|
|
|
|---|---|
|
hej I morse när jag kom ut var batteriet totalt dött(1 år gammalt).Ringde till min verkstad och fick svaret. Kom hit så får du låna en bra laddare. Är det så att man vid dessa kalla vintrar behöver underhållslada ett nästan nytt batteri? Man kör ju mycket med värmestolar elbakruta etc.Eller man kanske skall skaffa ett sk.taxibatteri? Efter 2 timmars laddning sprang ju bilen igång direkt.Har nu satt den på "recond" över natten. Det var nästan 30 grader kallt här i natt.Vad har ni för åsikter om detta bilelektriker? Tacksam för kommentarer Håkan | |
| Alltid bra att underhållsladda, i synnerhet om du kör en del korta sträckor. Skaffa en bra laddare (C-TEK t.ex.) om du inte har det. | |
|
Det är en sån jag har lånat. En investering är högst aktuell.Vilken modell tr? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kylan sänker batteriets kapacitet linjärt med gradtalet från +20C och nedåt, har man då inte underhållsladdat batteriet och sedan kört kortare sträckor med mycket förbrukare som töms det så finns det ingen kapacitet kvar vid -30 om batteriet inte var fulladdat. Laddat batteriet minst 24 timmer eller till laddaren säger att det är fullt. Det tar ca 8 km körning att återföra startmotorns ingrepp vid start till den nivå av batteriet hade innan start. Dessutom kan aldrig en bil laddat batteriet fullt. 24 timmars laddning nån gång i månaden är aldrig fel . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad är ett taxibatteri? | |
|
ett batteri som passar din bilmodell men är kraftigare och kostar därefter.Används ofta av yrkestrafikanter som har mycket strömåtgång.Tex.taxi,polis,ambulanse etc.Data,comradio,och medicinsk utrustning. HN |
|
|
jag skulle ej säga behov av mycket ström pga mycket prylar (för det finns en generator och är den för klen laddar ju batteriet ur ändå). Snarare behov av hög reservkapacitet, dvs man kan använda mycket el med motorn avstängd och det finns ändå kraft kvar att starta motorn. Dessa batterier har bättre cyklingsegenskaper, dvs man "dödar" dem inte lika fort som ett vanligt startbatteri (som inte alls mår bra av att cyklas). De klarar t.e.x. många gånger fler urladdningar ner till 50% än ett startbatteri. Mer som ett vanligt laddningsbart batteri. Men ändå med tillräckligt hög startström. I andra skalan finns rena förbrukningsbatterier (till båtar t.e.x) som kan klara hundratals urladdningar ner till 25%, men de funkar inte att starta motorn med, särskilt i kyla. Råkar man ladda ur ett startbatteri helt några gånger kan det bli dags att kassera det/startproblem även vid små strömuttag mellan starterna. |
|
|
Ja ha! Du vet ju tydligen du,men jag har kört taxi i 40 år och vet vad det handlar om. HN |
|
|
Att byta batteri i BMW är inte lätt. Man måste hitta ett batteri som passar och sedan måste man registrera den i bilens dator för att det ska fungera bra. Jag skulle ha köpt en batteri laddare/rekond som C-Tek Zafir på Clas ohlsson eller Jula för ca 450SEK och använda den regelbundet. Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
raj55: Det gäller inte E39-E46, de har inget IBS system. Där är det bara att skifta och välja vad man vill ha. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| I min fars Volvo 940 från -96 sitter orginalbatteriet kvar. Började kännas lite trött vid start för 2-3 år sedan, men still going strong så här på 15:e året :) | |
| Gjordes det inte något vintertest för ett par år sedan där varta d21 va klart överlägset i extrem kyla? | |
| Haknil,det är som att säga "Jag har jobbat som undersköterska i 40 år,så jag vet hur man opererar".Alltså NADA! | |
|
Det många inte tänker på är att även om man har stor generator typ 110 ampere som i dagens bilar så ligger dom bara på 30-50% kapacitet vid tomgång. dvs. de dimensioneras för precis klara normalförbrukning när bilen är driftvarm på tomgång med kanske 5-10 ampere i marginal för batteriladdning. Är man på tomgång i kö med motorn mellan 600 - 800 rpm så är det precis så att batteriet inte börja ladda ur sig och vintertid när man har sätesvärmare, elrutevärmare och kanske dessutom värmefläkten på högfart (har ni kollat vad en sådan fläkt drar på fullfart? - 20 ampere räcker inte...) så går det inte med plus för batteriet när motorn puttrar på 700 rpm utan batteriet sakta dras ut. taxi och annat har ofta mycket elektronik som gör att laddningsmarginalen är mindre eller tom helt borta vid tomgång och att elektroniken är ofta igång även om motorn är avstängd vilket gör att de har hjälp av ett batteri med större kapacitet då den också kan ta emot mer ström från generatorn när motorn väl börja hålla lite varvtal vid körningar. På mitten av 1960-talet låg en generator på 50 ampere - fast här då 6 Volt!!, på 1980-talet låg en typisk bilgenerator på 55 ampere 12 Volt och idag ligger de på 110 ampere 12 Volt - vilket speglar ganska mycket hur mycket ström bilen drar vid tomgång för att hålla igång det nödvändigaste i lampor, elektronik och extrautrustning vid tomgångskörning dvs. det är ungefär 4 ggr så hög grundförbrukning i moderna bilar jämförelse med 60-talets bilar trots att antalet lampor som lyser är ungefär samma under hela den tiden. Den gamla 1964 Ford tanus V6 20M jag hade som nybakad 18-åring med 6 Volt system så hade jag aldrig någre problem att starta bilen när det var -20 grader kallt - jag var allra först ut från parkeringen när alla andra fortfarande försökte mjölka igång sina Volvo, saabar och Oplar tändande på en eller två cylindrar - medans Forden starta efter två kompressionsslag i motorn - det var tider det ;-) Men så hade jag bytt regulatorn i den från en två-reläers regulator (IMHO totalt värdelös koncept där spänningsspolen och strömspolen satt på samma brytare - vilket innebar att ju mer ström man tog ut ju lägre spänning - batteriet blev ju aldrig laddad av detta) till en tre-reläers regulator med separat ström och spänningsspole från en gammal volvo amazon och spänt fjädrarna på spänningsspolen så att det verkligen låg på 7.2 Volt (kall) så fort det var lite varv på motorn. |
|
|
Samtidigt så har man i "normalfallet" inte 100% belastning. men har man elrutor+2x elvärme+extraprylar på så drar det iväg. Moderna bilar kan själva höja tomgångsvarvtalet för att se till att strömmen räcker. På mors Ford Fiesta 2002 kan tomgången höjas i steg upp till +150rpm nåt sånt efter behov. Laddningsspänningen på den styrs efter beräknad batteritemperatur utifrån bl.a. insugsluftens temperatur. |
|
|
Fick upp batterivarning, klocka nollställd och en gul billyft idag. Konstigt nog startade motorn hur lätt som helst trots -20 °C. Ska inte ett originalbatteri hålla mer än 3år? Ingen bränslevärmare som tär på batteriet. El-motorvärmare som mjukgör oljan lite. Laddningsspänningen är drygt 15 V på tomgång. Har inte kollat vid +20 °C. Dags för "premiumbilens" verkstadsbesök nr 13 på drygt 2000 mil. |
|
Batteriets livsläng beror helt på hur man sköter det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Är det samma generator och utväxling till generatorn på en bil som beställs som taxi? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.