.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.