|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite funderingar kring batteriet till ovanstående bil. Jag har en försäljningsbroschyr där alla motoralternativ till e39 finns med. Där står det att batterikapaciteten är/ska vara 70 Ah. I bilen sitter ett biltema batteri med 75 Ah. Det är slut och jag är i behov av ett batteri som orkar få igång bilen:) Frågan är vad jag ska köpa för batteri? Har läst på forumet att många köper starkare batterier till sina bilar än orginalstyrkan. varför då? När jag ringde och fråga BMW så sa dom att de var mellan 90Ah och 70 Ah jag skulle ha beroende på vad som satt i bilen. jag undrade också över om det var bra att ha ett lite starkare för att det skulle klara kylan, men det rekomenderade han inte eftersom det kunde bli fel i elsystemet o dylikt... /JXW | |
|
Hade/köpte ett 88Ah till min 525 -01a. Köpte detta hos min lokala mek (Bmw) |
|
|
Spelar ingen större roll om du köper 70 eller 90 ah, det är ingen större skillnad, men döremot om du satte ditt ett 140 ah eller nåt i den stilen. Köp varta silver är nog ett bra alternativ. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du kan utan nån som helt betänklighet plocka i ett 90-100Ah batteri så länge det får plats. Det går att flytta bottenklacken för ett större om man vill. Ju större batteri ju mer kapacitet, speciellt när kylan tär på batteriet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, Det är en 02:a Om generatorn är på (A/W): 90/1260 är det en bra idé att köpa ett 80 Ah eller är de för svagt? Fick pris på BMW orginalbateri 70Ah 1800kr och 90Ah 2300kr. |
|
|
Det spelar ingen roll vad generatorn har för effekt. Om du använder bilen likadant före/efter batteribytet är det ju samma mängd som skall återladdas i batteriet (dvs i princip inget alls då det knappt går åt nånting för att starta en frisk motor). Så om du med ett 70Ah batteri hinner ladda det till 80% så går det t.e.x. ner till 78% vid start och ska upp till 80% igen (blir aldrig fulladdat i bilen om du inte kör 8 timmar i sträck, därför man bör fulladda med extern laddare ibland). Ett 100Ah batteri går då t.e.x ner till 78.5% och ska upp till 80%. Fortfarande exakt samma mängd energi. Fortfarande mycket lite energi. Om du däremot använder batteriet med motorn avstängd (belysning, stereo, restvärme, bensinvärmare etc) får du givetvis större reservkapacitet med ett större batteri. Dvs du kan förbruka mer Ah innan bilen inte går att starta längre. Generellt om en bil (med friskt elsystem) inte klarar att starta i kyla eller inte startar efter bara minimalt stereolyssnande t.e.x. beror det aldrig på för få Ah i originalbatteriet utan på att batteriet inte längre är i närheten av den kapaciteten och/eller att batteriet är "igensatt" och inte klarar att leverera energin tillräckligt fort även om kapacitet finns. Ett större batteri håller lite längre då det ej cyklas lika djupt om man ofta kör med restvärmefunktion t.e.x. men å andra sidan är det proportionerligt mycket dyrare... För att kunna starta i alla lägen är mitt tips att skaffa ett märkesbatteri som fått fina betyg i någon test, inte att köpa ett billighetsbatteri "med många Ah" då det inte tillför något, om man inte är ute efter mer reservkapacitet. |
|
|
Bra svar! Nu har jag lite mer på fötterna! Dock vet man ju inte så mycket om hur ett orginalbateri står sig i jämförelse med de batterier som ofta är med i tester. |
|
|
Högre kapacitet är aldrig fel, det är som olika rymliga bensintankar eller liknande, ju mera du fyller på, ju mera kan du ta ut vid behov, dvs stillastående. När generatorn snurrar så tar den över hela behovet, men dessbättre funkar det inte som någon skriver ovan att det tar dubbel tid att ladda upp fördubblad kapacitet. Bulkfasen dvs de första 40-60% av totalkapaciteten vid ett helt urladdat batteri tar längre tid, men endast om generatorn/laddaren är liten och klen, resten upp till 100% tar lika lång tid oavsett litet eller stort batteri. Det tar alltid runt 20-25 timmar att ladda fullt ett blybatteri, och kraftiga generatorer runt 90-150A i dagens bilar påverkas knappast alls av ett större batteri. För att få en generator på t.ex 100A att gå på knäna får man ta till batteri som är mycket större än vad som praktiskt går att få in i bilen. Generellt sett så är det som kallas originalbatteri av god kvalitet. Räkna dock med att få betala en del extra för BMW-märket, och som bekant så tillverkar inte BMW några batterier, lika lite som oljefilter eller bromsbelägg och mycket annat. Ett märkesbatteri som Exide, Varta osv är alltid ett säkert köp, men undvik lågprisvarianter och -modeller, även av märkesbatterier. Man får i regel vad man betalar för, som alltid. FP |
|
|
Efter att ha ringt runt till diverse ställen har jag nu köpt ett: Global 58035 från Mekonomen för 1825kr 78 Ah Det fick näst bäst i test på testfaktas test från jan 2010, men det var bäst i kyla av alla. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska byta batteri imorgon? Vill helst slippa stå och inte ha tänkt på något när det är så kallt ute...:) |
|
|
Inget speciellt, förutsatt att nya batteriet är grundladdat, dvs till minst 80%, vilket de skall vara när man köper. Lossa minuskabeln först, därefter plus, byt batteri och anslut i omvänd ordning. FP |
|
| KUNG tack för hjälpen! Nu är det bara att hoppas på att det inte är allt för kallt när jag ska byta:P | |
|
...fast det skadar inte att ladda det under natten med en bra laddare, då har du fulladdat batteri redan från början! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| de jag har pratat med på affärerna har sagt att batterierna är fullladdade och är klara att användas... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mät spänningen ska vara minst 12,7Volt om det är fulladdat. När spänningen sjunkit till 12.3Volt obelastat är det dags att ladda över natten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lite kuriosa/ uppföljning: sökte lite på måfå och hittade samma tråd jag skapade förra gången nytt batteri skulle köpas. Drygt 8,5 år höll batteriet. Tror dock att det frös sönder i vintras när den stod oanvänd några månader med urladdat batteri i bilen. Nu när kylan kom igen räckte det inte med vanlig laddning längre. Om bilen skulle rullat konstant under förra vintern hade säker batteriet hållit längre tror jag. |
|
|
Underbart med feedback! Låter som att du fick bra valuta för pengarna när du köpte batteriet en gång i tiden. Har bilen klarat tidens tand? // Magnus |
|
|
Hyfsat, det är mest rost på bakluckan och underkant på dörrar som kommer. Såklart en del andra slitdelar. Körkänslan är svårslagen i e39 :) Feedback tenderar att utebli när saker fungerar. Kul att forumet fortfarande lever. Finns mycket intressant att läsa om |
|
|
Idag har Biltema seglat upp som ett bra alternativ vid batteribyte. Speciellt deras AGM-batteri med gul topp är omtyckt och prisvärt. FP |
|
| Blev Biltemas silverserie idag. Hade inte möjlighet att vänta/leta andra alternativ. Verkar dock fått bra betyg dessa klumpar. Rätt prisvärt också. 1049kr direkt från hyllan. | |
|
Lite mer kuriosa. När jag bytte mitt batteri hade det 3,4Ah kvar. 3,4!! Faktisk uppmätt kapacitet från fulladdning ner till 10,5V. Bra exempel på att det bara är extravikt och dyrt att åka runt med stora bayterier. Om man man inte behöver reservkapaciteten till att spela stereo vid bilträffar o sånt. Bilen gick bra att starta inom en arbetsdag från sista körning om man inte låste/låste upp bilen däremellan för då var batteriet tomt... |
|
| Har för mig jag hann se 340A nånting på tångamperemetern när jag la en kabel över polerna på det gamöa batteriet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.