AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.651

E46 325: Hur långt går en sådan på endast batteri?

Generatorn(alt reläet) på min stackars e46 har gett upp och jag skulle behöva få hem bilen från där den står. Problemet är att det är c:a 7 mil att åka. Någon som testat, eller bara vet, om det är möjligt att köra bilen så långt på ett fullt laddat batteri?
Roffa1
Har varit ute för samma dilemma för många år sedan, jag kunde köra drygt en mil på batteriet (kommer ej ihåg laddningskapaciteten på batt) kanske 50% ett litet 55A.

Vill minnas att bilens tändsystem ensamt kräver 25 Ampere, detta bör väl innebära att du tömmer batteriet med -25 Ampere per timma, ett 100A batteri borde då palla med ca 4 timmar. Tag med flera batterier i reserv. Och stäng av lyse o fläkt, osv.
Kan säga på rak arm att 7 mil kommer du inte klara oavsett om du stänger lyse och fläkt.

Har för mig när detta skett för mig, så om jag minns rätt klarade jag inte ens 1 mil.

Har du ingen möjlighet att bli bogserad? Har du full malle i batteriet har du alla fall ljus hela vägen hem.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
ta med dig ca 8 st bilbatterier så löser det sig nog :)
8 batterier har jag inte tyvärr, däremot har jag 2 stycken nyladdade och dessutom en bil som kör efter och är beredd att bogsera.

Avrapporterar här imorgon.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hoppas någon som vet svarar på denna intressanta fråga.
Jag tillåter mig tills vidare starkt betvivla att tändningen ensamt skulle dra 25A (300watt).

Personligen skulle jag utan vidare försöka mig på att åka 7 mil utan generator. Jag skulle i och för sig se till att batteriet var fulladdat, all el avslagen (AC, elvärmeruta, radio, fläkt etc). Halvljuset skulle jag dock ha tänt men bara med en strålkastare. För säkerhets skull så skulle jag undvika att bromsa och blinka samt också plocka bort alla säkringar som matar elektriska funktioner jag inte behöver.

En gång för länge sedan lade generatorn på min Renault 10 av när jag körde. Jag körde 30-35 mil i mörker (fast strålkastaren lyste rätt dåligt mot slutet). Det går i och för sig inte att jämföra med moderna bilar då en förgasarbil med bara tändspole som drar ström fortfarande kan ge tillräcklig gnista trots spänningen i batteriet bara är några få volt. Och då skulle en modern insprutning ha lagt av för länge sedan.

Per L
Jag kan berätta vad jag vet....Generatorn i min Passat -95 gav upp ca 8 mil hemifrån, batteriet var på 65Ah. Jag stängde genast av all belysning,stereon samt AC. De första 5 milen gick bilen som vanligt, därefter märktes det att batteriet började ta slut, bla så tändes ABS-lampan, Airbag-lampan osv. När det var ca 1 mil kvar så ryckte bilen i takt med blinkersen, så jag lät bli o blinka. Sista km kunde bilen bara gå på tomgång, att gasa gick inte då ville den bara dö...Lyckades som sagt att rulla hem hela vägen. Skall tilläggas att det var mitt i sommaren, kylan påverkar säkerligen batteriets räckvidd....
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Jag kom ca 4 mil med min e46 330i när laddningsregulatorn lade av.
Men då var det helt slut och bilen stannade i princip när jag kom hem.
Men min generator laddade litegrann om manhöll över 3000 rpm så jag körde hem på 3:an :)
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Risken är ju stor att du pantar batterierna du har med dig för gott om du kör helt slut på dom. Såvida det inte är några batterier du aldrig använder så känns det onödigt o riskera att måsta lägga ut 3papp på två nya batterier oxå.

Hyr en trailer för 300kr o kör hem bilen ( förutsatt att du har BE sådu inte riskerar böter)
Nu är resan gjord och den klarades av med bravur skulle jag säga.

Började väll inte helt bra då det var -17 på morgonen när jag skulle ge mig av Desutom lyckades jag få kärringstopp när jag backade och behövde alltså kosta på mig att starta en extra gång.

Såg till att bägge batterierna var laddade så mycket det gick(ett 74a från Biltema och originalbatteriet på 80ish). Stängde av allt utom vad som var nödvändigt. Dvs ingen stolsvärme, ingen ac, inget ljus och ingen stereo. Undvek blinkers(hade dock en följebil bakom mig som tog hand om allt blinkande) och bromsade så lite som det bara gick.

Efter c.a 5 mil stannade jag och bytte från biltemabatteriet till originalbatteriet. Inte för att det började ta slut utan endast för att säkerställa att jag verkligen tog mig hem utan att behöva ställa mig och byta på enkelfilig motorväg.

Och hem kom jag alltså utan problem. Svaret på frågan är alltså att det går bra att ta sig åtminstone 5 mil med bara batterikraft. Kanske hade det gått hela vägen.

Skulle dock inte rekommendera någon att göra det här under samma kyliga förhållanden som mig. Is och frost på allt från instrumentbräda till framrutan och växelspak efter några mil.
Skönt du fick hem den alla fall.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ekin
kul att få lite fakta också, och inte bara spekulationer:)
well done
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.