AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.568

Vad har jag för problem med kupefläkten e90?

M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Tar det från början:

För några veckor sedan startar jag bilen och märker att kupefläkten inte går, trycker lite olika på klimatdisplayen dvs luftstyrning, snöflingan, cirkulation och hastigheter men inget hjälper, kör sedan ca 500m och fläkten hoppar igång och allt verkar fungera.

Förra veckan var det dax igen men nu går den inte på alla hastigheter (finns totalt 7st) går hittils på 1-5 och ökar ibland till 6 men ökar aldrig till 7, tycker att den går lite ojämnt men svårt att höra exakt och i såfall väldigt lite.
Defroster läget (max vindruta) fungerar och det blir en jävla fart på fläkten.
Har provat utan microfiltret men ingen skillnad.
Bytte idag fläktregulatorn men ingen skillnad.
Intressant när jag startade och skulle köra till garaget så fungerade alla hastigheter en stund men sen försvann dom högre igen.

Kan det vara fläktmotorn som är dålig?
Finns det nåt annat som styr varvtalet förutom regulatorn på e90?
Tveksamt om det kan vara displayen, men man vet väl aldrig?
Inget fel man ser via OBD uttaget eller? (ska höra på måndag)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Har du bytt framruta på bilen nångån?
M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Inte under min ägo, men jag tror faktiskt den är bytt av ägaren innan, stämmer det att originalrutorna har en Bmw logotyp på sig likt sidorutorna.

Du funderar om det kan ha läkt vatten/fukt in till fläktmotorn om tätningen blivit dålig vid rutbytet, de var någonstans jag läste om det ikväll, tror jag ska ta ned fläkten och titta.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jepp, det är nämligen så att när man byter framruta då måste man även byta listen som sitter ovanför plastkåpan på undredel av framrutan. Därifrån läcker det in vatten och när det är minusgrader och sen tvättar man bilen då fryser allt och sedan efter ett tag när motorn varit i gång så släpper det. Även instrumentpanelen (hastighetsmätare, varvmätare etc kan frysa).

Den listen "måste" bytas i samband med att man byter framrutan, listen kostar ca 200:-. Det gjorde jag på min förra BMW E90 och efter det hände det aldrig igen.

Ja, BMW orginalrutor har BMW-logg.
M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Ska titta på det, går listen att byta nu efteråt om det skulle vara den som är felet?
Verkar svår att hitta på RealOEM du har inget reservdelsnummer på listen?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nej tyvärr, har inte den E90:n kvar. Men ring BMW och jag skulle gissa på att din bil inte har den listen kvar eftersom om de nu bytte framrutan då kunde de inte få in den och nu kör du endast med plastkåpan utan den tunna listen som ska täta kanten hela vägen.
M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Det är inte nr5?

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jepp, det ser ut som den och skall sitta över plastkåpan intill nedredel av framrutan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.